Sv: Häst som anfaller - HJÄLP! *Långt*
Får försöka svara alla här, blir för kluddigt annars.
Conversation Piece: Du har helt rätt i att jag inte har tänkt henne till trav, kan inte ens köra en häst
Ska tänka på om det där med benen, om det skulle krisa någon gång och jag måste försvara mig. I övrigt vill jag undvika våld om det är möjligt.
Humelibumlan: Förstår vad du menar, är ju bra att veta att det beror även på generna.
Det jag lite funderar på är att om jag då väljer att backa i hagen för att hon inte ska bli putt, finns det ingen risk att hon ser det som att hon "vinner" över mig genom att uppträda aggressivt och därefter drar fördel av detta? Men det är ju givet att det är svårt att tampas med henne i "fri form", så bara hoppas att hon inte blir ännu stöddigare när jag ger mig ibland.
norrland65 Tack för svaret, kan ju alltid hoppas att blir betydligt lugnare och mer som din häst. Lite hopp om framtiden
Mabuse Hon vet nog också vad som väntas av henne, eller inte nog. Hon vet, men en dag har hon kanske inte lust. Nu är hon ju mer villig att vända på sig och ta till bakbenen än att anfalla framifrån... Jag har tänkt ibland att NU skulle jag ha haft ett spö och klaschat till henne på baken, som straff för att hon hotar/sparkas. Men det svåra är att det har aldrigt hänt att jag har haft något liknande i närheten, går inte direkt omkring beväpnas då det kan gå allt från timmar till veckor mellan attackerna. Har dessutom en känsla av (ej säker, men kan gissa) att det skulle få henne ÄNNU mer förbannad om man försökte straffa henne. Hon försöker uppfostra mig och när det misslyckas kanske hon tar till ännu värre saker.
Hannaaa Jo, rep är ingen dum idé bortsett från en liten detalj, om jag kastar det mot henne, oavsett om jag träffar eller missar så kan hon bli arg/argare - samtidigt som mitt försvar/vapen kanske ligger 10 meter bort och jag har en mindre glad liten häst i hälarna...
I så fall får det bli en hel hög med rep
boella Jag köpte henne för att jag ville inte att hon skulle slaktas. Har inte funderat så väldigt mycket på vad eller varför, det var mest ett impulsköp - som jag ändå aldrig skulle ge upp lätt bara för det sakens skull. Jag försöker att inte tänka på framtiden så mycket, vet inte ens om jag klarar av henne ju. Men OM hon blir bättre så vore det kul om hon kunde bli ridhäst, antagligen inriktning mot hopp (löshoppar väldigt bra!), distans eller western (eller alltihop) samt lite dressyr i "botten".
Hon är nästan inriden också, fast på sina egna villkor. Jag red henne 10-15 gånger under några veckor, satt upp från marken och allt var frid och fröjd. En dag verkade hon lite halt så jag lät henne vila, tänka på saken etc i ca 10-14 dagar. När jag tog ut henne nästa gång reste hon sig direkt, bockade som bara den och jag landade i en kladdig lerpöl. Har låtit det vara sedan dess, har tyvärr en nackskada som gör att jag helst inte ska trilla av hästar... Ska ta tag i inridningen igen snart, just nu orkar jag dock inte.
fejko Jag har fodrat denna häst och de andra i hagen förr utan minsta problem och vet MÅNGA hästägare som gör det! Därmed kan jag inte se något fel i att fodra där. Hon har acepterat det varje gång hittills, därför kom detta anfall som en blixt från en klar himmel. Har man gjort något många gånger förr så räknar man automatiskt med att det inte är problem - och är kanske mindre vaksam. Kommer att se upp i fortsättningen när jag ska fodra henne och kanske ta in henne en tid.. Men så småningom (Är väldigt envis) så vill jag kunna mata henne på MINA villkor, utan att behöva ta in henne och det vill jag att hon ska acceptera. Det är för mig en självklarhet som jag får jobba med att stoppa in i huvudet på henne.
Eligibel Jo, får nog ta och jobba med tydliga gränser, det svåra är ju att för det mesta gör hon INGENTING och är verkligen kanonsnäll. En bra och tydlig gräns vore "du får icke anfalla" och det är i princip det enda som jag vill få henne att ändra på. Dock ganska kämpigt att komma till rätta med Att ta med en piska ut, jag tvivlar på att hon är så dum. Förra gången, när jag tog en piska efter anfallet - då höll hon sig på mycket behörigt avstånd och gjorde inga fler anfall. Hon verkar alltså förstå skillnaden: Beväpnad människa = lek lamm, obeväpnad människa = Flame(hästen/hon) bestämmer, eller kanske Flames bakhovar bestämmer
Tack allihop för svaren, ska söka lite ledarskapsövningar som vi kan sysselsätta oss med.