Han har spatt...

Sv: Han har spatt...

Precis. Jag har haft en otrolig tur med min häst under de år jag har haft honom, inga allvarliga skador eller sjukdomar. Det är jag väldigt tacksam över. Man måste ta tillvara sådant!

Spatt kan inte läka ut (inflammationen ja men ej atrosen), det är en kronisk sjukdom. Jag har haft erfarenheter på min utbildning angående smärtstillande och prophylaktiska terapier för hästar med tendens till spatt och med kronisk spatt och de bästa hade vi med blodigelbehandlingar! Självklart beror det på var någonstans i hasleden atrosen sitter och hur länge hästen har haft åkomman, 75 % av hästarna vi behandlade kunde vi hjälpa! mvh Jenny

Skönt att höra att det har gått bra för iaf en del av er som har spatthästar. Nu ska jag hålla tummarna för min medryttarhäst och hoppas att hon blir bra igen, vi har alla varit intställda på att i bästa fall blir hon promenadhäst men nu känns det hoppfullt, verkar som det finns en chans att hon kan ridas någorlunda normalt igen. men jag vet inte hur allvarlig hennes spatt är så det beror förstås på...
Men tack för alla som velat dela med er av era erfarenheter!

Jag hade en islänning som fick spatt men med vila blev hon hyfsat bra, hade inte ont men kunde vara stel på morgonen innan hon kom ut o likaså i början av ett ridpass kunde hon oxå vara stel. Denna häst lärde många barn i Boråstrakten att rida. Hon tävlades i hoppning tills hon var 20, tyvärr blev hon dålig igen när hon var 25 och fick avsluta sina dagar

Nej det var inte pga av spatten. Den märktes aldrig av igen. Han blev tyvärr halt på ett annat ben där han aldrig blev bra :(

okej det var ju skönt att det inte var på grund av spatten.. en jädra otäck sjukdom det där... :mad:

arabia skrev:
Jag hade en islänning som fick spatt men med vila blev hon hyfsat bra, hade inte ont men kunde vara stel på morgonen innan hon kom ut o likaså i början av ett ridpass kunde hon oxå vara stel. Denna häst lärde många barn i Boråstrakten att rida. Hon tävlades i hoppning tills hon var 20, tyvärr blev hon dålig igen när hon var 25 och fick avsluta sina dagar

var det spatten som kom tillbaka?

kl
Min pålle var också stel på morgonen när man tog ut honom, men sen jag har honom på lösdrift är han aldrig stel på samma sätt. Det är inte bra med spatt, stelhet o gamla hästar på stall.

Eftersom det beror i vilken nivå spatt sitter så undrar jag vilken nivå som ger "sämst" resp."bäst" prognos...?

Mitt nsv brukssto blev plötsligt halt VB förra våren (-05). Hon var 22år men hur fräsch som helst och jag trodde hon skulle leva länge till!
Men denna hältan höll i sig, till och från, emellanåt såg det nästan bra ut och emellanåt haltade hon nästan 3:e grad i traven. I skritt märktes den knappt alls.
Efter ett antal veckor med vila, butta och veterinärkoll på hemmaplan, utan resultat, så åkte vi till kliniken. Gick inte ens att komma in med sprutor i hasleden så hon gick direkt till röntgen.
En halvtimme senare fick jag veta: Alla leder hade typ växt ihop och det gick inte längre att göra nåt åt detta. Hästen var i princip UTDÖMD där och nu. Det var även en början på spatt i HB.
Hon hade ONT och led (det syntes tydligt på henne), trots medicin, och jag ville ge henne det bästa jag kunde: Trapalanda! En månad efter klinikbesöket sa jag farväl till henne... :cry: 26/8-05.

Tänk vad fort det kan gå. Hon visade inga symtom förrän alla leder redan växt ihop... typ... Stackarn måset ju haft ont långt innan dess.
Visserligen var hon hängig hela våren, vi trodde på någon infektion och hon fick stå några veckor och blev piggare sen igen. Red henne för fullt i några veckor efter det tills hältan plötsligt kom.

Min medryttarhäst har/haft spatt i båda bakbenen vet ej exakt när hon fick det men nu har ena benet läkt å antagligen det andra men jag rider henne 6 dagar i veckan i skogen sen oktober/november..

*KL*
Jag var på iväg klinik med mitt sto för UL och hältutredning.
Hen har inte gått riktigt rent i trav och motsträvig till att arbeta men det var jättesvårt att säga vilket ben som var halt.

Det visade sig att hon var halt på 3 ben(!!):eek:, varav det HB hade begynnande spatt, de andra två var inflammerade antagligen pga överansträngning/felbelastning.

Det känns skönt att läsa denna tråden, kanske finns det lite hopp för oss ändå.

Nu är hon dräktig (40dagar)och det låg ett litet fint foster i magen.:banana: Fast det känns lite tråkigt, nu när hon är halt och tanken på att få bära en xtravikt är väl inte så roligt.

Finns det något som man kan göra för att underlätta?
Tänker mig massage/strech eller liknande.

Jag tycker också att det är tråkigt när man betäcker halta hästar, ännu tråkigare tycker jag att det är när man betäcker ett sto med en åkomma som finns med på defektlistan. Alltså man bör inte avla på ett sto med åkommor på defektlistan, man har kommit fram till att spatt är i allra högsta grad ärftlig vilket ökar risken väsentligt för avkomman att drabbas på samma sätt.

Boj skrev:
Jag tycker också att det är tråkigt när man betäcker halta hästar, ännu tråkigare tycker jag att det är när man betäcker ett sto med en åkomma som finns med på defektlistan.

Vet inte om det är riktat till mig.:eek:
Min häst blev halt efter att hon var betäckt.
Veterinären förklarade att spatten antagligen är åldersrelaterad, då hon är lite till åren. Dock trodde hon att den är behandlingsbar eftersom jag var ute i så god tid
Är det riktat till mig, tycker jag att det är tråkigt med en sådan kommentar utan att känna till fakta.
Är det inte menat till mig så behandlat detta som luft. :angel:

Boj skrev:
Jag tycker också att det är tråkigt när man betäcker halta hästar, ännu tråkigare tycker jag att det är när man betäcker ett sto med en åkomma som finns med på defektlistan. Alltså man bör inte avla på ett sto med åkommor på defektlistan, man har kommit fram till att spatt är i allra högsta grad ärftlig vilket ökar risken väsentligt för avkomman att drabbas på samma sätt.

Undrar bara om du vet var det går att få mer info angående spatt och ärftligheten, för diskuterade det ihop med vet igår, då hon ansåg att det inte gick att påvisa någon direkt ärftlighet utan tyckte att man kunde avla på sto med spatt.

Mvh
Camilla

ch791022 skrev:
Undrar bara om du vet var det går att få mer info angående spatt och ärftligheten, för diskuterade det ihop med vet igår, då hon ansåg att det inte gick att påvisa någon direkt ärftlighet utan tyckte att man kunde avla på sto med spatt.

Mvh
Camilla

Då föreslår jag att den veterinären uppdaterar sig inom detta område, det har gjorts studier på bl a SLU under en lång tid. Just den studien tror jag är avslutatd nu, men man har gjort nya sen dess. På Island har man lagt mest krut på att studera och forska om just spatt, där fann man bl a att köttproducerande djur har spatt i lika hög grad som ridhästar detta gällde även unga oinridna hästar.
Fö så finns spatt med på defektlistan, så ställer man sig frågan varför den skulle finnas med där om den inte ansågs som ärftlig.

Jag har hört ett annat lika klumpigt uttalande från en veterinär ang ett sto, låt betäcka stoet för då läker spatten snabbare? Märkligt uttalande från en veterinär om en åkomman som är kronisk, tycker i varje fall jag.

Har i och för sig bara läst ett utdrag från slu studien men där skriver dom om en stark koppling mellan fadershingsten och spatt men samtidigt att det är annat (utfodring, överträning) som också spelar in, och att dom inte kan påvisa en direkt genetisk koppling.

Plus att det finns en hel del hästar som har förekomst av spatt men aldrig visar någon symtom utan bara upptäcks som röntgenfynd.

Så frågan är om det är anlaget som är största problemet eller det kan förhindras med rätt träning och utfodring?

Mvh
Camilla

Den senaste studien gjord på Island, påvisade att vissa blodslinjer har en större andel spattförekomst än andra. Detta visar på en stark ärftlighet och inte dispostion som man tidigare trodde, man har också undersökt ett antal unga hästar bl a med röntgen.Målet med denna metod är att kunna urskilja vilka som har ett starkt anlag för spatt, dessa hästar kommer inte att exporteras. Man har lyckats se vilka hästar som har haft anlag att utveckla spatt, så har också skett i de flesta fall utom i enstaka. Dessa enstaka hästar kan fortfarande utveckla spatt senare i livet.

Det som du skriver om var bl a dessa orsaker man trodde tidigare, man har alltså fått tänka om rejält här då orsakerna inte alls är dessa. Om så vore, torde inte köttdjur ha utvecklad spatt i samma höga grad vilket är fallet som läget nu ligger. Köttdjur fodras på ett helt annat sätt, de rids ej heller varför överträning inte kan komma ifråga.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 164
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 627
Senast: Sel
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka