Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Tack :)

Då måste jag faktiskt ta och motsäga ditt tidigare påstående "...avskoning på en frisk häst med normala hovar innebär inte ömhet annat än på grusväg."

Fullt frisk häst utan skor på betet (observera att hon endast gick på gräs) var så öm i sina "normala" hovar att det tog evigheter att få hem henne till stallet för att kunna skos.

Jag gick faktiskt till Stadsmissionen och köpte två täcken som jag växelvis bredde ut på marken så att hon skulle gå mjukt :D

Alla är inte gjorda för att gå barfota....

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

axel skrev:
Om man tar SO´s påstående och lägger ihop med ditt, att dessa hästar är "hårdhovade".
Hur kan dessa hästar då bryta av sin tå o bli väldigt kort i tån?

Vilka raser är mjukhovade?
Kan de oxå alltid gå barfota?

Den bryter tån långt in, vad vet jag?

De mjukhovade jag känner till är nordsvenskar och Friesrar(stavas det?) Camargue hästar borde också vara mjukmarkshästar.
Hårdmarks hästar: alla varianter av amerikanska hästar, QH, Paint mm, araber, iberiska som PRE, LUS.

Alla hästar borde(OBS) kunna gå barfota. Eller rättare sagt alla friska. De som har hovfrakturer andra sjukdommar i rörelse apparaten har jag ingen åsikt om.
/T

min erfarenhet av Nordisar är att de har den bästa hornkvalitet jag stött på

jag skall i morgon...

Handlar inget om kvalite. Snarare om hur hoven växer och nöts.

/T

Tez1 skrev:

/T

Nöts då hoven mer på ett hårt underlag och därmed växer mer eller växer hoven mer på ett hårt underlag och nöts mindre???

Jag känner mig väldigt kluven i den frågan.

Tez1 skrev:

/T

har varit borta från tråden några dagar, har jag missat ngt eller brister i kunskap vilket är totalt möjligt.
anser du (Tez1) att vissa hovar inte har bättre kvalitet än andra, utan att alla har samma förutsättningar???

jag har samma reflektion som Susan - dvs vissa raser tenderar att ha defintivt bättre kvalitet av hovar än andra. bla Nordsvensk och Arab - dessa raser brukar ha verkligt bra kvalitet och förmåga att anpassa sina hovar i grunden - oavsett "förutsättningar" skonings mässigt eller barfota..... :confused:

Tez1 skrev:
Nu är det ju ganska mjuka marker i Camargue. PRE och LUS är hårdhovshästar. Den mjuka marken sliter inte så hårt på deras hovar som det skulle gjort om de levt mer på den iberiska halvön med mer stäpp och klippliknade landskap.

/T

Nu har dessa hästar inte brutna tår utan slitna.
Området de växer upp i är en blandning av våtmark och bergig terräng.

Jag har inte ngn forskning utifrån detta påstående men väl så dokumenterade fakta utifrån sex års erfarenhet samt drygt sjuttio st verkliga fall.

På den ridskola jag arbetar så har man under en lång tid tagit in Estlänska hästar i sin verksamhet.

Bakgrunden är att dom lever i stora vilda flockar på Estlands mjuka sandmark och som treåringar börjar man tämja dom och rida in dom. Man har tydligen ngn form av verkning på dom under tiden och dom är alltid barfota,från födseln och under hela inridningsperioden som brukar vara upp till fem,sex års ålder.

Det funkar jättebra och när dom grundutbildade skickas från Estland upp till denna ridskola så är dom fortfarande barfota och tro mig, vilken alternativ barfotaverkare som helst skulle bara le och suga åt sig utifrån hur fina fötter samt väl utväcklade strålar dom har för att inte tala om vilken balans dom besitter i hovarna utifrån en frisk sund hov.

Detta vill man ju gärna inte som hovis ge sig på att ändra på då det är det bästa för hästen men efter ca en månads vistelse i Sverige och det dagliga arbete dom så väl är förberedda på och så lätt barfota klarade av i Estland så börjar dom plötsligt stappla fram med hovrelaterade hältor både fram och bak samt att kraftiga blödningar plötsligt uppkommer både i sula,bärrand,stråle och värst av allt trakten är helt obefintligt och dom går bokstavligt på ballarna. Denna onormala slitning som plötsligt uppkommit ger en oroväckande bakåtbruten benaxel med understuckna trakter och veka kotor som secundär följd.

Jag förstår inte hur detta kan uppkomma så plötsligt då dom tidigare aldrig varit skodda och utan problem klarat av samma typ av arbete i Estland som dom nu i Sverge utför samt att dom är födda och levt som vildhästar.

Hade det nu varit så att vi Svenska Hovisar varit där och "kluttat" så kunde det ju finnas en rimlig förklaring till hur detta fenomen kunde uppstå men vi hann aldrig verka dom innan dom blev hovömma.

Tyvärr är vi tvugna att balansera upp dom med beslag för att dom dagligen skall kunna brukas i verksamheten och eleverna finna en bekväm individ som dom kan utveckla sin ridning på så som individen själv är naturligt utan ömmhet i hovarna och kan bruka sin fulla kapacitet med glädje.

Finns det ngn här som kan tipsa mig om vad detta kan bero på????

Hårklyverier....
Bra eller dålig hovkvalite beror på en mängd orsaker och är olika hos olika raser, ja.
Är vita hovar sämre än svarta?

/T

Tez1 skrev:
Hårklyverier....
Bra eller dålig hovkvalite beror på en mängd orsaker och är olika hos olika raser, ja.
Är vita hovar sämre än svarta?

/T

Generellt nej.
Men vita hovar kan vara påverkade av att den vita huden i kronranden kan vara känsligare än mörk hud. Hudproblem i kronranden ger sämre hovar.

-Förändrad foderstat?
-Begränsade möjligheter till rörelse (box på natten)?
-Förändrat underlag i box, hage samt ridhus?
-Förändrat psykiskt välbefinnande (flockliv m.m.)?

Senast ändrad av en moderator:

Hehe....... Då har du aldrig sett hovarna på min nordis :)

Stenhårt!

Ette rent h*lvete att klippa med verktången, och det smäller som ett pistolskott när man går igenom.

/Mike

Ideaal skrev:
-Förändrad foderstat?

Hallå! Dom blev ridskolehästar!

Är det kanske så att om man inte har sin häst ungefär som en hamster fast i jävligt stor bur så kan det tänkas att vissa av dom mår bättre med skor än utan?

SO Hovslagare skrev:
Hallå! Dom blev ridskolehästar!

Är det kanske så att om man inte har sin häst ungefär som en hamster fast i jävligt stor bur så kan det tänkas att vissa av dom mår bättre med skor än utan?

Nu var det så att hovis beskrev att de hade fina hovar när de anlände Sverige och försämrades rejält under bara en månad. Jag gav förslag till möjliga förändringar som kan ge upphov till försämrade hovar. Jag skrev inget om att det är så. Kom med bättre förslag själv i stället för att hacka på mig.

Jag skulle tro att med den utvecklingen som hovis skrev att hovarna hade efter det att hästarna varit i Sverige en månad så var de förmodligen bäst för hästarna att sko dom. Fast det var väl knappast ursprungsfrågan eller?

Senast ändrad av en moderator:

Ideaal skrev:
-Förändrad foderstat?

-Nej
-Nej
-Nej
-Nej

Däremot förändrat underlag.;)

hovis skrev:
-Nej
-Nej
-Nej
-Nej

Ja på fråga 3 alltså?

Ideaal skrev:
Ja på fråga 3 alltså?
-Nej inte där heller.
Har du inte läst Naturvetenskap ??

hovis skrev:
-Nej
-Nej
-Nej
-Nej

- Så de fick exakt samma hö osv som de fick i estland?
- Och samma möjligheter till rörelse övriga dygnet? (Jag har varit i Estland, och det är inte så vanligt att ponnyerna står inne så många timmar som våra ridskoleponnyer)
- På fråga tre hade vi ett "Ja" va?
- Och hästarna har inte alls påverkats psykiskt av att flytta med allt vad det innebär men ny miljö och nya kompisar. Och inte heller av att inte längre leva i en stor flock, som de många gånger gör i estland men väldigt sällan här i sverige?

Självklart måste väl alla dessa faktorer spela in? I olika grad.
Framförallt skulle jag gissa på att de inte vandes in försiktigt på det nya underlaget, utan de sattes säkert i full verksamhet på en gång?

hovis skrev:
-Nej inte där heller.
Har du inte läst Naturvetenskap ??

Uppenbarligen har jag heller inte gjort det!?
Clarification please asap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar