Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Alltså.. För att få klarhet i detta

1) Är hunden renrasig med en FCI-godkänd stamtavla?
2) Om inte, vilken "rasklubb" är hunden reggad i?

1. (Å ursäkta mig men vad är FCI?) Ja hon är renrasig med stamtavla från en registrerad kennel
2. Ok, här kommer det: JRTC of Sweden

Vilket regnummer har hunden?
Den är alltså inreggad i den öppna stamboken? och inte via skk?

Kan inte klubben hjälpa dig med detta? Åtminstånde råda dig till hur du ska gå till väga?

Det är en Jack Russell reg-nr 175/01
Hon är Chipmärkt också.
Jag tror inte du kan hitta henne i skk mer än i ägarregistret.

Jo det skrev jag på den andra tråden. Jag har fått rådgivning från alla tre jr klubbar som finns.

Anmäl henne till miljökontoret för att hon avlar så hårt på tiken och upplys då att det är en fodervärd, som utnytjar Din hund till att ta täta valpkullar på och fråga om de kan hjälpa dig.

Ok tackar och bockar för din hjälp. :bow:

Jag hade åkt och hämtat hund och valpar, ni har ju inget kontrakt skrivet.

Reggar hon valparna hos SKK/rasklubben?

Är väldigt okunnig på just detta område. I och med att du står som ägare på hunden och inget kontrakt skrivits så är det ju bara som att hon varit hundvakt åt dig! Du står ju som ägare! Spelar det någon roll att hon har regpapprena? Du står väll som ägare där också om hon inte gjort en anmälan om ägarbyte?

Alltså skulle jag ta det som att du då kan hämta hunden när du känner för det!?

Sånt här är bra att veta hur det fungerar. Man vet aldrig om man råkar ut för det i framtiden. Nu är jag alltid noga när det gäller att skriva kontrakt pga att jag måste tänka på sånt dagligen i mitt jobb, men det är bra att veta vad man ska tänka på.

Gnist verkar ha lite koll på detta ämne så jag tänkte att jag passar på att fråga!

Fråga om vad?

Om du menar om hon bara kan fara och hämta hunden?
Det beror Helt på om hunden är reggad inom Skk eller inte.

Hon har reggat valparna i TBJRTC, alltså inte skk.

Jag tror inte jr klubben håller ägarregister, men jag har ju mitt köpeavtal kvar såklart från uppfödaren.
Hon har inte gjort ägarbyte vet jag.

Men har inte den klubben någon som helst avelspolicy :confused:
Har dom det, så är det rent fördj**ligt om de ändå "reggar" valparna.
Hur som helst, så låter det som om det är ett ärende för klubben. Anmäl henne dit och fråga HUR det kan komma sig att en annan person än tikens ägare kan registrera in valpar?.
Ring även kommunens miljökontor (tror jag det är) och anmäl dit.
Om fodervärden har ett av FCI godkännt kennelnamn, så kanske hon även går att anmäla till SKK´s diciplinnämd för brott mot ett gäng grundregler..

Blå Bergen skrev:
Jag tror inte jr klubben håller ägarregister, men jag har ju mitt köpeavtal kvar såklart från uppfödaren.
Hon har inte gjort ägarbyte vet jag.

Då så. Du har lånat ut din hund till henne, och nu vill du ha hem hunden. Varför i himlens namn åker du inte och hämtar den? :confused:

Ska ringa och kolla med klubben igen och miljökontoret i den komunen. Kram till dig Gnist.

Jo, det är så att hon håller i papprena och enligt gamla lagar så kan hon faktiskt ha rätt till hunden om hon vill bråka. Därför vill jag gå försiktigt fram och inte göra som jag känner dvs ta hem hunden och valparna och ge en smäll på käften till henne. Jag blir anmäld för stöld minst.

För att som ägare till en hund som är satt ut på foder så FÅR man INTE göra det.
Nu är jag ju lite osäker på vad rasklubben har för policy i fråga om sånt här, då jag inte hittade den infon på deras sida, men helt klart ska dom kunna hjälpa till.

Vilka gamla lagar? Anmäld för stöld på vilka grunder? Allt hon har är reg.beviset som du skickade med när hon fick låna hunden. Vill hon inte ge dig det kan du få ett nytt från rasklubben. Du har köpekontrakt från uppfödaren, och står fortfarande som ägare. Hon har inga som helst kontrakt.

Men nu är ju den här hunden inte utsatt på foder, eftersom det inte finns något fodervärdsavtal.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 038
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka