Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Proppfullt när det spelas klassik musik, det tom kostar inträde-
Deras vanliga körkonserter är gratis för det inte är några besökare.

says it all for me.

Men kyrkan har ett litet försprång - pengar från staten.

Vad är det då för pengar ifrån staten som du menar? Kyrkans inkomster kommer från de 6,5 miljoner medlemmarnas avgifter. Precis som alla andra trossamfund får in pengar från sina medlemmar. Det finns ett statligt stöd till trossamfund som enligt vissa regler delas ut till alla olika typer av trossamfund, både kristna och andra religioner, men inte till svenska kyrkan eftersom staten istället hjälper oss med att samla in medlemsavgifterna.

Men det är stor skillnad på att säga tack men nejtack och att bli förbannad som du först uttryckte att du skulle bli. Jättestor skillnad.
Jag har inte sagt att jag skulle skälla ut någon.
Man kan bli arg och förbannad på företeelsen utan att vara otrevlig.
Jag är inte ameo... men jag skulle också bli förbannad.
Förbannad på det faktumet att prästen kommer, inte på prästen.

Det är en väldigt stor skillnad.
EXAKT så.
Jag kommer iallafall inte begripa varför man blir förbannad. Det verkar onödigt och slöseri på energi.
Att bara säga tack men nejtack räcker. Att bli förbannad för att någon vill hjälpa verkar liksom dumt.
Jag ser ju inte *prästen* och dens roll som en viktig parameter. Jag ser en människa som erbjuder hjälp och jag kan säga ja eller nej. Men att bli arg- nej.
Skälet till att jag skulle bli förbannad är något som jag nämnt innan i tråden.
Dels så förutsätts det uppenbarligen att man ska vara intresserad av att möta just en präst vid en känslig situation och för mig är det inte okej.
Och om det nu skulle finnas en präst som står och gömmer sig bakom hörnet för att vara tillgänglig vid behov, så är det ju just en människa med ett sånt ämbete som jag inte vill ha hemma hos mig. För mig skulle en präst på plats stjälpa mer än det skulle hjälpa.
OM man nu måste erbjuda samtalsstöd typ omgående, så varför kan det inte vara en kurator? Varför ska det just vara en präst?

Sen vad som är dumt eller relevant att bli förbannad för och lägga energi på är ju upp till var och en att avgöra.

OM man nu måste erbjuda samtalsstöd typ omgående, så varför kan det inte vara en kurator? Varför ska det just vara en präst?

Har någon sagt att det är enbart präst som erbjuds? Det är inte ens säkert ATT det erbjuds någon hjälp alls, det är ett beslut krisorganisationer inom berörd kommun tar. Man frågar om man vill ha kontakt med präst, kurator eller annat - det kan vara en släkting, det kan vara en vän, det kan vara en organisation - varför provocerar det dig och andra så att stöd erbjuds? Jag fattar liksom inte.

Sverige ÄR ett kristet land, statschefen MÅSTE tillhöra svenska kyrkan. Våra lagar och regler anges med kristen värdegrund under gällande internationella konventioner. Det finns jourhavande tandläkare, präst, kompis, astrolog, internetsupport - vi lever i ett sekulariserat samhälle - vad i hela friden är problemet med att vi har präster i det? Jag begriper inte varför du blir så upprörd.

Så länge det faktiska medlemsantalet är så stort som det är, så kan både du och jag tycka vad vi vill - jag såg vid snabbgoogling att kyrkan har 6,4 miljoner medlemmar. Mer än halva befolkningen och även om det är passivt medlemskap som kräver aktivt utträde så är det så att det sammanlagda antalet som anger sverige som ett kristet land. Men som sagt, vi lever i ett sekulariserat samhälle, Frågor på det?

Sverige ÄR ett kristet land, statschefen MÅSTE tillhöra svenska kyrkan. Våra lagar och regler anges med kristen värdegrund under gällande internationella konventioner. Det finns jourhavande tandläkare, präst, kompis, astrolog, internetsupport - vi lever i ett sekulariserat samhälle - vad i hela friden är problemet med att vi har präster i det? Jag begriper inte varför du blir så upprörd.
Sverige har ingen statskyrka längre, ingen statsreligion, även om det ursprungligen har varit kristet.

Jag kommer inte kunna göra dig nöjd med mina förklaringar, du kommer inte förstå ändå.

Men ja, det finns präster i vårt land och det ska det göra - där kyrkan finns och är aktiv.
Men jag kan inte förstå varför präster ska vara och röra om i grytan på andra ställen än i kyrkans regi, på samma sätt som tandläkaren håller till i sina lokaler i sin yrkesutövning, läkare huvudsakligen på sjukhus och vårdcentraler, internetsupport jobbar på sina arbetsplatser osv. De som behöver tandläkare, läkare, internetsupport etc söker upp dem. Men inte präster, för dem ska man tydligen helst ta emot med öppna armar oavsett när och var de dyker upp, för "de är ju inte bara präster utan de är medmänniskor också".

Nu är du överdrivet gnällig igen tycker jag. Och jag säger inte att svenska kyrkan är någon statskyrka, om jag så ska vara dagens eko igen så drar jag det igen; svenska kyrkan mer än halva befolkningen som medlemmar, vilket innebär att vi lever i ett kristet land - hur kan det vara så förbenat svårt att läsa och förstå? Du borde hitta till google på din uppkoppling du med?

Nej, Sverige har ingen statsreligion och är därmed inget kristet land.

Vi har en stark koppling till kristendomen historiskt.

Ungefär 2% av kyrkans medlemmar besöker kyrkan regelbundet. Det är ett extremt passivt medlemsskap för väldigt många, eftersom tvingande medlemsskap ofta blir på det viset. Bara 23% av svenskarna tror på en Gud som den beskrivs i kristendomen.

Nu är du överdrivet gnällig igen tycker jag. Och jag säger inte att svenska kyrkan är någon statskyrka, om jag så ska vara dagens eko igen så drar jag det igen; svenska kyrkan mer än halva befolkningen som medlemmar, vilket innebär att vi lever i ett kristet land - hur kan det vara så förbenat svårt att läsa och förstå? Du borde hitta till google på din uppkoppling du med?

Vi lever i ett land där 2% av befolkningen regelbundet besöker kristna kyrkor - lever vi då i ett kristet land? Mitt svar är nej.

Men suck - 6,4 miljoner faktiska medlemmar i ett land med 9, nånting miljoner medborgare - oavsett vad du tycker att de tycker - så är det faktiska siffror. Och jag har för tusan inte sagt någonstans att vi har statskyrka eller statsreligion. Nu går din argumentationstaktik över gränsen med halmdockevarning, du fäktar mot något jag inte sagt.

Orelevant och ditt eget tyckande och antagande.

Högst relevant. Ännu mer relevant, ungefär 9% av befolkningen bekänner sig som kristna i undersökningar.

Du påstår att vi lever i ett kristet land. Jag menar att du pratar om en liten minskande minoritet av våra medborgare. Jag tycker att det är direkt relevant. Och dessutom är det ganska relevant att vi har avskaffat statsreligionen, även om du inte påstått annat.

Om riksdagen imorgon lagstiftar om att alla ska tvingas vara med i a-kassan med obligatoriskt medlemsskap, betyder det att vi får 9,5 miljoner medlemmar. Betyder det att vi lever i ett land med människor som älskar a-kassan? Eller är det de facto betydelselöst i den meningen?

Jag tycker att medlemsantalet i Svenska Kyrkan, med den lagstiftning som tidigare fanns, är ganska irrelevant (inte helt) i frågan om Sverige idag är ett kristet land. Jag tycker att det är mycket mer relevant att betrakta siffran om hur många som bekänner sig till kristendomen för att få svar på den frågan.

(Med "inte helt" menar jag att om det skulle finnas ett utbrett hat mot Svenska Kyrkan skulle nog fler gått ur vid det här laget.)

Du pratar fortfarande om ditt tyckande och nivån på ditt älska-a-kassanretorik är bedrövlig. Jag vilar min väska i debatten med den typen av argumentation, den är jag inte intresserad av att delta i. Kalla mig nyanslös men i en fråga som måste balanseras med fakta är inte ditt tyckande och antagande relevant.

Du pratar fortfarande om ditt tyckande och nivån på ditt älska-a-kassanretorik är bedrövlig. Jag vilar min väska i debatten med den typen av argumentation, den är jag inte intresserad av att delta i. Kalla mig nyanslös men i en fråga som måste balanseras med fakta är inte ditt tyckande och antagande relevant.

Jag kommer med fakta. Inte tyckande.

Jag tycker att ditt sätt att i varje tråd helt plötsligt helt omotiverat förklara motargumenten irrelevanta, vilande av väskor och påståenden om halmdockor som oerhört tröttsam och ger därför inte längre dina bidrag till debatterna särskilt stor vikt. Tråkigt, eftersom det ibland, förekommer guldkorn. Men skit i det, sluta debattera sakfrågan med fakta om du vill och tyck att ditt medlemsräknande är det enda relevanta.

Jag lever i alla fall i ett land där 9% bekänner sig kristna, 17% som ateister och sedan finns en riktigt bra mångfald av övriga livsåskådningar. Det är inte ett kristet land.

Senast ändrad:

Om det räcker att vara medlem i fd statskyrkan för att räknas som kristen, så, visst. Men om man nu inte direkt tror på Bibelns gud utan mer på någon New-Age-inspirerad Högre Makt, och inte ser Jesus som Guds son som dog och uppstod för våra synders skull utan mer som en vis lärare, hur pass kristen är man då? Eller om man är med i kyrkan för att för att man tycker dess sociala arbete är viktigt, eller att kyrkor är vackra och vilsamma i alla fall så länge ingen präst står och pratar utan att man kan tända ett ljus och sitta och meditera i all stillsamhet?

(Hade jag varit präst i Svenska Kyrkan hade jag varit starkt frestad att inte läsa ur Lukasevangeliet på julmässan, utan ur Matteus (eller om det är Markus, jag blandar ihop dem) och se hur många som märker något:sneaky:)

Fast frågan är inte hur många övertygade vi har, faktum är att vi har ett så högt antal medlemmar i svenska kyrkan - den kyrkan sveriges statschef måste tillhöra, att på pappret kan vem som helst avgöra att sverige, det är ett kristet land. Och det är fullständigt ointressant hur passiva dessa 6,4 miljoner medlemmar är i det hänseendet. I alla andra länders ögon är sverige ett kristet land.

Jag tror att graden av engagemang, eller brist på ser lika ut i många andra europeiska länder som också anses vara kristna, norge, danmark, island, finland, holland, osv. Länder/samhällen som lever lika sekulariserat som vi gör.

Kl

Det är ju på förslag att polisen inte längre ska lämna dödsbesked. Dels för att det inte är en uppgift som ligger inom polisens övriga verksamhet om att hindra och utreda brott. Dels för att poliser (som varken är samtals eller krishanterings utbildade) inte är särskilt lämpliga personer för uppgiften.

Frågan om vem samhället då ska skicka är därav högst relevant.

-------------------------

Sedan har jag en minnesbild av att följa med vid dödsbesked är ett uppdrag som prästen får av samhället. Samhället köper alltså den tjänsten och därför utgår det ett arvode till kyrkan. Som alla andra gånger då samhället köper en tjänst av en privat organisation. Men jag har ingen källa på detta utan hade hoppats på att någon annan har bättre koll.

Kl. Jag tror inte att drygt 6 miljoner skulle vara medlemmar om det vore tvärsom att man från början inte är med i kyrkan utan aktivt skulle behöva söka medlemskap.

Kl. Jag tror inte att drygt 6 miljoner skulle vara medlemmar om det vore tvärsom att man från början inte är med i kyrkan utan aktivt skulle behöva söka medlemskap.

Självklart inte. Sverige är 'trots' det höga medlemsantalet eftersom vi föds in i kyrkan, världens mest religionskritiska land enligt FoF.

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 354
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 533
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 861
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar