Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Toffel skrev:Ja detta visar ju vilken verklighetsuppfattning du har, för jag tror inte du skämtar egentligen. Du har visat förr att du tror att vildhästar är allmänt ömma i hovarna och att dom av den anledningen tas av rovdjur.. Det är ju just vildhästen som lever i den miljö dom anpassat sej till som är friskast av alla. Men det är väl svårt att ta till sej att hästar kan klara sej utan människan och utan järn på fötterna..
axel skrev:*KL*
Travarna skoddes ofta med låg trakt-lång tå för att man vill ha ett flackt men långt kliv.
Skillnaden på dessa är att de flyger fram o inte vilar/rullar över varje steg.
När de ska skolas om bör de nog få en mer korrekt hovvinkel, eller hur gör man ?
Tycker förövrigt att de som varit aktiva länge o hårt ska få bli pensionerade (mullehäst) efter det.
En hel del av köparna till dessa får högre ambitioner och vill efter ett tag rida dressyr eller hoppning eller kanske båda. Ska man inte rätta sin ambitionsnivå efter hästen?
Den har ju klart sina begränsningar.
Det är svårt eller tom omöjligt att få en sådan att bli duktig även om ryttaren är skicklig. Tyvärr är det oftast oerfarna ryttare som köper denna o då blir allting ännu svårare.
Jag tycker inte att det är ok. Den har inte de förutsättningarna som krävs.
Det är som att medeldistanslöparen skulle skola om sig till höjdhoppare eller gymnast.
Distansritt borde vara det som passar den bäst.
Vilken annan ras som helst klarar att gå lätt klass i alla discipliner.
Har ej sagt att det inte finns undantag.
SO Hovslagare skrev:Att sko travare med riktigt långa tår är oftast av ren okunskap eller att den som verkar inte vågar ta ordentligt i tån. Jag har ännu inte sett en travare som inte löper bättre efter rejäl uppställning av foten efter en sån långtå skoning. Ibland är det nödvändigt att låta vissa ha en något längre tå för att inte bli rulliga eller lågtrakt tvärtå för att inte interfera. Inom travet så tycker jag att man ser både de sämsta och de bästa skoningarna. Det finns siffror från USA på hur många travare som tas av banan pga förslitningsskador orsakade av felaktig skoning, jag kommer inte ihåg siffran men det är över 50%
axel skrev:Jag fogar mig för överheten.
Men det finns. väldigt många avlagda varmblod, syftade på de som varit i branchen länge.
Du o jag kanske inte har samma uppfattning om vad duktig är eller så har jag bara sett de som är sämre. Vem vet?
Jag HAR sett svårklass hopphästen X med Jill x.
Fast, hujedamej vad det såg farligt ut många ggr.
axel skrev:Jag fogar mig för överheten.
Men det finns. väldigt många avlagda varmblod, syftade på de som varit i branchen länge.
Du o jag kanske inte har samma uppfattning om vad duktig är eller så har jag bara sett de som är sämre. Vem vet?
Jag HAR sett svårklass hopphästen X med Jill x.
Fast, hujedamej vad det såg farligt ut många ggr.
Vi har ju Pessoas Baloubet de Rouet oxå. Han vann till slut det sista OS.ethovis skrev:Undantag finns väl alltid, vem minns inte den lilla franska hästen Jappelo 154cm i mankhöjd,hälften travare och hälften galoppis. Inte sämre än att han
vann OS.
Fast en för dagen rent framodlad travare är ju helt bedrövlig att galoppera "rent" på då det är nästan omöjligt att få den tre taktig.
Det brukar bli så här
hovis skrev:Dagens travare är så högpresterande avlade att dom dels ofta löper optimalt barfota och med en normal hovvinkel. Man ser dock mer än en som är extremt låg i trakterna samt tår som påminner om en skida. Denna typ av skoning gör ju att överrullningen blir avsevärt långsammare och risken för "rullighet" avtar markant samtidigt som skador i främst gaffelbanden ökar.
Det finns ett talesätt som säger att et man inte har i fingrarna för man ha i tårna:
Det finns oxå en statestik som säger att över 60% av alla travare som sätts i träning som åringar aldrig kommer till start men den statestiken talar man inte så högt om. Inom galoppen har man gjort motsvarande statestik och där kommer mer än 80% till start.
Kan det bero på att det är mer naturligt för hästen att galoppen är den högsta flycktgångarten??
hovis skrev:Dagens travare är så högpresterande avlade att dom dels ofta löper optimalt barfota och med en normal hovvinkel. Man ser dock mer än en som är extremt låg i trakterna samt tår som påminner om en skida. Denna typ av skoning gör ju att överrullningen blir avsevärt långsammare och risken för "rullighet" avtar markant samtidigt som skador i främst gaffelbanden ökar.
Det finns ett talesätt som säger att et man inte har i fingrarna för man ha i tårna:
??
Susan skrev:jag tycker faktiskt hela businessen med travare är tragisk, det är klart att travfolk vill sälja sin travare som ridhsätar, - vilken marknad är alternativet - Italien
En (tränad) travare rör sig med en helt annan hällning och en helt annan mekanik än vad man vill att en Dressyrhäst skall göra.
Det är nog svårt att träna in - så mycket svårare att träna om....
Och vem är det som köper dessa avdankade travaree, inte är det dem som är skickliga nog att träna om dem...
De är också alldeles för billiga, ibland tom. gratis, dessa avpolleterade travare gör - hästen till en slit och slängvara.
Inte bra.
No effense.
Hittills har du inte svimmat av att man har en åsikt
SO Hovslagare skrev:Och tyvärr så är det till sist tränaren som alltid har sista ordet. Som t ex. "rör ingenting! den vann på den balansen för tre veckor sedan"
Hovis svarar: Det visar väl bara hur skicklig den tränaren är på att balansera sina hästar. Jag förstår inte hur man kan känna ngn yrkesstolthet och finna det utvecklande att jobba som hovis för sådana tränare,för mig går dom fett bort. För övrigt gillar jag inte att sko travare heller, det är bara massa "klidd o kludd" med skobyten hit o dit hela tiden. Tyvärr så har man även en viss förmåga att även balansera bort hältor oxå" i stället för att åtgärda dom. Kolla gärna hur många rör sig på främst vb. Vad kan det bero på?? Det fixar man lätt till med oliksidig vikt balans eller huvudstång,murphy bländare ex. Krängare brukar jag kalla dom för.
Vi har inget C lag i svenskt trav.
Dom som inte platsar i A eller B laget kommer inte att starta i lopp i Sverige.
Hovis svarar: Nu talar du väl ändå emot dig själv, säg mig då vad punkt 21 loppen är till för om inte alla dom som bara har "ägg" i raden och är helt poänglösa. Likväl varför finns då alla små landsortsbanorna samt varför åker så många över och försöker skaffa nya startpoäng till Åland om det inte är just till för c laget.
Konkurensen är därför inte lika hård som inom travet. 80% av galoppörerna är fortfarande ganska få hästar till antalet. Medans 60% av travarna är en väldig massa häst.
Hovis svarar: Jag håller med dig 60% av trravarna är en väldigt massa häst och jag skrev ju att statestiken säger att så stor del ALDRIG kommer till start,Varför?? Jo därför att dom antingen inte kan trava tillräckligt bra trots en massa "mickel" eller oxå körs dom sönder redan i träningen. Tråkigt men tyvärr sant. Många skulle dock kunna bli bra travare om dom bara fick lite mer tid på sig,alla hästar är inte utvecklade att starta som tvååringar och premieloppen gör ju inte saken bättre då dom just lockar med pengar för tvååringar.
Ska vi verkligen tala naturlighet och hästsport?
Är det naturligt att rida? är det naturligt för en häst att hoppa 8-10 st 160 cm hinder på två minuter?
Hovis svarar: Mig veterligt så brukar denna sport utövas i galopp vilket för hästen är den mest naturliga högsta gångarten.