Eventuell ånger vid fodervärdshund

Sv: Eventuell ånger vid fodervärdshund

Alltså, det spelar ju ingen roll om andra tycker att det är ett stort problem eller inte. Om du upplever det som ett problem och dessutom upplever att hunden inte blev vad du hade förväntat dig eller ville ha så är det ju så.

Det låter som om det blivit någon slags kommunikationsmiss någonstans?
Vet uppfödaren vad du hade för förväntningar på hunden? Och vad berättade uppfödaren till dig?

Om jag köpte en hund som jag förväntade mig skulle fungera ganska smidigt i min flock och den sedan visade sig ha beteenden som jag inte fått veta något om innan skulle jag nog inte heller vara så nöjd.
Det verkar ju som om du har pratat med uppfödaren utan att få så mycket respons. Jag tänker att du kanske bör prata med denne igen och verkligen vara ärlig med att du är osäker på om ni passar ihop. Se vad uppfödaren säger, om du kan få någon hjälp eller om ni kan komma fram till en lösning som bli bra för alla parter.

Själv har jag tagit en omplacering som även hon ljudade väldigt mycket. Men till skillnad från dig så var jag väl informerad om hunden och dennes problem och hade gjort ett medvetet val om att jag ville ta mig an denna hund trots svårigheterna. Jag hade också hunden på prov i några månader för att säkerställa att vi verkligen trivdes tillsammans.

Jag förstår att det är en lurig situation du sitter i. Talar jag för mig själv fick jag hem en 3-årig omplacering som knappt visste vad hon hette och där jag första veckorna undrade vad jag gett mig in på. Med tiden började jag känna mer för hunden i takt med att hon fann sig till rätta (då hade hon haft flera omplaceringar bakom sig). Med tiden blev hon min allra bästa vän.
Min mor köpte en hund som valp och de klickade aldrig. Hon gick kurser, åkte på utställningar och hittade på andra aktiviteter med hunden, men de blev aldrig ett team. Då ett par bekanta letade efter hund fick tiken flytta dit på prov och kom aldrig hem igen. De var helt rätt för varandra och hunden har hamnat på helt rätt ställe.

Jag tycker du ska fundera riktigt noga på vad du egentligen känner. Passar inte du och hunden ihop vinner ingen av er på att du har den kvar, tror du däremot att ni kan lösa problemen över tid kan det vara värt att satsa.

KL

Har filmat ett litet klipp på henne om någon är intresserad av att se. Lite nya tankar kring det hela är aldrig fel :)

Man ska trivas med sin hund, och jag tror att man känner ganska snart om man klickar eller inte.

Jag har dvärgschnauzerträffar sedan november 2011 och det är otroligt hur lika de olika hundarna är men ändå hur otroligt olika de är. Runt trettio olika hundar har deltagit vid det här laget.
Izor - familjens hund (och min avatar) - är lugn som en filbunke (han skäller vid lek, om han vill något som vi inte fattar på en gång samt på hundar han absolut inte tycker om) medan ett par andra skäller nästan konstant på allt och alla, och "gärna" snusrarnas överljudsskall. :crazy:
Och av någon anledning är det oftast ps-hundarna som skäller mest och högst.

Jag har hört att det tar en tre år att verkligen känna sin dvärgschnauzer, och det stämmer nog åtminstone i vissa fall.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 451
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka