Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Men du skrev ju i tidigare inlägg att det inte handlade om olika kvalitet på hoven utan att det var underlaget?????? :confused:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Trix skrev:
Tack :)

Då måste jag faktiskt ta och motsäga ditt tidigare påstående "...avskoning på en frisk häst med normala hovar innebär inte ömhet annat än på grusväg."

Fullt frisk häst utan skor på betet (observera att hon endast gick på gräs) var så öm i sina "normala" hovar att det tog evigheter att få hem henne till stallet för att kunna skos.

Jag gick faktiskt till Stadsmissionen och köpte två täcken som jag växelvis bredde ut på marken så att hon skulle gå mjukt :D

Alla är inte gjorda för att gå barfota....

Men vem skodde av din häst då? Inte var det jag...
Verkningen spelar naturligtvis stor roll i sammanhanget.

Jag har verkat en häst som alltid blev öm efter hovslagarbesök, något som höll i sig i ca 6 veckor och hästen låg på ett intervall på 8 veckor. Oavsett om hästen var skodd eller ej.
Sedan jag tog över har den inte varit öm efter en enda verkning.

*plockar en knapp i mängden*

Ang hårdhovs och mjukhovs raser så vet jag inte så mycket om rasskillnaderna annat än att man helt klart kan se vissa skillnader i predisposition.

Men något som är än mer avgörande är underlaget och slitaget. Om underlaget är mjukt och hovarna inte slits sker en "försämringsprocess" som gör att hovarna kan slitas snabbare för att hästarna inte skall behöva gå med styltor.
Det är det man ser på olika platser i världen, inga hovar är varandra lika och det skiljer enormt mycket mellan olika biotoper.

Som exempel; Camarguehästarna och andra "våtmarkslevande" djur. De får gräsligt fula hovar med utflytningar, sprickor etc. Men då lever de på ett väldigt mjukt underlag som inte sliter så mycket och behöver ha hovar som lätt går sönder så att de inte blir för långa.
Och de lider absolut inte av detta! Men försök ta en sådan häst ut på en vass grusväg...

Höga trakter behöver inte vara ett problem om hästen går på så mjukt underlag att trakterna sjunker ned i exempelvis sand eller dy.

Tack Emindy, du satte det på pränt.
/T

Tez1 skrev:
Hårklyverier....
Bra eller dålig hovkvalite beror på en mängd orsaker och är olika hos olika raser, ja.
Är vita hovar sämre än svarta?
/T

Vad jag gilla rhos Nordisarna är segheten i hoven. Den är inte bara hård som arab eller shettis utan den är seg också.

Däremot kan jag hålla med om att den inte är lämplig som barfotahäst då den ofta sliter ned trakten.

Men dålig hornkvalitet tycker jag är murken eller spröd.

Murkna hovar kan ju visserigen vilken häst osm hellst få som står i för mycket kiss:o

Varför har då Mustangen signifikant övervuxna hovar?

axel skrev:
Vart har du fått det ifrån? Att mustangen som ras skall ha signifikant övervuxna hovar?

Jag har sett bra många varianter, men de jag sett mest av har INTE haft övervuxna hovar.
Titta in på www.tribeequus.com

Susan skrev:
Vad jag gilla rhos Nordisarna är segheten i hoven. Den är inte bara hård som arab eller shettis utan den är seg också.

Däremot kan jag hålla med om att den inte är lämplig som barfotahäst då den ofta sliter ned trakten.

Men dålig hornkvalitet tycker jag är murken eller spröd.

Murkna hovar kan ju visserigen vilken häst osm hellst få som står i för mycket kiss:o

Med en verkning som simulerar slitage och som görs tillräckligt ofta har inte jag haft några problem med överslitna trakter på varken nordsvenskar, tinkrar, araber eller shettisar.
Får det dock gå för länge mellan verkningarna kan man snabbt se ett sönderfall. Vissa hästar måste ha så korta intervaller som 4 veckor vintertid eftersom det inte slits.

emindy skrev:
Men vem skodde av din häst då? Inte var det jag...
Verkningen spelar naturligtvis stor roll i sammanhanget.

Jag har verkat en häst som alltid blev öm efter hovslagarbesök, något som höll i sig i ca 6 veckor och hästen låg på ett intervall på 8 veckor. Oavsett om hästen var skodd eller ej.
Sedan jag tog över har den inte varit öm efter en enda verkning.

Jag har läst vartenda inlägg i den här tråden och i den förra, och genomgående är det tydligen så att "alla andra" gör fel !? Alternativt så har hästen en bakomliggande sjukdom som gör att barfotanissarnas teorier spricker.

Vansinnigt tröttsamt, faktiskt. Varför inte inse fakta? Alla kan inte klämmas in i samma mall.

Om häst X eller häst Y mådde sååå mycket bättre efter att du varit där har ju faktiskt ingenting att göra med den individ jag beskrev, eller?

Om man får säga saker själv så låter det ju alltid bra ;)

Du har alltså inte probelm med för kraftigt slitage - samtigt som du utför en verkning som stimulerar slitage och verkar ofta eftersom det inte slits.

ologiskt för mig - sen insåg jag - jag rider ju då lite mer :o

Susan skrev:
Om man får säga saker själv så låter det ju alltid bra ;)

Du har alltså inte probelm med för kraftigt slitage - samtigt som du utför en verkning som stimulerar slitage och verkar ofta eftersom det inte slits.

ologiskt för mig - sen insåg jag - jag rider ju då lite mer :o

Innebörden av att simulera och stimulera slitage skiljer sig ganska kraftigt;)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Var har du fått det ifrån? Som regel är just Mustangens hovar väl formade efter livet i ständig rörelse. De flesta med förvuxna hovar har oftast befunnit sig i fångenskap en tid...finns mer att läsa om här.

emindy skrev:
Vart har du fått det ifrån? Att mustangen som ras skall ha signifikant övervuxna hovar?

Jag har sett bra många varianter, men de jag sett mest av har INTE haft övervuxna hovar.
Titta in på www.tribeequus.com
Gå in på denna sida. ÅÅH. är urkass.
Gå in på den sista länken som hovis ger på s. 13
Den sista o sen till natural experiments 4 point trim

De visar oxå att hovbenet inte är markparallellt trots mkt låga trakter.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Gå in på denna sida. ÅÅH. är urkass.
Gå in på den sista länken som hovis ger på s. 13
Den sista o sen till natural experiments 4 point trim

De visar oxå att hovbenet inte är markparallellt trots mkt låga trakter.
Det experimentet utfördes på 2 QH, 1 Foxtrotter och 1 Belgisk draghäst...?

Det handlar inte om dessa.

LÄS: Typiska övervuxna Mustanghovar

axel skrev:
Det handlar inte om dessa.

LÄS: Typiska övervuxna Mustanghovar
De typiska övervuxna Mustanghovarna du verkar hänvisa till har kommit till hos Mustanger i fångenskap och inte under frihet. Oftast hos tillfångatagna Mustanger, handlar det om att de är adopterade av "icke hästmänniskor" och dom får svårt att sköta om hovarna. Inte alla hovslagarna i USA befattar sig med Mustanger så det är inte så konstigt att det då blir övervuxna hovar hos vissa individer i fångenskap.

Sen är inte vildhästar förskonade från skador som kan ge missbildningar i hovarna...vissa klarar sig att röra sig ändå medan andra dukar under...

Jag kan inte tänka mig att de håller mustangerna i fångenskap ngn längre tid innan de adopteras bort.
De ses nog över innan oxå.

Jag får väl försöka ta reda på bättre fakta från flera håll.

skuggi skrev:
- Så de fick exakt samma hö osv som de fick i estland?
- Och samma möjligheter till rörelse övriga dygnet? (Jag har varit i Estland, och det är inte så vanligt att ponnyerna står inne så många timmar som våra ridskoleponnyer)
- På fråga tre hade vi ett "Ja" va?
- Och hästarna har inte alls påverkats psykiskt av att flytta med allt vad det innebär men ny miljö och nya kompisar. Och inte heller av att inte längre leva i en stor flock, som de många gånger gör i estland men väldigt sällan här i sverige?

Självklart måste väl alla dessa faktorer spela in? I olika grad.
Framförallt skulle jag gissa på att de inte vandes in försiktigt på det nya underlaget, utan de sattes säkert i full verksamhet på en gång?

Det finns ju en stor sannolikhet att det faktiskt fick bättre grovfoder i Svergie än i Estland, har en viss erfarenhet därifrån om man säger så.:angel:

Det är sant att hästen få gå ute mycket trots träning, men stallas ändå upp med allt vad det innebär.

Om vi skulle jämföra med te x en islandshäst som är importerad, dessa har i MYCKET sällsynta fall bra hovar. Inte ens de som har strövat fritt kan skryta med den varan, tvärtom så skulle jag kunna visa dig bilder på sådant som klassas som grov vanvård. Hornet är också i minst sagt uselt skick, trots det har dessa hästar ofta tillgång till foder av en kvalite som hästar i Svergie inte ens kommer i närheten av och ändå är hovarna i en kvalite som får anses som allt annat än bra. Detta beror inte på någon av de punkter man tar upp här, så frågan är då vad beror det på?

Dessa importer får med tiden en bättre kvalite på hov och horn, oftast med hjälp av en vettig hovslagare. Det är som var och en förstår omöjligt att låta en sådan häst gå utan skor, speciellt om man har för avsikt att få den i i träning. En annan möjlighet finns ju förståss, det är att låta hästen gå och skrota i en hage tills hov/horn har blivit bättre och därefter prova att rida igång/in hästen. Men detta kräver ju då att man kan ge hästen minst 12-18 månader, ibland mer än så.
Sen avgör graden/typen av träning samt underlag om hästen kan fortsätta att gå utan skor, och inte minst vilken typ av ryttare som hästen har.

Senast ändrad:

Ideaal skrev:
Innebörden av att simulera och stimulera slitage skiljer sig ganska kraftigt;)

Jag läste flera gånger och tolkade det som en felstavning.

Probelemt är ju på att en häst som rör sig mycket mer så slits trakten så hårt så om du skall ha samma slitage i tån blir det ju stympning, och blodvite

Hur mycket hornet växer har ju en vist samband med hur hästen mår i magen och fungerar i övrigt, men det är ju bara en del av sanningen

Om det vore så enkelt att om man bara verkar rätt så växer hornet mera så skulel ju ingen häst någonsin vara ömfotat

och sådan är ju inte verkligheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar