Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Ja, visst är det det, men i ett sånt här läge hade jag blåljugit och förnekat att det fanns ett muntligt avtal!!

Jo frågan var just de varför hon inte bara kan hämta hem hunden?! Det finns ju inga papper skrivna. Men jag tycker det är klokt att kolla upp allt i förväg och sedan när du har "kött på benen" överraska henne, så att hon inte misstänker nått före och hinner göra nått mer sattyg för att hindra dig att få tillbaka din hund.

Ett exempel: Om jag har satt ut en hund på foder, vad krävs för att jag skall få ta tillbaka den? Bör jag ha skrivit in i avtalet någon viss tidpunkt när jag vill ha tillbaka den eller att det är öppet för mig att hämta hem hunden när jag känner för det? Annars så är det ju så att man lätt kan få sig en gratishund genom att bli fodervärd för det spelar ingen roll vad ägaren gör hunden är ändå "min"......då är det nått fel någonstans!

Eller räknas det bara som foder när man "sätter ut" valpen/hunden och får då ta några kullar eller med hane använd i avel några gånger. Det är aldrig meningen att man skall kunna få tillbaka just den hunden?!

Jo, men det blir då ord mot ord och risken är då att det blir betydligt svårare för ägaren att hävda att hunden är hennes...
Fodervärden kan ju lika lätt hävda att hon Fått hunden av ägaren..

För mig hade det varit värt risken, och då hade jag åtminstone haft hunden hemma.

Men om vi vänder på saken; hunden är utsatt på foder, och det muntliga avtalet gäller. Då är det ju bara för ägaren att begära hem hunden, eftersom hon nu vill ta en kull på den.

Ett exempel: Om jag har satt ut en hund på foder, vad krävs för att jag skall få ta tillbaka den?

Om du sätter ut en hund på foder, så kan du som ägare Aldrig kräva att få tillbaka den hunden.
Har man den tanken, så ska man låna ut hunden under en tidsbestämd period.

Bör jag ha skrivit in i avtalet någon viss tidpunkt när jag vill ha tillbaka den eller att det är öppet för mig att hämta hem hunden när jag känner för det?
Det kan man inte göra om man ska skriva ett korrekt bindande fodervärdskontrakt.

Annars så är det ju så att man lätt kan få sig en gratishund genom att bli fodervärd för det spelar ingen roll vad ägaren gör hunden är ändå "min"......
Så är dock reglerna. De är till för att skydda fodervärden från att lägga ner tid och pengar på en hund, som ägaren kan ta tillbaka och sälja om den blir tillräckligt bra..

Eller räknas det bara som foder när man "sätter ut" valpen/hunden och får då ta några kullar eller med hane använd i avel några gånger.
Det är endast det förfarandet, som är en korrekt definition av en foderhund. Om man gör "enligt reglerna".

Det är aldrig meningen att man skall kunna få tillbaka just den hunden?!
Nej.

Många kan för lite om vad det innebär att dels sätta ut en hund på foder och dels vad det innebär att ta en hund på foder tyvärr.
Då uppstår sådana här tråkiga situationer..

Exakt..MEN då är det också din Skyldighet att lämna tillbaka hunden till fodervärden efter att du tagit din kull. Och med tanke på hur hårt hunden gått i avel, så kan du betäcka henne tidigast nästa vår. Under dräktigheten ska dessutom tiken vara hos fodervärden fram till 2-3 veckor innan beräknad valpning, om ni inte kommit överens om annat (förslagsvis skriftligt då)

Tack för det svaret!

Vi är nig alldeles för många som inte riktigt fattar vad "sätta ut på foder" egentligen innebär. Hur många annonser på blocket finns det inte om "fodervärd sökes" Och då tror jag egentligen dom menar "Låna ut"

Tack för att du klargjorde detta!:bow:

Men om nu muntligt gäller. Kan hon inte åka dit och ta hem hunden med valpar och säga att den som har hunden på foder gett tillbaka hunden.....ljuga åt andra hållet......precis som den som nu har hunden kan säga att den fått hunden? Kanske inte värt att chansa så här innan alla möjligheter är uppkollade(Bästa är ju att ha lagen på sin sida), men om man tänker teoretiskt så borde ju det vara möjligt. För ord står ju då fortfarande mot ord....

Men visst kan det vara en fördel (juridiskt) för ägaren i detta fall, i och med att fodervärden bryter mot reglerna!?

Gäller då samma med köpekontrakt när man säljer en hund. Kan jag skriva in i kontraktet att om köparen inte uppfyller/följer skk regler när det gäller ex. avel, hundhållning .....mm. Så kan jag hämta tillbaka hunden. Om köparen har skrivit under har jag rätt till de då?

Jag kanske får reda på att valpen blir misshandlad osv. Har jag chans att rädda den om jag har skrivit in sådan saker i köpekontraktet?

Jag har ju jakthund och när jag avlar vill jag ju att valparna skall komma till jägare iom att jag anser att en hund bör få göra det den är avlad till för att må bäst. Nu har denna ras blivit populär och många vill ha den som sällskap för den är ju så söt och snäll :eek:
Jag anser att en hund som är avlad till jakt skall få jaga, men dom kan ju blåljuga mig upp i ansiktet och säga att dom ska jaga med hunden. Kan jag då skriva in nått i kontraktet som gör att jag kan omplacera hunden om det visar sig att dom bara har den som "söt sällskapshund"?

Jag svävade kanske ut lite från ursprungsämnet ,men detta är nått jag funderat på ett tag så jag tänkte att här har jag kanske chansen att få svar på mina funderingar!

Men visst kan det vara en fördel (juridiskt) för ägaren i detta fall, i och med att fodervärden bryter mot reglerna!?
Jo, men det kan ju vara svårt att bevisa utan kontrakt. Däremot, så är det viktigt att trycka på de många och ffa täta valpkullarna som tiken haft. Det är på den punkten hon i det här läget har störst chans att kunna få tillbaka sin hund.

Gäller då samma med köpekontrakt när man säljer en hund. Kan jag skriva in i kontraktet att om köparen inte uppfyller/följer skk regler när det gäller ex. avel, hundhållning .....mm.Så kan jag hämta tillbaka hunden. Om köparen har skrivit under har jag rätt till de då?
Sådana krav kan du inte skriva in på ett av skk´sköpekontrakt och sedan hänvisa till i en domstolstvist,(om en sådan uppstår) då skk´s kontrakt inte är juridiskt bindande i den meningen.

Jag kanske får reda på att valpen blir misshandlad osv. Har jag chans att rädda den om jag har skrivit in sådan saker i köpekontraktet?
Kan jag då skriva in nått i kontraktet som gör att jag kan omplacera hunden om det visar sig att dom bara har den som "söt sällskapshund"?
Inte på ett Skk-kontrakt, men skriver du ett vattentätt kontrakt och har tillräckligt "korkade" köpare som skrivit under det så visst kan du det. Betänk dock att du kan få extremt svårt att få sälja några valpar öht..

Jo det är ju alltid en balansgång. Men är det några som köper hunden för jakt (om vi tar det exempelt) så spelar det ju ingen roll. det är ju de som köpt hunden till. Men det kanske avskräcker några bluffare att måsta skriva på en sådan sak.....

Det är en i dagsläget rätt så liten ras som är på uppåtgående. Det är enorm efterfrågan på valpar och bara man mumlar till om att man funderar på att ta en kull så sprider sig ryktet och man får folk på kö för valp! Tyvärr blev det nu ingen kull för oss denna gång, men innan hon ens hade börjat löpa så hade jag 11personer i kö! Man får givetvis alltid räkna med något bortfall, men ändå. Och då hade jag inte annonserat en enda gång!

Kontentan är alltså att det är möjligt att "knåpa ihop" ett eget kontrakt och få det att gälla om köparen skrivit under!

Tie skrev:
Kontentan är alltså att det är möjligt att "knåpa ihop" ett eget kontrakt och få det att gälla om köparen skrivit under!

Om du ska göra det, så ta kontakt med en advokat, som hjälper dig att utforma det, så att det är 100% juridiskt bindande.

Vad är det för ras föresten?

Men om fodervärden tar kullar på tiken utan lov, då måste man ju kunnna bryta ett muntligt avtal. För vem har lovat fodervärden att avla på hunden?

Jag hade hämtat hem hunden omedelbart. Sen får jag väl ta mitt "straff" som inte lär bli så stort.

Nja.. Vad är straffet för stöld av hund?

Det är ju ord mot ord som gäller.
Jag har haft en hund på foder själv och jag fick ta valpar på den tiken innan uppfödaren tog sin kull, så det är ju inget ovanligt att fodervärden får ta valpar på tiken före ägaren direkt.

Det som gör detta lite extra besvärligt, är det faktum att hunden är av en "icke FCI godkänd ras" och "reggas" i den egna rasklubbens stambok. Och därför inte direkt "lyder under" SKK´s regler.

Men kan någon visa på en överenskommelse om att fodervärden inte skall avla på hunden?
PL

Men de är väl inte helt sällsynta i sverige ändock?
Jag personligen gillar rasen och skulle kunna tänkt mig en sådan om jag bedrev den sortens jakt ;)

måste bara inflika lite.. vilka sjuka regler det finns för fodervärdsavtal för hundar.. som det låter så är fodervärdsavtal för häst rena himmelriket i jämförelse..

Det är nog snarare så att själva innerbörden och begreppet "fodervärd" skiljer sig åt väldigt mycket beroende om det används i häst eller hundsamanhang.

Jag undrar om du hittar stöd för den definitionen i lagen. Om inget avtal finns kan fodervärd i princip betyda vad som helst. Muntliga avtal är svåra att bevisa och jag undrar om inte bevisbördan ligger på den sk fodervärden i detta läge.

Jag har också svårt att tro det kommer att handla om stöld om hunden hämtas av sin ägare. Det låter snarare som egenmäktigt förfarande.

Själv hade jag hämtat hunden efter första kullen och tagit eventuella smällar. Det finns ju inget som säger att fodervärden faktiskt polisanmäler och det finns sätt att handskas med sådant också.

Jadzia skrev:
Jag undrar om du hittar stöd för den definitionen i lagen. Om inget avtal finns kan fodervärd i princip betyda vad som helst. Muntliga avtal är svåra att bevisa och jag undrar om inte bevisbördan ligger på den sk fodervärden i detta läge.

Jag har också svårt att tro det kommer att handla om stöld om hunden hämtas av sin ägare. Det låter snarare som egenmäktigt förfarande.

Nej det är faktiskt ägaren som måste bevisa att hon äger hunden.

Om jag åker till någon och tar deras hund, så är det stöld.. Samma princip gäller vid fodervärdavtal på Hund! Ägaren har Inga rättigheter och kan inte ens få tillbaka hunden på ett korrekt sätt även om fodervärden nekar hundägaren sina överenskomna kullar..

I fråga om detta med fodervärdar på Hund, så är det skrivet så att det är i huvudsak Fodervärden som skyddas av korrekt skrivna avtal.
Finns det inga avtal, så är det faktiskt ännu värre för ägaren att hävda någon som helst rätt till hunden.
Fodervärden kan lätt hävda att denne fått hunden och hur ska då ägaren kunna motbevisa det??

Sedan kan man ju alltid "ta lagen i sina egna händer"......

Har man som jag hållit på med hundavel under ett antal år, och har tät kontakt med klubbar och andra uppfödare, så hör man talas om det ena värre än det andra. Man lär sig en hel del som inte går att läsa sig till dessutom..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 038
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka