Sv: Han har spatt...
Mitt nsv brukssto blev plötsligt halt VB förra våren (-05). Hon var 22år men hur fräsch som helst och jag trodde hon skulle leva länge till!
Men denna hältan höll i sig, till och från, emellanåt såg det nästan bra ut och emellanåt haltade hon nästan 3:e grad i traven. I skritt märktes den knappt alls.
Efter ett antal veckor med vila, butta och veterinärkoll på hemmaplan, utan resultat, så åkte vi till kliniken. Gick inte ens att komma in med sprutor i hasleden så hon gick direkt till röntgen.
En halvtimme senare fick jag veta: Alla leder hade typ växt ihop och det gick inte längre att göra nåt åt detta. Hästen var i princip UTDÖMD där och nu. Det var även en början på spatt i HB.
Hon hade ONT och led (det syntes tydligt på henne), trots medicin, och jag ville ge henne det bästa jag kunde:
Trapalanda! En månad efter klinikbesöket sa jag farväl till henne...
26/8-05.
Tänk vad fort det kan gå. Hon visade inga symtom förrän alla leder redan växt ihop... typ... Stackarn måset ju haft ont långt innan dess.
Visserligen var hon hängig hela våren, vi trodde på någon infektion och hon fick stå några veckor och blev piggare sen igen. Red henne för fullt i några veckor efter det tills hältan plötsligt kom.