Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Håller tummarna att de hittar felet och att allt går bra. :)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tack det hoppas jag med!

Jag skulle vilja ha en rimlig förklaring till varför barfotaproffsen anser att hörnstöden skall "tas ner" så mycket.
Vild hästen har ju samma höjd på denna som traktväggen.
Kan det vara så att både de o Strålen hjälper till att förhindra att Trakten nöts ned för mkt?

Jag läste kommentarer om hovfoton på Mustanger på en Bukemedlems sida. Lite kul.
Om en bild där vilhästen har brytit av sin tå.
Hoven var då hög i Trakten men inte ett ord om detta .

På en teckning visades att när hästen gick på Ballarna så låg hovbenet markparallellt.
Varför ska man överhuvudtaget fixa med hovarna, när naturen sköter det så bra?
Det stog oxå att för proffs B.F verkare fanns det stora pengar att göra!

Jag tycker att det är bra att det blir fler som kan livnära sig på hästyrken.
Men att gå så långt att man efter en kort tids utbildning anser sig veta bättre än de som har en gedigen utb. och mångårig erfarenhet efter denna.
Att man tar Veterinären som en sista utväg, istället för tvärtom.

I dessa kretsar påstår man att en Vet. inte har samma kunskaper i Exteriör o hovens anatomi.

Detta påminner om Kvacksalvarna förr.

Jag tycker att det helt klart finns ett mönster för vilka som söker sig till detta.
Tävlingsryttare i hopp, dressyr o FT söker sig knappast till detta.
Kan de bero på att de inte har hamnat i dåligt sällskap, utan har lärt sig av kunnig expertis?

Ni talar hela tiden om en låg-kontra hög trakt:

Är det då bättre att verka hästen med en för hög trakt, och strunta i hur hästen belastar hovvägg, sula, stråle (för på tonen här så verkar detta inte vara av så stor vikt?!)?

Min hovslagare verkade med hög trakt, och jag har sett många fler med liknande hovar! Stoet gick endast på hovväggarna, och strålen hade ingen markkontakt. Nu är trakten nerverkad till sulnivå, för att trakt, stråle och sula ska harmoniera med varandra. Den kommer inte att verkas ner till strassernivå, eftersom en shp verkar ner sulan och strålen för att kunna hålla så låg nivå. En SANHCP verkar endast ner dött sulhorn och inte friskt!

Det finns stora skillnader mellan Strasse och SANHCP, och det tycker jag inte verkar komma fram här!

Och att påstå att man som hästägare inte kan se om hästen är "lycklig" och inte har ont genom rörelsemönster, kynne m.m.? Visserligen är ju hästar bra på att tåla smärta, och bra på att inte visa den, men jag såg i alla fall en stor skillnad på hästen både i rörelsemönster och psyke! Såg själv att hon slutat halta efter två SANHCPverkningar, och veterinären sa samma sak!

Hon hade mindre och mindre ont vid verkningarna: Spände inte bakbenen lika mkt och gjorde inga utfall med de! Första SANHCPverkningen fick vi ställa hästen mot väggen för att hon inte kunde balansera bakhoven när den andra bakhoven verkades (vilket resulterade i KRAFTIG lutning åt sidan, och en snevriden hov). Nu står hon rakt och fint utan stöd!! Hon biter inte heller efter hovisens rumpa längre och ser inte arg ut. Står och SOVER!! Snacka om STOR SKILLNAD!!

Jag tycker att man på den här tråden drar alla över en kam! Ingen här på Buke kan påstå att den o den hästen lider, el. att den o den hästen är felverkad. För att kunna säga något sådant behöver man se hästen i "real life": hur den är verkad, hur den rör sig och hur den fungerar under ryttare (genom att rida den själv).

Jag har hört talas om Strasserverkade hästar som haft ont och fått gå tillbaks till hovslagarverkning, och jag vet ett Strasserfall som står under djurskyddets övervak (hästen rids på alla underlag även om den ömmar för att vänjas!). För tillfället är hästen inte halt, och då kan de inte göra något...:-(! Även om dessa fall finns så kan man inte säga att alla hästar lider, för det finns också hästar som fungerar att bli verkade enligt Strasser!

Här är det hästägarnas kunskap och öga som måste avgöra! Vi kan inte hela tiden lita på experter och lyssna på råd från de! Vi måste vara öppensinniga, kritiska och analysera! Vi måste inse att det som passar den hästen kanske inte passar min! Och vi kan inte hela tiden lita blint på veterinärer, att de vet bäst och kan allt! Alla veterinärer jag stött på säger olika i vissa frågor, och då är det ju upp till en själv att analysera och prova vad som funkar, och i vissa fall ställa egen diagnos för att få rätt behandling! Dessutom har jag enbart stött på någon veterinär av alla som lägger in hovarna och dess utseende i en hältundersökning (och då menar jag grundligt genom att titta på trakter, stråle, sula, hovväggar, tåaxlar m.m., och inte bara slå en hastig blick o säga. "Det verkar ju se ok ut, hon är ju inte lång i tån i alla fall!"

Känner till en fånghäst som stått på boxvila sedan i somras utan att få lämna boxen på flera månader. Hade sååå ont!! Här fokuserades det bara på hovarna från fångexpertens (ja RIKTIG expert alltså) sida, och det sades att ett års boxvila krävdes (inte ett steg fick hästen ta, för då skulle hovarna förstöras). När hästen bara blev sämre och sämre talades det om avlivning. Då var mina SANHCP ute och de tittade på hästen och rekommenderade rörelse. Några steg i stallet varje dag, för att sedan öka på i hästens takt, beroende på hur mycket hästen klarade av att gå för dagen. Då fick ägarna upp ögonen för IR-terapi där det visade sig smärta i massor av muskler. Med rörelse och IR så går hästen mkt bättre nu. Skulle ägaren ha avlivat bara för att den högsta experten sa så? Jag menar att man måste se från så många olika håll, och man måste sätta sig in i hästen, och inte lita blint på experterna.

Skulle jag ha gjort det så skulle min häst ha riktigt ont nu (dömd till ridförbud resten av livet) alt. varit avlivad!

Och så vill jag påpeka att okunnigheten kan finnas från båda håll! Jag ser många som skor sina hästar enbart för att det ska var så (utan att reflektera något över hur hovarna ska se ut både skodda och barfota) och de kan inte se effekterna av jättehöga trakter och kort tå (framåtbruten tåaxel). De kan inte se att hästen trippar med bakhovarna p.g.a. den alltför korta tån och den höga trakten!! Häri ligger en fara att traditionellt är bäst, eftersom det finns många hovslagare som pratar övertygande om hur bra deras skoning är, fördömer kanske andras, o så ja, då är man fast. Har man sedan otur kan hästen bli halt, och det kan vara då som man upptäcker (förhoppningsvis) hur illa skodd den varit, men då kan det vara för sent för skadan kan vara så illa så avlivning är det enda, el. så kan hästen vara dömt till ett liv i hagen utan ryttarbelastning...

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

Från en som inte litar på veterinärer, utan själv ställer diagnosen!

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 5

*KL*
Travarna skoddes ofta med låg trakt-lång tå för att man vill ha ett flackt men långt kliv.
Skillnaden på dessa är att de flyger fram o inte vilar/rullar över varje steg.
När de ska skolas om bör de nog få en mer korrekt hovvinkel, eller hur gör man ?

Tycker förövrigt att de som varit aktiva länge o hårt ska få bli pensionerade (mullehäst) efter det.:)
En hel del av köparna till dessa får högre ambitioner och vill efter ett tag rida dressyr eller hoppning eller kanske båda. Ska man inte rätta sin ambitionsnivå efter hästen?:confused:
Den har ju klart sina begränsningar.
Det är svårt eller tom omöjligt att få en sådan att bli duktig även om ryttaren är skicklig. Tyvärr är det oftast oerfarna ryttare som köper denna o då blir allting ännu svårare. :confused:
Jag tycker inte att det är ok. Den har inte de förutsättningarna som krävs.:crazy:

Det är som att medeldistanslöparen skulle skola om sig till höjdhoppare eller gymnast.
Distansritt borde vara det som passar den bäst.
Vilken annan ras som helst klarar att gå lätt klass i alla discipliner.

Har ej sagt att det inte finns undantag.

Senast ändrad:

Toffel skrev:
Ja detta visar ju vilken verklighetsuppfattning du har, för jag tror inte du skämtar egentligen. Du har visat förr att du tror att vildhästar är allmänt ömma i hovarna och att dom av den anledningen tas av rovdjur.. Det är ju just vildhästen som lever i den miljö dom anpassat sej till som är friskast av alla. Men det är väl svårt att ta till sej att hästar kan klara sej utan människan och utan järn på fötterna..

Vildhästar klarar sig nog ofta fin fint utan mäniskan och dom som inte gör det dör en snabb naturlig död, allt är frid och fröjd med det.

Men det vi håller på med är inte vildhästar utan tamhästar som vi har ansvaret för och det vår skyldighet att se till att dom mår bra.
Många av oss skor maxpresterande tävlingshästar som tävlar om miljonbelopp.
Vi lallar inte med en massa flum utan vi måste faktist veta vad vi talar om och se till att hästarna fungerar hovmässigt.

Det ni barfotaflummare inte fattar är att vi hovslagare har verkat fler barfotahästar än någon av OL eller Strassers lärjungar.
Vi har alla en massa barfota hästar i kundkretsen.
Vi tillskriver inte våra verkningar magiska egenskaper som botar allt från metaboliska besvär till taskig hårrem.
Vi gör det vi alltid har gjort, ser till att hästen fungerar med eller utan sko.
Och när någon av våra kunder tar ut mer arbete än hoven tål så skor vi. Det är vanlig enkel fysik om du gnuggar en yta mot en annan så uppstår slitage om slitaget blir större än tillväxten så sätter vi på en extra slityta som tål mer än den naturliga hoven.
Inget hokus pokus, inga väckelsemöten, inget tungomålstalande bara vanligt hederligt hovslageri.

axel skrev:
*KL*
Travarna skoddes ofta med låg trakt-lång tå för att man vill ha ett flackt men långt kliv.
Skillnaden på dessa är att de flyger fram o inte vilar/rullar över varje steg.
När de ska skolas om bör de nog få en mer korrekt hovvinkel, eller hur gör man ?

Tycker förövrigt att de som varit aktiva länge o hårt ska få bli pensionerade (mullehäst) efter det.:)
En hel del av köparna till dessa får högre ambitioner och vill efter ett tag rida dressyr eller hoppning eller kanske båda. Ska man inte rätta sin ambitionsnivå efter hästen?:confused:
Den har ju klart sina begränsningar.
Det är svårt eller tom omöjligt att få en sådan att bli duktig även om ryttaren är skicklig. Tyvärr är det oftast oerfarna ryttare som köper denna o då blir allting ännu svårare. :confused:
Jag tycker inte att det är ok. Den har inte de förutsättningarna som krävs.:crazy:

Det är som att medeldistanslöparen skulle skola om sig till höjdhoppare eller gymnast.
Distansritt borde vara det som passar den bäst.
Vilken annan ras som helst klarar att gå lätt klass i alla discipliner.

Har ej sagt att det inte finns undantag.

Att sko travare med riktigt långa tår är oftast av ren okunskap eller att den som verkar inte vågar ta ordentligt i tån. Jag har ännu inte sett en travare som inte löper bättre efter rejäl uppställning av foten efter en sån långtå skoning. Ibland är det nödvändigt att låta vissa ha en något längre tå för att inte bli rulliga eller lågtrakt tvärtå för att inte interfera. Inom travet så tycker jag att man ser både de sämsta och de bästa skoningarna. Det finns siffror från USA på hur många travare som tas av banan pga förslitningsskador orsakade av felaktig skoning, jag kommer inte ihåg siffran men det är över 50%

Din åsikt om travaren som ridhäst är gammaldags och tråkig, Svenska ridtravarföreningen tycker jag har visat på sina tävlingar hur bra ridhästar många travare kan bli.
Sen att vissa inte passar alls till ridning är ju lika vanligt förekommande bland alla raser.

Jag fogar mig för överheten.:angel:
Men det finns. väldigt många avlagda varmblod, syftade på de som varit i branchen länge.
Du o jag kanske inte har samma uppfattning om vad duktig är eller så har jag bara sett de som är sämre. Vem vet?

Jag HAR sett svårklass hopphästen X med Jill x.
Fast, hujedamej vad det såg farligt ut många ggr.

SO Hovslagare skrev:
Att sko travare med riktigt långa tår är oftast av ren okunskap eller att den som verkar inte vågar ta ordentligt i tån. Jag har ännu inte sett en travare som inte löper bättre efter rejäl uppställning av foten efter en sån långtå skoning. Ibland är det nödvändigt att låta vissa ha en något längre tå för att inte bli rulliga eller lågtrakt tvärtå för att inte interfera. Inom travet så tycker jag att man ser både de sämsta och de bästa skoningarna. Det finns siffror från USA på hur många travare som tas av banan pga förslitningsskador orsakade av felaktig skoning, jag kommer inte ihåg siffran men det är över 50%

Dagens travare är så högpresterande avlade att dom dels ofta löper optimalt barfota och med en normal hovvinkel. Man ser dock mer än en som är extremt låg i trakterna samt tår som påminner om en skida. Denna typ av skoning gör ju att överrullningen blir avsevärt långsammare och risken för "rullighet" avtar markant samtidigt som skador i främst gaffelbanden ökar.

Det finns ett talesätt som säger att :det man inte har i fingrarna för man ha i tårna:

Det finns oxå en statestik som säger att över 60% av alla travare som sätts i träning som åringar aldrig kommer till start men den statestiken talar man inte så högt om. Inom galoppen har man gjort motsvarande statestik och där kommer mer än 80% till start.

Kan det bero på att det är mer naturligt för hästen att galoppen är den högsta flycktgångarten??

axel skrev:
Men det finns. väldigt många avlagda varmblod, syftade på de som varit i branchen länge.
Du o jag kanske inte har samma uppfattning om vad duktig är eller så har jag bara sett de som är sämre. Vem vet?

Väldigt många travare har ridtränats under hela sin tävlingskarriär.
Har man ambitioner att nå några högre nivåer i vilken disciplin det än må vara så ska man givetvis skaffa en häst som är avlad för ändamålet.
Fast av någon underlig anledning så kräver ofta folk som inte rider ridtravare att ALLA ridtravare skall visa bra ridbarhet annars så är hela rasen skit som ridhästar.
Medan det står en massa andra hästar runt om i stallen som inte är några vidare ridhästar man sågar inte hela den rasen för det.
Hela den här attityden mot travaren som ridhäst kommer ifrån kavalleriet som under kriget köpte in cirka 1 500 travare att ha i lättare tross och som kavallerihästar.
Dessa kastades genast in i verksamheten utan omskolning.
Till saken hör att man bara köpte väldigt billiga travare till detta expriment alltså hästar som inte ens funkat i travet.
Krigsmaktens slutsats av detta blev att travhästen inte under några omständigheter duger som ridhäst.
Detta under en period då kavalleriet hade ALLT att säga till om i ridhästsverige. Deras uppfattning lever kvar än i dag.
Under samma period så skänkte STC tre friska travare till Uppsala akademiska ridskola för att testa deras förmåga som hopphästar dessa tre hade alla inom tre månader placerat sig i prishoppningar. Tyvärr vet jag inte på vilken nivå.
I Frankrikes ridkultur ser man inte alls på travaren med samma förakt som här. Där tävlas travaren mycket mer under sadel inom olika grenar. Som en fransk vän till mig brukar säga "en ast är en ast"

axel skrev:

Undantag finns väl alltid, vem minns inte den lilla franska hästen Jappelo 154cm i mankhöjd,hälften travare och hälften galoppis. Inte sämre än att han
vann OS.

Fast en för dagen rent framodlad travare är ju helt bedrövlig att galoppera "rent" på då det är nästan omöjligt att få den tre taktig.

Det brukar bli så här :bow: :bump: :bump: :banana: :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Undantag finns väl alltid, vem minns inte den lilla franska hästen Jappelo 154cm i mankhöjd,hälften travare och hälften galoppis. Inte sämre än att han
vann OS.

Fast en för dagen rent framodlad travare är ju helt bedrövlig att galoppera "rent" på då det är nästan omöjligt att få den tre taktig.

Det brukar bli så här :bow: :bump: :bump: :banana: :bow: :bow:
Vi har ju Pessoas Baloubet de Rouet oxå.:banana: Han vann till slut det sista OS.et
Men jag tänker mest på rena varmblod som oftas har svårt med galoppen,som hovis så fint rekonstruerade.:cool:
Sen är de numera poppis att ha med i 4-spann.

Senast ändrad:

hovis skrev:
Dagens travare är så högpresterande avlade att dom dels ofta löper optimalt barfota och med en normal hovvinkel. Man ser dock mer än en som är extremt låg i trakterna samt tår som påminner om en skida. Denna typ av skoning gör ju att överrullningen blir avsevärt långsammare och risken för "rullighet" avtar markant samtidigt som skador i främst gaffelbanden ökar.

Det finns ett talesätt som säger att :det man inte har i fingrarna för man ha i tårna:

Det finns oxå en statestik som säger att över 60% av alla travare som sätts i träning som åringar aldrig kommer till start men den statestiken talar man inte så högt om. Inom galoppen har man gjort motsvarande statestik och där kommer mer än 80% till start.

Kan det bero på att det är mer naturligt för hästen att galoppen är den högsta flycktgångarten??

Fortfarande är det så att väldigt många av de bästa hästarna vi har inte går som bäst barfota utan behöver hakar, grepp, öppentå eller annat för att löpa optimalt.
Som hovslagare inom travet så har man en ständig diskution med tränaren för att komma fram till bästa balans, det är inte alltid man är överens. Och tyvärr så är det till sist tränaren som alltid har sista ordet. Som t ex. "rör ingenting! den vann på den balansen för tre veckor sedan"
Ja han vann på den balansen som var för tre veckor sedan, den har ju för länge sedan växt bort.

Inom STC talar man inte tyst om startstatistik.
Tvärtom så ger man varje år ut travstatistik i bokform där alla tänkbara travsiffror redovisas Bl a. hur stora kullar som föds och hur många i de olika årskullarna som kommer till start.

Att jämföra trav och galopp i Sverige är som att jämföra trav och varpkastning eller trav och kaninhoppning.
Sverige är en av världens största travnationer vi har en avel på mycket hög internationell nivå.
Vi har inget C lag i svenskt trav.
Dom som inte platsar i A eller B laget kommer inte att starta i lopp i Sverige.
Många av dem som inte platsar exporteras till länder som inte har riktigt samma klass på sina travare.
STC kan inte skriva ut fler lopp för sämre travare bara för att ge dem en tävlingstillvaro i Sverige.
Spelarna är inte intresserade av spel på dåliga hästar.
Spelarna försörjer travet i Sverige.
Travet är landets största arbetsgivare i hästbranchen.
Travet är den enskilt största bidragsgivaren till all annan hästversamhet i landet.
Den svenska galoppen å andra sida lever en ganska tynande tillvaro och överlever endast på travpengar och de närmast sörjandes intresse.
Den svenska galoppuppfödningen har gått från liten till nästan obefintlig.
Konkurensen är därför inte lika hård som inom travet. 80% av galoppörerna är fortfarande ganska få hästar till antalet. Medans 60% av travarna är en väldig massa häst.

Ska vi verkligen tala naturlighet och hästsport?
Om du vill ha det naturligt hovis, så tycker jag att du sätta dig brevid de andra navelskådarna på prärien och titta på vildhästar.
Är det naturligt att rida? är det naturligt för en häst att hoppa 8-10 st 160 cm hinder på två minuter? Är det naturligheten som gör att skadorna oftast är av allvarligare karaktär inom galoppen än i travet?

Nej du naturligheten försvann samtidigt som vi domesticerade hästen.
Nu har "naturligt" blivit något som man så fint kallar det när man vill ha ett alibi för att missköta hästen och inte ge den den vård den behöver och förtjänar som tack för allt den gör för oss.

Jag har mina hästar i två riktigt stora hagar, när dom rusar runt och leker på dom ytorna så är det sällan eller aldrig i galopp dom väljer. Utan dom travar, precis som dom är avlade för. Deras snabbaste gångart är trav.
Ser jag nån av dom galoppera, så tar jag in dom och kollar så att han inte gjort illa sig för det är oftast då dom brukar galoppera.

hovis skrev:

??
:bow:
Satt faktiskt på en travbana i går och kollade på pållarnas hovar som travade förbi där jag satt och väntade( iett annat ärende..)man kan ju liksom inte låta bli att glo på hovar även fastän man är ledig liksom ..:angel:

Först kom där fyra hästar förbi,alltså de såg för djävliga ut :crazy: med låga trakter och långa tår..travade illa gjorde de med tyckte jag, fast jag kan inget om trav..sen kom det ett par hästar till de såg bättre ut fast hästarna var inget vidare..jag blev riktigt deppig där jag satt..

DÅ kommer det en häst glidande med enorm utstrålning,SNYGGA HOVAR och hästen travade som en gud med enorm energi och fokus på vad den skulle göra,hästen bara flöt fram ..i sulkyn satt en tjej som hade jäkligt bra körkänsla.

Så det där med "det man inte har i fingrarna får man ha i tårna" det stämde där iallafall;)

Förbaskat.. jag borde kollat upp vad hästen hette,jag e hopplös:o för den däringa hästen med snygga fötter den kommer nog visa framfötterna på tävlingsbanan framöver..man kunde ju satsat en peng!:idea: :angel:

jag tycker faktiskt hela businessen med travare är tragisk, det är klart att travfolk vill sälja sin travare som ridhsätar, - vilken marknad är alternativet - Italien :angel:

En (tränad) travare rör sig med en helt annan hällning och en helt annan mekanik än vad man vill att en Dressyrhäst skall göra.

Det är nog svårt att träna in - så mycket svårare att träna om....

Och vem är det som köper dessa avdankade travaree, inte är det dem som är skickliga nog att träna om dem...

De är också alldeles för billiga, ibland tom. gratis, dessa avpolleterade travare gör - hästen till en slit och slängvara.
Inte bra.

No effense.

Hittills har du inte svimmat av att man har en åsikt

Susan skrev:
jag tycker faktiskt hela businessen med travare är tragisk, det är klart att travfolk vill sälja sin travare som ridhsätar, - vilken marknad är alternativet - Italien :angel:

En (tränad) travare rör sig med en helt annan hällning och en helt annan mekanik än vad man vill att en Dressyrhäst skall göra.

Det är nog svårt att träna in - så mycket svårare att träna om....

Och vem är det som köper dessa avdankade travaree, inte är det dem som är skickliga nog att träna om dem...

De är också alldeles för billiga, ibland tom. gratis, dessa avpolleterade travare gör - hästen till en slit och slängvara.
Inte bra.

No effense.

Hittills har du inte svimmat av att man har en åsikt

Eftersom det är en ganska vanlig åsikt så höjde jag inte ens på ena ögonbrynet. Nu har vi hamnat rejält utanför tråden men OK.

Om vi tar italien först så är det inte bara travare som riskerar att hamna där men jag tror att alla som jobbar yrkesmässigt med trav passar sig från att sätta en häst på en olaglig transport på en slaktbil då vi i reglementet har en klausul som medger livstids avstängning från travet för den som förstör travets anseende.

Har du hört talas om Lady Lad Och Kia Romlin?
Stoet Lady Lad tävlades framgångsrikt i både trav och dressyr samtidigt. För övrigt så var Lady Lad med länge på banan, antagligen för att hon fick en allsidig träning genom dressyren Alltså sitter begränsningarna inte hos hästen utan snarare i tanken hos dem som inte gillar travare oavsett vad dom åstakommer.
Jag tror de flesta problem med travare som ridhäst bottnar i SIS problem.

Travaren funkar i många discipliner och är en utmärkt skogsmulle.
Jag har en travare här hemma som är inmätt och godkänd ponny 148 cm Han har plockat massor med rosetter i hoppning, galoppen är hans bästa gångart däremot så var han en värdelös travare.
Och som sagt har man ambitioner om höga klasser så ska man skaffa sig en häst som är avlad för ändamålet.
Jag har i kundkretsen en hel del ridtravare och en sak som slagit mig är att dessa kunder faktiskt utan undantag är väldigt nöjda med sina hästar. Jag önskar jag kunde säga detsamma om t ex. halvbloden men det kan jag inte.

Jag har sålt travare billigt.
Jag kan tänka mig att ge bort en travhäst med. Men jag varken säljer eller ger bort en häst till någon som inte vet vad dom ger sig in i. Jag kan leta ny ägare länge till en häst för att känna mig någorlunda säker på att den blir kvar hos den som tar den.
Den sista som jag sålde red köparen i ett halvår innan jag lät henne köpa den.

Vi ska vara tacksamma att travet finns. All den forskning som travet har stått för har gynnat alla hästar. Vi hade inte haft våra avancerade hästkliniker om det inte var för travet.

*Lånar knapp*

För er som är intresserade av ett mer djupgående teoretiskt resonemang vid olika hovproblem i samband med skoning och verkning rekomenderas följande forum.

http://www.horseshoes.com/forums/

Här förs diskussioner om vilka bakomliggande teoretiska tankegångar som ligger till grund för varför hovslagaren väljer ett visst sätt att verka och sko en häst på.

Jag håller med om att travare är en utmärt skogsmulle, de är framförallt välhanterade.

Vet inte vad SIS problem är
jag tycker inte illa om travare, de är ju inte homogena som ras.

Är inte tacksam för at travet finns, däremot är jag medveten om att det finanseierat i princip allt :smirk:

SO Hovslagare skrev:
Och tyvärr så är det till sist tränaren som alltid har sista ordet. Som t ex. "rör ingenting! den vann på den balansen för tre veckor sedan"

Hovis svarar: Det visar väl bara hur skicklig den tränaren är på att balansera sina hästar. Jag förstår inte hur man kan känna ngn yrkesstolthet och finna det utvecklande att jobba som hovis för sådana tränare,för mig går dom fett bort. För övrigt gillar jag inte att sko travare heller, det är bara massa "klidd o kludd" med skobyten hit o dit hela tiden. Tyvärr så har man även en viss förmåga att även balansera bort hältor oxå" i stället för att åtgärda dom. Kolla gärna hur många rör sig på främst vb. Vad kan det bero på?? Det fixar man lätt till med oliksidig vikt balans eller huvudstång,murphy bländare ex. Krängare brukar jag kalla dom för.

Vi har inget C lag i svenskt trav.
Dom som inte platsar i A eller B laget kommer inte att starta i lopp i Sverige.

Hovis svarar: Nu talar du väl ändå emot dig själv, säg mig då vad punkt 21 loppen är till för om inte alla dom som bara har "ägg" i raden och är helt poänglösa. Likväl varför finns då alla små landsortsbanorna samt varför åker så många över och försöker skaffa nya startpoäng till Åland om det inte är just till för c laget.

Konkurensen är därför inte lika hård som inom travet. 80% av galoppörerna är fortfarande ganska få hästar till antalet. Medans 60% av travarna är en väldig massa häst.

Hovis svarar: Jag håller med dig 60% av trravarna är en väldigt massa häst och jag skrev ju att statestiken säger att så stor del ALDRIG kommer till start,Varför?? Jo därför att dom antingen inte kan trava tillräckligt bra trots en massa "mickel" eller oxå körs dom sönder redan i träningen. Tråkigt men tyvärr sant. Många skulle dock kunna bli bra travare om dom bara fick lite mer tid på sig,alla hästar är inte utvecklade att starta som tvååringar och premieloppen gör ju inte saken bättre då dom just lockar med pengar för tvååringar.

Ska vi verkligen tala naturlighet och hästsport?

Är det naturligt att rida? är det naturligt för en häst att hoppa 8-10 st 160 cm hinder på två minuter?

Hovis svarar: Mig veterligt så brukar denna sport utövas i galopp vilket för hästen är den mest naturliga högsta gångarten.

Det är sedan länge känt att hästen naturligt har sin bästa balans i galopp vilket oxå gör att skoningen på en galoppis är väldigt okomplicerad jämfört med travet. Antingen skor man med galoppjärn eller oxå med galopp aluminium,ytterst sällan behöver man "mickla" med femtioelva olika beslag för att få den i balans,däremot så är det otroligt viktigt att verkningen är individuellt ortopedisk.

Som du vet så är max hastigheten på en travare ca 54-58 km/timmen medans en galoppis lätt kommer upp i drygt 70 km/timmen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·
  • Låst
36 37 38
Svar
742
· Visningar
59 155
Senast: Curlyhorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar