Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett exempel: Om jag har satt ut en hund på foder, vad krävs för att jag skall få ta tillbaka den?
Det kan man inte göra om man ska skriva ett korrekt bindande fodervärdskontrakt.Bör jag ha skrivit in i avtalet någon viss tidpunkt när jag vill ha tillbaka den eller att det är öppet för mig att hämta hem hunden när jag känner för det?
Så är dock reglerna. De är till för att skydda fodervärden från att lägga ner tid och pengar på en hund, som ägaren kan ta tillbaka och sälja om den blir tillräckligt bra..Annars så är det ju så att man lätt kan få sig en gratishund genom att bli fodervärd för det spelar ingen roll vad ägaren gör hunden är ändå "min"......
Det är endast det förfarandet, som är en korrekt definition av en foderhund. Om man gör "enligt reglerna".Eller räknas det bara som foder när man "sätter ut" valpen/hunden och får då ta några kullar eller med hane använd i avel några gånger.
Nej.Det är aldrig meningen att man skall kunna få tillbaka just den hunden?!
Jo, men det kan ju vara svårt att bevisa utan kontrakt. Däremot, så är det viktigt att trycka på de många och ffa täta valpkullarna som tiken haft. Det är på den punkten hon i det här läget har störst chans att kunna få tillbaka sin hund.Men visst kan det vara en fördel (juridiskt) för ägaren i detta fall, i och med att fodervärden bryter mot reglerna!?
Sådana krav kan du inte skriva in på ett av skk´sköpekontrakt och sedan hänvisa till i en domstolstvist,(om en sådan uppstår) då skk´s kontrakt inte är juridiskt bindande i den meningen.Gäller då samma med köpekontrakt när man säljer en hund. Kan jag skriva in i kontraktet att om köparen inte uppfyller/följer skk regler när det gäller ex. avel, hundhållning .....mm.Så kan jag hämta tillbaka hunden. Om köparen har skrivit under har jag rätt till de då?
Jag kanske får reda på att valpen blir misshandlad osv. Har jag chans att rädda den om jag har skrivit in sådan saker i köpekontraktet?
Inte på ett Skk-kontrakt, men skriver du ett vattentätt kontrakt och har tillräckligt "korkade" köpare som skrivit under det så visst kan du det. Betänk dock att du kan få extremt svårt att få sälja några valpar öht..Kan jag då skriva in nått i kontraktet som gör att jag kan omplacera hunden om det visar sig att dom bara har den som "söt sällskapshund"?
Tie skrev:Kontentan är alltså att det är möjligt att "knåpa ihop" ett eget kontrakt och få det att gälla om köparen skrivit under!
Jadzia skrev:Jag undrar om du hittar stöd för den definitionen i lagen. Om inget avtal finns kan fodervärd i princip betyda vad som helst. Muntliga avtal är svåra att bevisa och jag undrar om inte bevisbördan ligger på den sk fodervärden i detta läge.
Jag har också svårt att tro det kommer att handla om stöld om hunden hämtas av sin ägare. Det låter snarare som egenmäktigt förfarande.