Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d
Nafayette skrev:
Men om man surfar runt blnad strasseranhängarna så måste du ändå medge att det enbart finns två läror där.
Antingen den perfekta barfotahästen eller den totalt havererade skohästen.
Så är hela informationen till oss övriga upplagt.
Spelar ingen roll vart man tittar.
Hela tiden används bilder som propaganda.
En barfotahäst kontra en overkad..
En barfotahäst kontra en med hovsjukdom.
Barfotahäst mot en rent vanvårdad..
Borde det inte vara mer smart att ta en barfotahäst och sedan kort på Varennes fötter, Viktory Tillys fötter, Irco Menas fd. fötter osv..
Och säga till alla att t.ex. Irco Mena hade levt 20 år till med oskodda fötter.
Varenne hade inte sprungit in 50 miljoner utan 100 miljoner utan skor..
Victory Tilly hade aldrig varit sjuk utan skor.
Avelsmatadoren Zoot Zuit med 1277 avkommor och ELITHINGST dog här om dagen..
Han blev 32 år.
95 starter 13-17-14 ( placeringar som etta, tvåa och trea)
1 670 525 kr (totalt insprunget för VÄLDIGT många år sedan)
Konstigt..om man tänker på att detta var en skodd häst..
VArför ta helt vanvårdade fötter och jämföra med era??
Varför inte ta en framgångsrik hästhov och säga att OM MAN KAN SKO SÅ ÄR DET BRA!!!!
AM
Hoven på första bilden är verkad av en välrenomerad person inom hovslagarföreningen, när jag skriver felverkad menar jag att hästen inte är fysiologiskt korrekt verkad. Ser den hästhoven vanvårdad ut? Trånghet i kronranden drabbar i stort sett de flesta hästar som inte är fysiologiskt korrekt verkade. Även föl som verkas av s k godkända hovslagare kan se ut som ovanstående föl, detta föl verkades av en godkänd hovslagare som står med på hovslagarföreningens lista.
Så här handlar det inte om några vanvårdsfall. Det handlar om hästar, vilka som helst, som kan se ut som ovanstående. Och samtliga hästar jag trimmat har fått en breddad kronrand, oavsett hur de sett ut från början. Det är inget unikt för hästen ovan.
Och din häst "Molly" var det inget vanvårdsfall enligt dig? Du visade ju upp den hästen som exempel på hur duktiga hovslagare är.
Och.. du kan väl ändå inte mena att en hästs värde enbart handlar om placeringar och pengar?? Lever alla travhästar upp emot 30 år!? Jag har hört en helt annan siffra just inom travet, en medellivslängd på 7 år, kan vara något högre, rätta mig om jag har fel. Vad beror det på?
Skicka gärna in en bild på en, som du tycker korrekt verkad häst, gärna både skodd och oskodd, och då en bild framifrån, så det går att jämföra.
Britt-Marie
SHP