Han har spatt...

Sv: Han har spatt...

dear_jessie skrev:
Citat: Tyvärr är det ju så med spatt, trots att hästen har fått en sk spattknöl är ju åkomman ändå inte borta. Den är ju kronisk, så även förbeningen kan ju tyvärr gå samma väg till mötes som glidbrosket gjorde.

menar du att om hela glidleden blir en "enhet" med ben så kan även benet brytas ner?

Hasleden består av 3 nivåer, hästen kan drabbas av spatt på en eller flera nivåer. Oavsett så när glidleden har brutits ner pga inflammation och denne sen avtar, då bildas så småningom en sk spattknöl. Skulle inflammtionen ta fart på nytt och andra glidleder drabbas, bryts även spattknölen ned igen. Men innan spattknölen har bildats, och glidleden är borta så går ben emot ben vilket kan vara väldigt smärtsamt.

på röntgen såg man ett dimmigt område på de sjuka glidlederna (de nedersta) medan den övre var en helt klar linje. nu går han ju och skaver, därför ska han få smärtstillande och antiinflammatoriskt 2 gånger om dagen i 10 dagar. vet berättade om lite olika behandlingsmetoder, bland annat om att man borrar för att snabba på benpålagringen. är det något som du har hört något om?

Jag hade en häst som fick spatt och som var ordentligt halt av det. Som sista utväg (kunde fått honom utdömd) opererades den i Helsingborg. Efter konvalecenten märkte man inte av spatten en enda gång under de 5 - 6 åren som han levde efteråt (visade inget heller vid böjprov).

Han tävlade i ganska höga klasser (Msv A) i dressyr. Så nog finns det hopp!

Naturligtvis skall man alltid följa veterinärens rekommendationer, men diskutera gärna om det finns möjlighet att istället för lång vila hålla igång hästen under smärtlindring så att förbeningsprocessen kan fortgå och läka ut. Risken med att ställa av helt är att inflammationen tillfälligt stannar av, och då blir hästen bättre men lika halt när du sedan sätter igång den igen.

Ja jag vet flera hästar med varierande resultat som genomgått denna operation, man borrar hålen för att öka cirkulationen i området och på så sätt skall en läkning påskyndas. Som sagt det har varit med varierande resultat, och jag tror att metoden tillämpas mest vid inflammation i nedre eller mellersta nivån jag har aldrig hört att någon häst blivit rekommnderad operation när den översta glidleden varit drabbad.

Det finns även olika metoder där man sprutar in antiinflammatoriskt mellan glidytorna, då har man användt kortison, tuppkam eller en kombination av bägge. Det skall även ha kommit ett nytt preparat som heter Tildren, du kan läsa lite om erfarenheter här.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651409&highlight=tildren
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=516115&highlight=tildren
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=493920&highlight=tildren

oj det låter ju hoppfullt! men varför dog hästen? pga spatten?

jag läste tråden om Tildren, och mina känslor är blandade. någon skrev att chansen är 50 procent att det hjälper... plus alla biverkningar som tog död på en häst.. :(
jaa, jag ska nog ta upp detta med vet när jag pratar mede henne om en vecka iaf. tack för tipset!

Hade själv en spatthäst för två år sedan, när vi var till kliniken o fick diagnosen spatt sa vet att vi skulle fara hem o hålla igång henne. Jag kan inte förstå varför man ska vila en spatt häst? Då blir det bara värre, en spatthäst mår bra av att röra sig fast man får motionera hästen efter vilket skick den är i, givetvis. Vår häst hade utläkt spatt på ena bak innan ena framknät gick sönder o då finns det inte så mkt att göra men hon gick 6 dar i veckan i de tre år vi hade henne utan problem.

Vad jag förstår så ska man hålla igång hästen med lagom ridning efter att spattens inflammation har "läkt ut. Alltså när inflammationen har lagt sig. Men när spatten är ny och det är infalmmation ska man låta hästen vila. Annars kan man förvärra inflammationen och då förstås spatten.

Hej!
Du behöver inte vara ledsen jag har en islänning med spatt men han fungerar bra nu. Vi funderar på att tävla i distans nu till sommaren.

:idea:

Jag känner med dig. Min nordsvensk fick diagnosen spatt för några veckor sedan. Vet sa inte så mycket mer än att hästen skulle vila 2 månader och sedan skrittpromenader. Däremot fick vi höra från vår vet hemma att den vet ringt till henne och det lät inte så bra. Vet inte vad jag ska tro?
Vi tänkte röntga om hästen om 6 månader och det inte blir synligt värre, för att se om det blivit värre på bild och då ta ställning till om hon ska få vintern på sig, har hon inte ont av det så självklart får hon den tid som hon behöver!

Tänkte fråga någon som vet. Vår häst fick inget inflamatoriehämmande läkemedel. Har sett att det är vanligt att man ger hästarna det. Vad tror ni det betyder? Hon har väl kanske ingen inflammation då men vad betyder det? Fattar noll.

Hon visade en 2½ gradig hälta vid böjprovet. Röntgenbilden visade suddigt på mellersta och nedersta benen.

Är det inte så illa ställt med hästen då eller? Trots att vår vet sa att det inte såg så bra ut?

Ibland gör man så för att ta reda på hur aggressiv inflammtionen är, din häst kanske inte uppvisade smärtsymtom annat än vid provokation vilket skulle uppstå vid te x ridning men ej i vila.

Då ställer man hästen på en lång vila i rörelse/hage, efter den får man reda på statusen för spatten. Det kan man se vid en ny röntgen, och skillnader mellan första och andra tillfället.

Efter det tar man ställning till hur man skall fortsätta.

Min kompis häst fick spatt förra våren. Han vilade hela sommaren och de trodde att han bara skulle klara av att vara promenadhäst. Men så blev han "frisk" helt plötsligt i slutet av sommaren och nu rider hon som vanligt och ska tävla i vår! :)

:bow:
Tack så mycket. Det låter ju vettigt. Hon markerar knappt i skritt. Det syns i trav men verkar inte hindra henna från att röra på sig i hagen.

Men ingen har sagt heller att vi ska komma tillbaka men vi kollar det iallafall om 6 månader för att se hur det ser ut.

Tack igen nu känns det lite bättre!

tack allihopa som har svarat på sida två...
vad jag försått så finns det en hel del solskenshistorier när det gäller spatt... när vet talade om att han hade spatt kändes det som att marken försvann under fötterna på mig, för precos innan satt min kompis och berättade om när hon fick avliva sin häst till följd av spatt. hopp finns alltså! kramen

Ledsen att jag kapade din tråd lite, men det var en himla bra tråd:) Skönt att det finns hopp om livet i allafall.
Hoppas att det går bra med din häst, vi får leva på hoppet.:bump:

dear_jessie skrev:
tack allihopa som har svarat på sida två...
vad jag försått så finns det en hel del solskenshistorier när det gäller spatt... när vet talade om att han hade spatt kändes det som att marken försvann under fötterna på mig, för precos innan satt min kompis och berättade om när hon fick avliva sin häst till följd av spatt. hopp finns alltså! kramen
Min är en solskenshistoria också. Han rids för fullt och går bättre än nånsin, peppar peppar.

Coop skrev:
Ledsen att jag kapade din tråd lite, men det var en himla bra tråd:) Skönt att det finns hopp om livet i allafall.
Hoppas att det går bra med din häst, vi får leva på hoppet.:bump:
ingen fara! det finns ju fler i samma situation som jag.. tack detsamma, lycka till!

åh! jag blir lite lättare om hjärtat när jag hör sånt! och inte bara jag, det finns säkert en hel del som behöver uppmuntrande ord. samtidigt måste man ha någonstans i bakhuvudet att det hela kan sluta olyckligt..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 164
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 627
Senast: Sel
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka