Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

hovis skrev:
Din sista mening är endast DIN egen uppfattning och stämmer nog bara in på dom som brukar sin häst så som du har. I dom fallen förespråkar VI alltid barfota då slitaget och övrig sned belastning inte påverkra den enskilda individen utifrån övrig yttre skada som följd utifrån prestation.

Tänk dock på att VI även arbetar med högpresterande individer.....

Jag personligen förstår inte varför du söker svar och bilder här utifrån en välskodd häst, be din hovis sko en av dina och du skall både få se en välskodd häst och en som påvisar en högre prestation.
Om ni alltid förespråkar barfota varför är mina vänner och bekantas hästars hovar skodda undrar jag. (Undantaget de som själva tagit ett akivt val och har sin häst barfota).

Öh, nej. Skulle inte tro att min fd hovis skulle skärpa till sig och göra ett bra jobb denna gången heller. (Hovisen finns med på er lista, tyvärr, så hovis hade mitt fulla förtroende).
Kanske är det så att eftersom jag inte tävlar i en högpresterande sport så är inte min häst värd en korrekt skoning?
Höjer prestationen med skor tror jag inte heller. Verkar dumt att prova för jag tror inte jag får till en väl samlad och satt piaff med skor heller.

Och jag efterlyser fortfarande bilder på välskodda hästar för jag har inte sett det. (Tyvärr inte bland vänner och bekantas hästar heller).

/T

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Hejsan.
Jag skulle vilja veta mer om dräktighetsfång.
Att det beror på hormon påverkan har jag hört men skulle vilja veta mer och hur det påverkar hovarna och vad man kan göra åt det.

Mina hästar går barfota, går på lösdrift, rör sig mycket i stora hagar,
har hårdgjord grusad plan framför lösdriften där de står oftast för att tugga på hö. har fina breda friska hovar som klarar att ridas på både asfalt och grus utan problem. Ändå fick mitt sto dräktighetsfång de 2sista veckorna på graviditeten... Detta var för 2 år sedan och nu är hon åter dräktig och ska föla i juni.
Finns risken att detta uppstår igen och i så fall vad gör jag för att förhindra det...om det nu går..?

Hovarna sköts av en vanlig hovslagare som är mycket duktig.
Jag försökte att "brygga över" klyftan mellan Strasser iden och traditionell verkning genom att ta hit Cecilia på Krulligahästen så hon fick visa min hovslagare hur hon ansåg att en barfota häst bör verkas. Cecilia strannade större delen av dagen och min hovslagare stannade rätt länge för att se på och lära sig. Det är skönt när traditionella hovisar är öppna för nya intryck och ideer :-)
Lösningen var perfekt och mina hästars hovar blir mycket väl omhändertagna. Man kan alltid lära sig något av varandra!

Tez1 skrev:
Och jag efterlyser fortfarande bilder på välskodda hästar för jag har inte sett det. (Tyvärr inte bland vänner och bekantas hästar heller).
/T

Ja, detta skulle jag också vilja se! Har sett en enda hovslagare som enligt mej skott riktigt snyggt och bra och detta var några år sedan. I övrigt har jag nog bara sett hovar som är utflutna, höga trakter, oliksidiga, ej i balans osv osv.. Med det inte sagt att alla hovslagare skor illa. Men jag undrar ändå varför jag sett så få hästar som varit bra skodda. Det är naturligtvis synd eftersom en bra skoning är bättre än en dålig.

Personligen skulle jag aldrig utsätta mina hästar för något som kan skada dom bara för mitt nöjes skull.

Du pratar ideligen om prestationer men för mej går alltid hästens hälsa före tävlingsresultat. Skulle aldrig utnyttja en annan varelse pga mitt eget ego som du framställer dej att göra. Du skriver på ett sådant sätt att man helt och fullt får känslan av att det en häst kan prestera är det enda viktiga, med eller utan skor. Och om en häst har friska hovar som fungerar som dom ska, varför i hela friden skulle då deras egna fyra fötter inte fungera bättre än något människan konstlat fram? Om det är så viktigt att utnyttja djuret till de grenar som enligt dej kräver skor tex pga broddning så är det väl upp till var och en att avgöra om det är moraliskt rätt eller ej.

Jag väljer att först veta att min häst är helt frisk i kropp och hovar innan jag kräver onaturliga saker av min häst. Först då har hästen en helt ärlig chans att klara det man ber om.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Kan väl kanske bero på att det inte hör till vanligheterna att man tar kameran med sig till stallet vid hovslagarbesök, direkt. Synd egentligen då jag varit/är väldigt nöjd med de hovslagare jag anlitat...skulle varit bra att visat det här. Dock tänker jag inte sko på mina tjejer för den sakens skull nu...har inte ens tagit bilder på deras fina barfotahovar:( ...måste göra det...

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

hovis skrev:
Det glädjer mig att du inte ser "ironin" i den meningen likväl allvaret i det du svarade på i min första mening.*ler*

Jag förstår nog din ironi! Och hästen på första bilden har inget fel i sin benställning nu utan är rak och fin, har på bilden ställt benet lite snett bara.

Som vanligt undviker du genom löjliga kommentarer och ironi att kommentera det uppenbara på mina bilder. Antingen beror det på att du verkligen inte ser skillnaderna mellan de första bilderna och de senare eller så beror det på att du inte vet vad du ska svara.

Britt-Marie
SHP

Humelibumlan skrev:
Åh! Nu kan vi kanske äntligen få svar på den statiska undersökning som gjorts på de olika hästrasernas livlängder.
Nyligen hade 1 hört att travarens medel livslängd var 2 år och en annan 10 år :confused:
Själv har jag hört någonstans att hlb. medellivslängd är 7 år.

Det skulle vara jätte intressant att få ta del av denna undersökning så man får fakta och inte bara slänger sig med lite ord här och där det passar.

Uppgifterna om cirka sju år kommer från försäkringsbolagen. Men det är nyligen gjord en ny undersöknig som visar att denna siffra ev är fel. En doktorsavhandling av Lena Wallin visar att valackens medellivslängd är 15 år och stoets 18 år. Detta är väl heller inga fakta, det skulle krävas att samtliga hästar under en längre tid kollades, och det är nog inte rimligt. Denna undersökning gäller ridhästar. Vad gäller travhästar kan man väl förmoda att medellivslängden är ngt kortare eftersom man inom travet inte behåller hästar med problem eller hästar som inte springer in pengar.

Samtidigt är 15 resp 18 år som livslängd på en häst rätt beklämmande. Hästen kan leva över 30 år, t ex Gotlandsrussen blir över 40 år. Orsaken till den korta livslängden är enl Lena Wallin problem i rörelseorganen, andningsvägar och matsmältningsorgan. Detta är exakt de problem som Strassermetoden riktar sig mot och genom korrekt trimning och naturliga levnadsförhållanden försöker hjälpa hästen med.

Britt-Marie
SHP

Curlyhorse skrev:
Hejsan.
Jag skulle vilja veta mer om dräktighetsfång.
Att det beror på hormon påverkan har jag hört men skulle vilja veta mer och hur det påverkar hovarna och vad man kan göra åt det.

Mina hästar går barfota, går på lösdrift, rör sig mycket i stora hagar,
har hårdgjord grusad plan framför lösdriften där de står oftast för att tugga på hö. har fina breda friska hovar som klarar att ridas på både asfalt och grus utan problem. Ändå fick mitt sto dräktighetsfång de 2sista veckorna på graviditeten... Detta var för 2 år sedan och nu är hon åter dräktig och ska föla i juni.
Finns risken att detta uppstår igen och i så fall vad gör jag för att förhindra det...om det nu går..?

Hovarna sköts av en vanlig hovslagare som är mycket duktig.
Jag försökte att "brygga över" klyftan mellan Strasser iden och traditionell verkning genom att ta hit Cecilia på Krulligahästen så hon fick visa min hovslagare hur hon ansåg att en barfota häst bör verkas. Cecilia strannade större delen av dagen och min hovslagare stannade rätt länge för att se på och lära sig. Det är skönt när traditionella hovisar är öppna för nya intryck och ideer :-)
Lösningen var perfekt och mina hästars hovar blir mycket väl omhändertagna. Man kan alltid lära sig något av varandra!

Vilket bra initiativ från dig och din hovslagare! Det som är viktigast för att undvika fång är att sammanbindningen mellan hovvägg och hovben är frisk. Är den det så ska normalt inte en dräktighet med dess förändring i hormonproduktion orsaka fång. Ett sätt att få en ungefärlig uppfattning om hur friska hovarna är är att känna på hoven med handen. Är hoven varm i stort sett hela vägen ned till marknivå (något kallare längst fram i tådelen) så talar detta för god blodcirkulation och om hovarna varit korrekt trimmade under en längre tid så är förmodligen läderhud och lamellhorn friskt och sunt.

Är du tveksam och för att vara på den säkra sidan, så skulle jag återigen ta ut en SHP:are för att kolla av hovarnas skick. Kanske din hovslagare återigen behöver checka av att allting blir rätt. Du har ju sex månader på dig att göra eventuella korrigeringar som, om nu ngt skulle vara fel, bör räcka för att i så fall få hoven i bra skick, spec med tanke på de fina förhållanden du har i övrigt. Men att du kan rida hästarna på alla underlag talar ju för att hovarna är friska och fina.

MVH
Britt-Marie
SHP

Jag är liksom du helt inne på att barfota är bäst. Det jag har problem med i din argumentation är att man är djurplågare så fort man slår på en sko på en häst. Om man tittar på hästpopulationen i helhet så är barfota bäst, men när man ser till enskilda individer så kan man behöva sko. Många hästar skos på ren slentrian men inte alla.
Tyvärr räknar jag min häst till de som behöver skos. Hon sliter hovarna för hårt barfota och kan inte ha boots på sig pga sin benställning. Min häst sliter ut ett par skor till oigenkännlighet på 8 veckor. Många hästar tar hovslagaren av skorna på verkar och lägger sedan på de gammla igen. På min häst går inte det för skorna är helt slut. Vissa perioder är de så slut så det inte ens är ide att spara dem för att slå på vid eventuell tappsko. För min egen del skulle jag inte ha något emot att minska ner ridningen så att hovarna höll för barfota men hästen ställer inte upp på det. Hon blir sur av 1 (EN) dags vila. Resultatet av detta heter skor och lever hon sedan några år kortare pga detta så må det vara hänt men hon är iallafall lycklig så länge hon lever.
Jag är defenitivt ingen person som ser hästen som utbytbar utan jag tänker på henne och att ge henne ett så bra liv som möjligt.
De bilder du visade var på sätt och vis intressanta men det skulle vara intressant att se bilder från sidan också eftersom ni pratar så mycket om trakterna och hörnstöden.
Snälla kan du inte kalla hästens delar för det dom heter. Hästen är en tågångare till skillnad från oss människor som är hälgångare. Hästen har en häl men den sitter inte på hoven utan bra mycket högre upp och kallas has. Vad är det för fel att kalla hästens trakt för just trakt? Att benämna saker för deras rätta namn ger ett mycket seriösare intryck.

Afrodite skrev:
Uppgifterna om cirka sju år kommer från försäkringsbolagen. Men det är nyligen gjord en ny undersöknig som visar att denna siffra ev är fel. En doktorsavhandling av Lena Wallin visar att valackens medellivslängd är 15 år och stoets 18 år. Detta är väl heller inga fakta, det skulle krävas att samtliga hästar under en längre tid kollades, och det är nog inte rimligt. Denna undersökning gäller ridhästar. Vad gäller travhästar kan man väl förmoda att medellivslängden är ngt kortare eftersom man inom travet inte behåller hästar med problem eller hästar som inte springer in pengar.

Samtidigt är 15 resp 18 år som livslängd på en häst rätt beklämmande. Hästen kan leva över 30 år, t ex Gotlandsrussen blir över 40 år. Orsaken till den korta livslängden är enl Lena Wallin problem i rörelseorganen, andningsvägar och matsmältningsorgan. Detta är exakt de problem som Strassermetoden riktar sig mot och genom korrekt trimning och naturliga levnadsförhållanden försöker hjälpa hästen med.

Britt-Marie
SHP
Vart kan jag hitta denna avhandling?

Att jämföra ngn typ av maxlivslängd med genomsnittlig livslängd är verkligen att jämföra äpplen o päron.
PL

peter_lundin skrev:
Att jämföra ngn typ av maxlivslängd med genomsnittlig livslängd är verkligen att jämföra äpplen o päron.
PL
Jag vet :angel:
Men eftersom det hela tiden går rykten om att det räknats ut någon form av medeltidslängd på olika raser, så skulle det vara intressant att finna källan och den statistiska undersökningen... :smirk: Men jag antar att det inte finns någon tillförlitlig sådan?

Shaggy skrev:
Snälla kan du inte kalla hästens delar för det dom heter. Hästen är en tågångare till skillnad från oss människor som är hälgångare. Hästen har en häl men den sitter inte på hoven utan bra mycket högre upp och kallas has. Vad är det för fel att kalla hästens trakt för just trakt? Att benämna saker för deras rätta namn ger ett mycket seriösare intryck.

Om du sett mina tidigare inlägg så skriver jag ibland trakt och ibland häl. Ledsen om detta förvirrar och tydligen irriterar. Hela utbildningen som jag gått har varit på engelska, både litteratur och föreläsningar. På engelska heter trakt heel. Så det går av bara farten att då skriva häl på svenska. Ska försöka tänka på detta, men lovar inte att ordet häl återigen slinker med någon gång.

Och ... jag har aldrig kallat de som skor sina hästar för djurplågare. Jag har endast framfört min uppfattning (och många andras) om de skadeverkningar skor ger. Om detta sedan uppfattas som att jag anklagar någon är det inte min mening. Var och en, som jag skrivit tidigare, avgör för sig och sin häst hur den vill ha det. Var och en får också bilda sig en egen uppfattning från den information som ges.

Övergången till barfota och till en ridbar häst tar ett tag, om hästen inte trivs med att vara overksam så kanske det är bäst att ha det som du nu har det. Det är trots allt hästens bästa man får se till.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Jag har endast framfört min uppfattning (och många andras) om de skadeverkningar skor ger.Britt-Marie
SHP

Vilka skadeverkningar ger en ryttare undrar jag, om man nu ska dra det till sin spets?

Klicka för förstoring!

Här kommer bild från sidan på samma häst som mina första bilder tidigare.

Hon är inte riktigt korrekt i tåhöjden än, det fattas lite material undertill i hoven, men kommer snart att vara korrekt. Är nu 28 grader i kronrandsvinkel, det är ju möjligt att hon kommer att trivas med detta, men jag tror nog hon bör närma sig 30 grader. Eftersom tåhöjden är ngt låg så ger hoven intrycket av att vara ngt flack fortfarande, tåvinkeln är nästan bra, men kunde vara något större. Skulle tro att hon kommer att hamna en bit över 45 grader när hoven är helt återställd.

Britt-Marie
SHP

Tack Britt Marie för svaret. Stå på dig :devil:

Det som gör mig lite undrande är att stoets hovar var i gott skick när hon fick dräktighetsfång. Det varade bara de 2 sista veckorna och slutade iom det att fölet föddes. Hon var klart irriterad och stod och vägde och sparkade i marken. Hon var stor och tung i magen den sista tiden....
Hoppas att jag kan göra något så att hon slipper det denna gången.

Någon av er andra duktiga och kunniga hovisar här som har nått att tillägga?;)
Det hade varit intressant att höra fler synpunkter. så man lär sig nått nytt. Vi ska ju lära av varandra ellerhur?

Dessutom måste jag tillägga att det är rätt trist att läsa dessa inlägg som bara går ut på att svartmåla varandra. Satt i flera timmar igår kväll och plöjde igenom SAMTLIGA inlägg från A- till Ö. Stundtals var det riktigt intressant och konstruktivt men oftast bara gnälligt, internt och tråkigt....Bättre kan ni!
Lägg ner stridsyxan och sluta anklaga varandra:bow:
Lite ödmjuket gör inte ont

Nya ämnen att diskutera om kanske.
1. Någon här som vet nått om sjukdomen DSLD? Och hur hovarna behandlas?
2. Synpunkter på Dr Deb Bennet's teorier, tja det finns många...men känner ni till något om henne? Åsikter??
:banana: :bow:

Curlyhorse skrev:
Tack Britt Marie för svaret. Stå på dig :devil:

Det som gör mig lite undrande är att stoets hovar var i gott skick när hon fick dräktighetsfång. Det varade bara de 2 sista veckorna och slutade iom det att fölet föddes. Hon var klart irriterad och stod och vägde och sparkade i marken. Hon var stor och tung i magen den sista tiden....
Hoppas att jag kan göra något så att hon slipper det denna gången.

Någon av er andra duktiga och kunniga hovisar här som har nått att tillägga?;)
Det hade varit intressant att höra fler synpunkter. så man lär sig nått nytt. Vi ska ju lära av varandra ellerhur?

Dessutom måste jag tillägga att det är rätt trist att läsa dessa inlägg som bara går ut på att svartmåla varandra. Satt i flera timmar igår kväll och plöjde igenom SAMTLIGA inlägg från A- till Ö. Stundtals var det riktigt intressant och konstruktivt men oftast bara gnälligt, internt och tråkigt....Bättre kan ni!
Lägg ner stridsyxan och sluta anklaga varandra:bow:
Lite ödmjuket gör inte ont

Tack själv!

Låter som ett lättare fånganfall hon hade ditt sto. Även en häst med friska hovar kan få det. Kan ju ha något med hennes tyngd att göra, och att det skulle irritera sammanbindningen mellan hovvägg och hovben tillsammans med den hormonella förändringen, detta är bara en fundering från min sida. Du har säkert vidtagit alla de försiktighetsåtgärder som finns, men vi har ju en veterinär på denna sida, han kanske kan ge dig fler råd om just dräktighetsfång.

MVH
Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte se sidbilden, tyvärr :( . Har förstått det så att AANHCP (med res för att bokstäverna kan vara i fel ordning :o ) låter sulan bestämma höjden på hoven runt om, och man kan då råka på en period när hästen verkas så att inte sidorna är olika höga, ffa i trakten kan skillnaden bli stor. Har du någon kommentar till det?

Fö tack för bilder!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka