Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Tez1 skrev:
Kom igen va? Löjliga påhopp..
A får väl ha sin åsikt om skor, likväl som ni har er.
Som A säger så har hon aldrig försökt "omvända" någon hon vill bara informera så inga falska rykten sprids.

Hur var det nu då, får vi så några bilder på välskodda hästar?

/T

Hur då Löjligt? En metallsko på en hästhov är precis lika"naturligt" som en ryttare, det har även Strasser medgett! Och det är väl inget nytt?

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Det var ordvalet hjärnbrist som jag reagerade på men nu verkar det inlägget vara borttaget.

Nå väl, visst är en ryttare onaturligt men att på andra sätt sträva mot mer naturlig hästhållning är väl inte fel?
Att tex låta hästen gå på lösdrift med fri tillgång på grovfoder utan skor. För min egen del så har jag hästar främst pga att jag gillar att rida. Kan jag då göra deras liv lite enklare genom att försöka ta bort andra onaturliga saker så får de vara häst bäst de vill 23 timmar om dygnet iaf.

Skulle vara samma sak som att ha ett mycket osunt leverne och inte ens försöka bryta något mönster i tanken på -äh jag dör ju ändå i förtid, då kan jag fortsätta -dricka för mycket -äta fet/fel mat -röka -ingen motion -vara överviktig osv.

/T

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Jag står för det jag skriver. Till skillnad från andra barfota-debattörer som det går att föra en dialog anser jag att det inte går det med den jag pratade med. Och att åsikterna i vissa fall är rent skrämmande och ibland bara korkade.
Och om du minns mina tidigare inlägg så har jag ganska många gånger propagerat för barfota TROTS att jag är hovslagare, men just det tycks ni glömma ideligen!? Mycket märkligt, och dessutom anser jag att i vissa fall MÅSTE man sko! Visst, hästen föddes somsagt barfota, men föddes även utan ryttare.

Nu lägger jag ner det här.

Jo, jag minns att du kan förespråka barfota.

Synd att du lägger ner, diskussion är intressant.

/T

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knapp*

Klicka för förstoring!

Eftersom bilder efterfrågats lägger jag in några här som jag själv tycker är ganska intressanta.

Detta är framhoven från en arab, alltså en hårdhovshäst. Hästen var innan nuvarande ägare fick henne enbart verkad, har alltså inga skor haft. Trots detta har hon fått något vi kallar trång kronrand, alltså genom felaktig verkning har kronranden successivt blivit allt smalare och smalare på grund av att hoven inte kunnat vidga sig på ett korrekt sätt.

Som ni ser på de tre bilderna jag lagt in så är skillnaden från första bilden till den sista stor. På första bilden ser man hur kronranden börjar vidga sig, hoven är bredare i kronranden och några cm ned. På sista bilden har kronranden fått den storlek den ska ha och trångheten är borta. Med en sko på hoven kan en sådan trånghet bli ännu större.

För att korrekt kunna bedöma bilderna (de är ju av lite olika storlek) får man jämföra kronrandsbredden med kotan.

Det vita man ser framtill på hoven på sista bilden beror på en naturlig rundning på grund av att hästen går på slitande och relativt hårt underlag. På första bilden beror det vita också på att hoven varit flack och här har jag varit tvungen att raspa in den till vita linjen för att få korrekt längd på hoven. På sista bilden syns också att höjden i hoven, alltså tåhöjden har ökat och nu närmar sig vad som är normalt. Hästen är vad vi kallar sund och ridbar, men inte riktigt helt fullt frisk i sina hovar än. Är bland annat lite utfluten längst ned i sidorna, men genom att hålla efter dessa vid varje trimning, så kommer de att försvinna när hovväggen växer ned. Hästen hade tidigare stora problem med djupa separationer "white line disease", som ni kallar det för, men dessa är borta, förutom några små mycket grunda och korta separationer som snart också är borta.

Britt-Marie
SHP

*lånar knapp*

Och här några bilder på det föl jag skrivit om (mitt examensarbete) som varit innanför vertikalen (omvänd hovform). Han är 12 månader på första bilden. Efter fem månader är hoven utanför vertikalen, men inte fullt frisk än. Han är fortfarande lite hältrång. Kanske också ngt hög i hälen med hovväggen ngt lutande inåt i bak, den ska vara helt plan med marken hela vägen mot strålen, alltså inte luta inåt, ett trimningsfel som är rätt vanligt att man gör i början.

Britt-Marie
SHP

Men om man surfar runt blnad strasseranhängarna så måste du ändå medge att det enbart finns två läror där.

Antingen den perfekta barfotahästen eller den totalt havererade skohästen.

Så är hela informationen till oss övriga upplagt.
Spelar ingen roll vart man tittar.

Hela tiden används bilder som propaganda.

En barfotahäst kontra en overkad..
En barfotahäst kontra en med hovsjukdom.
Barfotahäst mot en rent vanvårdad..

Borde det inte vara mer smart att ta en barfotahäst och sedan kort på Varennes fötter, Viktory Tillys fötter, Irco Menas fd. fötter osv..
Och säga till alla att t.ex. Irco Mena hade levt 20 år till med oskodda fötter.
Varenne hade inte sprungit in 50 miljoner utan 100 miljoner utan skor..
Victory Tilly hade aldrig varit sjuk utan skor.

Avelsmatadoren Zoot Zuit med 1277 avkommor och ELITHINGST dog här om dagen..
Han blev 32 år.
95 starter 13-17-14 ( placeringar som etta, tvåa och trea)
1 670 525 kr (totalt insprunget för VÄLDIGT många år sedan)
Konstigt..om man tänker på att detta var en skodd häst..
VArför ta helt vanvårdade fötter och jämföra med era??

Varför inte ta en framgångsrik hästhov och säga att OM MAN KAN SKO SÅ ÄR DET BRA!!!!

AM

Senast ändrad:

Nafayette skrev:
Men om man surfar runt blnad strasseranhängarna så måste du ändå medge att det enbart finns två läror där.

Borde det inte vara mer smart att ta en barfotahäst och sedan kort på Varennes fötter, Viktory Tillys fötter, Irco Menas fd. fötter osv..

Han blev 32 år.

Varför inte ta en framgångsrik hästhov och säga att OM MAN KAN SKO SÅ ÄR DET BRA!!!!

AM
:bow: Du hittar orden!:D...Kan bara hålla med...och har försökt föra fram detta tidigare. Dåligt grundjobb = dåliga fötter, Bra grundjobb = bra fötter oavsett skor eller ej!:bow:

Nafayette skrev:

AM
Hm, vill väl påsta att de flesta "barfotaläror" gärna vill framstå som frälsare så det är ingen synonym enbart med Strasser i sånt fall.
Tyvärr börjar det oftast med ett ev djurskyddsfall och då är den enda läkningen just barforta. Hade varit trevligt om traditionen istället varit FÖR barfota och endast skoning i nödfall. De allra flesta skor sina hästar på rent slentrian. Det ska ju vara så! En välskodd häst är en välskött häst. Vari meningen välskodd = hästen kan gå hela skoperioden utan tappskor.
Kunskapen är alldelses för dålig både bland ägare, vet och i vissa fall hovis. En avstickare men Molly hade varit sjuk åratal säger du. Någonstans har det börjat gått snett. Hon har säkerligen under sina år mött både vet och hovis ett antal ggr men ingen har kunnat/haft kunskap/ork vända trenden på den begynnande deformerade hov till en välformad fullt fungerande.
Igen så vill jag ifa se bilder på en riktigt skodd häst(har du några så snälla lägg upp dem). I Magnusons lärobok, hovar och hovbeslag(eller vad den heter) finns inte heller bild på en bra skodd hov och där vill jag påstå att de även använde skräckpropaganda. Det ena djurskyddsfallet hit och dit fast skillnaden blir då att den blir "botad" med verkning och skor.
Titta in här på propaganda tex: http://www.hufkroehnert.de/Svenska/indexsv.php
http://www.hovar.se/
Vill du se ytterst vanliga barfotahovar är du välkommen att gå med i ett diskussionsforum för barfotagång:
http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/

Det är aldrig bra att sko!!!! Hästen mår bäst utan sen så finns det fall då det inte är möjligt. Huruvida det funkar i extremsporter(trav-galopp-ft) vet jag inte men den vanlig rid/körhästen bör kunna gå barfota.
/T

Afrodite skrev:
Som ni ser på de tre bilderna jag lagt in så är skillnaden från första bilden till den sista stor. På första bilden ser man hur kronranden börjar vidga sig, hoven är bredare i kronranden och några cm ned. På sista bilden har kronranden fått den storlek den ska ha och trångheten är borta.

För att korrekt kunna bedöma bilderna (de är ju av lite olika storlek) får man jämföra kronrandsbredden med kotan.
Britt-Marie
SHP[/QUOTE

Enligt mig är den fortfarande lika ur balans och roterad i kotan på sista som första bilden dock så har "white line disease" i kronranden avtagit så mkt att hårremmen även blivit mörk. Det va bra resultat tycker jag.

Nafayette skrev:

Han blev 32 år.

AM

Hoven på första bilden är verkad av en välrenomerad person inom hovslagarföreningen, när jag skriver felverkad menar jag att hästen inte är fysiologiskt korrekt verkad. Ser den hästhoven vanvårdad ut? Trånghet i kronranden drabbar i stort sett de flesta hästar som inte är fysiologiskt korrekt verkade. Även föl som verkas av s k godkända hovslagare kan se ut som ovanstående föl, detta föl verkades av en godkänd hovslagare som står med på hovslagarföreningens lista.

Så här handlar det inte om några vanvårdsfall. Det handlar om hästar, vilka som helst, som kan se ut som ovanstående. Och samtliga hästar jag trimmat har fått en breddad kronrand, oavsett hur de sett ut från början. Det är inget unikt för hästen ovan.

Och din häst "Molly" var det inget vanvårdsfall enligt dig? Du visade ju upp den hästen som exempel på hur duktiga hovslagare är.

Och.. du kan väl ändå inte mena att en hästs värde enbart handlar om placeringar och pengar?? Lever alla travhästar upp emot 30 år!? Jag har hört en helt annan siffra just inom travet, en medellivslängd på 7 år, kan vara något högre, rätta mig om jag har fel. Vad beror det på?

Skicka gärna in en bild på en, som du tycker korrekt verkad häst, gärna både skodd och oskodd, och då en bild framifrån, så det går att jämföra.

Britt-Marie
SHP

Enligt mig är den fortfarande lika ur balans och roterad i kotan på sista som första bilden dock så har "white line disease" i kronranden avtagit så mkt att hårremmen även blivit mörk. Det va bra resultat tycker jag.

Det vore mycket trevligare om du kunde skriva så att även andra förstår vad du menar. Alla som läser inläggen är inte bekanta med "hovslagarspråket", vilket märkbart tycks skilja sig från hur andra utrycker sig.

Senast ändrad av en moderator:

Tez1 skrev:
Hade varit trevligt om traditionen istället varit FÖR barfota och endast skoning i nödfall. De allra flesta skor sina hästar på rent slentrian.
/T

Din sista mening är endast DIN egen uppfattning och stämmer nog bara in på dom som brukar sin häst så som du har. I dom fallen förespråkar VI alltid barfota då slitaget och övrig sned belastning inte påverkra den enskilda individen utifrån övrig yttre skada som följd utifrån prestation.

Tänk dock på att VI även arbetar med högpresterande individer.....

Jag personligen förstår inte varför du söker svar och bilder här utifrån en välskodd häst, be din hovis sko en av dina och du skall både få se en välskodd häst och en som påvisar en högre prestation.

Ideaal skrev:
Det vore mycket trevligare om du kunde skriva så att även andra förstår vad du menar. Alla som läser inläggen är inte bekanta med "hovslagarspråket", vilket märkbart tycks skilja sig från hur andra utrycker sig.

Jag kan bara prata i rätta termer. Förstår du inte vad en så enkel sak som rotation betyder så är det inte jag som är otydlig utan du som inte har kunskapen. Det är inte "ngt hovslagarspråk" utan rent alldagligt utifrån hästens fysioliogiska balans.

hovis skrev:
Jag kan bara prata i rätta termer. Förstår du inte vad en så enkel sak som rotation betyder så är det inte jag som är otydlig utan du som inte har kunskapen. Det är inte "ngt hovslagarspråk" utan rent alldagligt utifrån hästens fysioliogiska balans.

Beskriv gärna hur de ser att kotan är roterad och vad "white line disease" i kronranden är.

Afrodite skrev:
Kanske också ngt hög i hälen med hovväggen ngt lutande inåt i bak, den ska vara helt plan med marken hela vägen mot strålen, alltså inte luta inåt, ett trimningsfel som är rätt vanligt att man gör i början.

Britt-Marie
SHP

Jag förstår inte vad du vill visa med dessa bilder på obelastad hov samt varför klämmer du med tummen med dina tjocka hanskar mellan ballarna med mer tryck på laterala sidan??? Jag vet inte hur gammalt detta föl är men har du inte vetskapen om ett föls statiska belastning i betande tillstånd( upp till minst 16 timmar per dygn i naturligt tillstånd samt hur detta fölets första sex till nio månaders utveckling av tillväxtsonernas tillslutning sker samt hur senapparaturen påverkar tillväxtsonerna???

Ett föl som verkas statiskt "plant" under dom första sex till nio månaderna kommer att förbli innåttåad med eller utan parralellförskuten carpus som secundär följd vilket inte ger en fysiologiskk balanserad benaxel som följd i vuxen ålder.

Alla som ngn gått sett ett betande föl med för långa ben i förhållande till hals förstår vad jag menar vilket alla föl har innan dom blivit åringar.

Senast ändrad av en moderator:

[/QUOTE=hovis]
Enligt mig är den fortfarande lika ur balans och roterad i kotan på sista som första bilden dock så har "white line disease" i kronranden avtagit så mkt att hårremmen även blivit mörk. Det va bra resultat tycker jag.[/QUOTE]

Att hoven är ur balans, en sida är högre än den andra, är något som vi SHP:are ofta stöter på när vi tar över hästar som är hovslagarverkade. Oftast har de också fått påverkan i leder och ligament av det, så det tar en tid att korriger.

Upplysningsvis kan jag också tala om för dig att "white line disease" sitter under hoven!!!!

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Jag förstår inte vad du vill visa med dessa bilder på obelastad hov samt varför klämmer du med tummen med dina tjocka hanskar mellan ballarna med mer tryck på laterala sidan??? Jag vet inte hur gammalt detta föl är men har du inte vetskapen om ett föls statiska belastning i betande tillstånd( upp till minst 16 timmar per dygn i naturligt tillstånd samt hur detta fölets första sex till nio månaders utveckling av tillväxtsonernas tillslutning sker samt hur senapparaturen påverkar tillväxtsonerna???

Ett föl som verkas statiskt "plant" under dom första sex till nio månaderna kommer att förbli innåttåad med eller utan parralellförskuten carpus som secundär följd vilket inte ger en fysiologiskk balanserad benaxel som följd i vuxen ålder.

Alla som ngn gått sett ett betande föl med för långa ben i förhållande till hals förstår vad jag menar vilket alla föl har innan dom blivit åringar.

Det var ju tråkigt att du då inte ser skillnad på en hov som är innanför vertikalen och en hov som är utanför vertikalen. Jag trodde nog att bilderna visade detta mycket tydligt. Men, som du brukar säga till mig, "det ingick väl inte i er utbildning" hur ni ska göra för att få hovväggarna utanför vertikalen och få en normal hovform.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
[/QUOTE=hovis]
Upplysningsvis kan jag också tala om för dig att "white line disease" sitter under hoven!!!!
Britt-Marie
SHP

Det glädjer mig att du inte ser "ironin" i den meningen likväl allvaret i det du svarade på i min första mening.*ler*

Afrodite skrev:
Och.. du kan väl ändå inte mena att en hästs värde enbart handlar om placeringar och pengar?? Lever alla travhästar upp emot 30 år!? Jag har hört en helt annan siffra just inom travet, en medellivslängd på 7 år, kan vara något högre, rätta mig om jag har fel. Vad beror det på?

Britt-Marie
SHP
Åh! Nu kan vi kanske äntligen få svar på den statiska undersökning som gjorts på de olika hästrasernas livlängder.
Nyligen hade 1 hört att travarens medel livslängd var 2 år och en annan 10 år :confused:
Själv har jag hört någonstans att hlb. medellivslängd är 7 år.

Det skulle vara jätte intressant att få ta del av denna undersökning så man får fakta och inte bara slänger sig med lite ord här och där det passar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar