Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Susan skrev:
jag tycker faktiskt hela businessen med travare är tragisk, det är klart att travfolk vill sälja sin travare som ridhsätar, - vilken marknad är alternativet - Italien :angel:

En (tränad) travare rör sig med en helt annan hällning och en helt annan mekanik än vad man vill att en Dressyrhäst skall göra.

Det är nog svårt att träna in - så mycket svårare att träna om....

Och vem är det som köper dessa avdankade travaree, inte är det dem som är skickliga nog att träna om dem...

De är också alldeles för billiga, ibland tom. gratis, dessa avpolleterade travare gör - hästen till en slit och slängvara.
Inte bra.

No effense.

Hittills har du inte svimmat av att man har en åsikt

Du måste väl endå hålla med om att det är bättre för dom att komma till ngn som tar hand om dom och rider på dom utifrån deras ridbarhet samt pysslar om dom här i Sverige än att dom slutligen hamnar på en "italien transport" eller dumpas till Malta för att kramas ur det sista eller ännu värre, blir vagnshäst åt turister i spanien eller ngt annat mindre djurvänligt sydligt land.

Jag vet många som har travare,sköter dom som barn och är mkt medvetna om att dom aldrig kan mäta sig med ett avlat halvblod inom ridsporten men dom älskar dom och verkar ha jävligt kul.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Nu är jag kanske lite sent ute men om 50 min, ger Owe wattle en föreläsning om fång på Hästmässan i Västerås, för den som är intresserad av uppdaterad kunskap :crazy:
En ny chans ges i morgon kl 15 på samma mässa.

För alla alternativare så så börjar Chris Johnston föredrag
INVERKAN AV HOVSLAGARE OCH UNDERLAG PÅ HOVEN OCH NEDRE BENETS FUNKTION. Repris i morgon kl.14

Idag kl 15. Håller Lars Roepstorff ett föredrag. KAN MAN TRÄNA HSÄTEN FÖR HÅLLBARHET OCH PRESTATION SAMTIDIGT? som jag bevistade igår, och vilket gav en nyanserad bild av hur och av vad hästen skadas. Gav mersmak måste sägas. Repris kl. 9 Söndag.

Idag kl 16. Marie Rhodin. RIDNINGENS PÅVERKAN PÅ HÄSTEN SPRSTATION. Ett föredrag där hon redogör för de senaste forskningsrönen.

Jag tänkte att det påstås ju så mycket här. Här är ett utomordentilgt tillfälle till att få höra de som är mest uppdaterade på områdena, och också möjligt att ställa frågor.

hovis skrev:
Du måste väl endå hålla med om att det är bättre för dom att komma till ngn som tar hand om dom och rider på dom utifrån deras ridbarhet samt pysslar om dom här i Sverige än att dom slutligen hamnar på en "italien transport" eller dumpas till Malta för att kramas ur det sista eller ännu värre, blir vagnshäst åt turister i spanien eller ngt annat mindre djurvänligt sydligt land.

Ja det håller jag med om.
men det finns inte en tillräckligt stor marknad för alla sådana travare. därför hamnar en så stor del av dem - där du beskriver.
Jag gillar inte det.
50 % kommer till start. 10 % bär sig. Det är hela 90 % som kommer att kasseras....
och det föds många travare.

Det är inte sporten i sig som jag ogillar - utan totosystemet, för det är dit man kan härleda de mesta baksidorna. Så fort det kommer pengar in i bilden....

Den lilla marknad för kasserade travare som finns i Sverige är OFTAST inte särskilt kunnig. Och den snobbiga inställningen inom Ridvärlden släpper inte in dem i en nån slags gemenskap, så de blir OFTA okunniga outsiders.
Som söker alternativa vägar.

Jag ser inte en syndabock utan en mängd faktorer som spelar in.

Vad händer med de avdankade galoppörerna?
Är det samma sak, bara att de är så få?
De bra går ju gärna till fälttävlansavel har jag förstått, men resten.

Senast ändrad:

*Knapplån*

Ja har vi nu inte hamnat lite utanför tänkt ämne, var travarna hamnar efter sin avslutade karriär är inte samtalsämnet i denna tråd. Diskutera gärna verkning, skoning eller beslag, etc inom sporten och lämna resten därhän.

Susan skrev:
Nu är jag kanske lite sent ute men om 50 min, ger Owe wattle en föreläsning om fång på Hästmässan i Västerås, för den som är intresserad av uppdaterad kunskap :crazy:
En ny chans ges i morgon kl 15 på samma mässa.

För alla alternativare så så börjar Chris Johnston föredrag
INVERKAN AV HOVSLAGARE OCH UNDERLAG PÅ HOVEN OCH NEDRE BENETS FUNKTION. Repris i morgon kl.14

Idag kl 15. Håller Lars Roepstorff ett föredrag. KAN MAN TRÄNA HSÄTEN FÖR HÅLLBARHET OCH PRESTATION SAMTIDIGT? som jag bevistade igår, och vilket gav en nyanserad bild av hur och av vad hästen skadas. Gav mersmak måste sägas. Repris kl. 9 Söndag.

Idag kl 16. Marie Rhodin. RIDNINGENS PÅVERKAN PÅ HÄSTEN SPRSTATION. Ett föredrag där hon redogör för de senaste forskningsrönen.

Jag tänkte att det påstås ju så mycket här. Här är ett utomordentilgt tillfälle till att få höra de som är mest uppdaterade på områdena, och också möjligt att ställa frågor.

Om du tänker gå så kan du väl här senare ge en liten sammanfattning. Vad Chris kommer säga i sitt föredrag känner jag mkt väl till då vi har ett nära samarbete sedan länge. Vad Lasse och Marie har att säga är jag mkt nyfiken på.

Jag var just på Lasse och Maries.

Så när andan faller på.... Kan jag ju ta upp det hovrelaterade.

Lasse visade film på vad som händer med hoven i djupt underlag - att den sjunker i tån!

Hm hur hanterar man det verkningsmässigt? Det måste ju vara värre ju mindre lutande den distala falangen är.

Kan inte du dra i korta drag vad chris komer att säga???
På vilket vis sammarbetar ni?

Susan skrev:
Jag var just på Lasse och Maries.

Så när andan faller på.... Kan jag ju ta upp det hovrelaterade.

Lasse visade film på vad som händer med hoven i djupt underlag - att den sjunker i tån!

Det gör väl dina tår oxå om du går i djup sand, finner du ngt konstigt med det???

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Ska man verka efter vilket underlag man rider på?:angel:

Man kan ju rida på alla underlag med måtta, förutom Makadamsten.
Jag tillhör de som iallafall när man tränar, vill ha ett underlag med ngn form av svikt.
Det är skillnad på djup sand eller spån/flis.

Nej - men min häl är den som sjunker först i isättsfasen, mina tår sjunker först i överrullningsfasen

och här var det - landning hoven vicka framåt - först sedan bakåt

Löst underlag blev alltså högklackat.

Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nej men man skall nog vara medveten om hur påfrestande ett djupt underlag är.

Carpaltunnelsyndrom bla...

Han pratade också om skillnaden mellan svikt och löst. Ett sviktande underlag kan ha ett mjukt mellanlager men ett fast ovanpålager.

Denna höghastighets filmning är bra, det var på så vis man förstod att man skulle dosera travbanorna...vilket minskade skadefrekvens myckeet.

sanninegn är ju också den att det är inte det hårda underlaget som är boven.
Hårt underlag & balans = bra i en stärkningsfas.

Senast ändrad:

Chris...........?

jag frågade tidigare om vilket märke du vanligen skor med.
Skor du bara galoppörer är det ointressant, men annars är det intressant

Senast ändrad:

Susan skrev:
Chris...........?

jag frågade tidigare om vilket märke du vanligen skor med.
Skor du bara galoppörer är det ointressant, men annars är det intressant

Ang Chris anser jag mig inte kunna svara mer uttömmande på. Galoppisar skor jag bara mina egna även om jag tidigare skott för ett par tränare med gott resultat. Jag skor uteslutande "vanliga" hästar allt från "lilla skogs mulle" upp till GP inom både dressyr,hoppning samt även det otroliga nöjet att följa många individer från fölstadiet vidare i deras utveckling.

Varför undrar du vilket märke jag skor med??? Naturligtvis det bästa märket liksom allt annan material då jag finner att endast det bästa är gott nog.

Som jag en gång sagt, duger dom skorna åt Beerbaum m.fl så duger dom nog åt många fler. Dock så skor jag med den sk ST modellen som togs fram i en ny mer europeisk form för några år sedan och som låg till grund för otaliga tusentals barfota avtryck som grund för att återskapa en bra grundmall. Slutresultatet av denna ST sko är faktiskt grundad av en av Sveriges skickligaste Hovisar med internationellt erkännande.

Kerkhart mao.

Bra val :D

jag frågade eftersom du skrev att skorna redan var "insnuttade".

vem grundade ST modellen?
Du kan pm'a

HIHI du har jubileum...

Senast ändrad:

:bow: ...Bra skrivet, skönt att det finns fler med liknande erfarenhet som jag har.

Jag har själv stor erfarenhet av f.d. travhästar som jag omskolat och min erfarenhet av hovvården därifrån är att många är oerhört trångskodda med allt vad det innebär...min förra varmblodstravare var inget undantag och jag törs påstå att det förkortade hans liv trots att en utbildad hovis kämpade hårt för att få i ordning på eländet...först med långsam omställning med skor och sen barfota men skadan var redan skedd och hästen fick avsluta sitt liv vid endast 17 års ålder. P.g.a. hästens ovilja att röra sig kom pålagringarna snabbt:(...rtg visade 3gradiga pålagringar på alla fyra ...

Ehhh
"Pga. hästens ovilja att röra sig kom pålagringarna snabbt"
???

snarare pga av felställning i leden...

3 gradiga pålagringar - vart?

Susan skrev:
Ehhh
"Pga. hästens ovilja att röra sig kom pålagringarna snabbt"
???

snarare pga av felställning i leden...

3 gradiga pålagringar - vart?
Han hade varit trångskodd så länge att hovväggen gick "inåt" och istället för att vidga sig vid nedslag blev det tvärtom. Det visade sig att han hade "djävulsfåror" på alla fyra strålarna som gick djupt!!! ... Han var i övrigt korrekt i benställning och hovvinklar.

Nej, han var inte felställd i leden...

Visste inte om att man graderar pålagringar:confused:

hovis skrev:
Ang Chris anser jag mig inte kunna svara mer uttömmande på. Galoppisar skor jag bara mina egna även om jag tidigare skott för ett par tränare med gott resultat. Jag skor uteslutande "vanliga" hästar allt från "lilla skogs mulle" upp till GP inom både dressyr,hoppning samt även det otroliga nöjet att följa många individer från fölstadiet vidare i deras utveckling.

Varför undrar du vilket märke jag skor med??? Naturligtvis det bästa märket liksom allt annan material då jag finner att endast det bästa är gott nog.

Som jag en gång sagt, duger dom skorna åt Beerbaum m.fl så duger dom nog åt många fler. Dock så skor jag med den sk ST modellen som togs fram i en ny mer europeisk form för några år sedan och som låg till grund för otaliga tusentals barfota avtryck som grund för att återskapa en bra grundmall. Slutresultatet av denna ST sko är faktiskt grundad av en av Sveriges skickligaste Hovisar med internationellt erkännande.

Samma hovslagare har utvecklat den svenska KW remontskon
Och jag tycker att han lyckades bättre med den.

Hovis.

Ja det kräver sin man att diskutera med tränare om vilken balans hästens går bäst på. Men hur det än är så har tränaren bäst koll på hur hästen löper och han har ett stort ansvar gentemot hästägaren som betalar 10- 12 000 i träningsavgift att hästen blir optimalt skodd och balanserad för kommande uppgifter. De flesta tränare är mycket kunninga i hovslageri och det brukar gå att komma överens.

Punkt 21 och B-lopp är till för B-laget att samla poäng för återupptas i A-laget. En travare som inte springer in några pengar blir poänglös och får inte starta i annat än P21 och B-lopp.

Så vad man än gör i galopp så är det naturligt menar du??

Susan skrev:
Jag håller med om att travare är en utmärt skogsmulle, de är framförallt välhanterade.

Vet inte vad SIS problem är
jag tycker inte illa om travare, de är ju inte homogena som ras.

Är inte tacksam för at travet finns, däremot är jag medveten om att det finanseierat i princip allt :smirk:

SIS=Ryttarproblem, Skit I Sadeln

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar