Eventuell ånger vid fodervärdshund

Sv: Eventuell ånger vid fodervärdshund

Ja, kontakt har jag med uppfödaren så denna vet om problemet. Ska prata lite mer om hur vi ska göra. Jag kan tänka mig att ge henne några veckor till men sker det ingen förbättring alls då, är jag då för hård som lämnar tillbaka?

Nu har hon ju bättre kontakt, och går att bryta fokuset i någon sekund. Men skällandet och övrigt ljudande har inte minskat alls.

Jag kan tänka mig att ge henne några veckor till men sker det ingen förbättring alls då, är jag då för hård som lämnar tillbaka?

Jag tycker inte du är för hård i så fall. Du kan underlätta för dig själv och uppfödaren genom att låta denne komma med på banan. Det är lättare att acceptera ditt beslut om man har sett det växa fram. Då blir man också delaktig i processen och kanske kan förstå det lättare än om det bara serveras plötsligt en dag. Sen vinner du kanske ingen populäritetstävling i alla fall och om du tänker att nästa hund är samma ras kanske det blir svårare för dig att accepteras som fodervärd, vad vet jag. Men det kan vara bättre än att hålla fast vid något som inte fungerar - det är ju ändå rätt många år det handlar om.

Nog för att DS kan ha nära till skall men det där låter som det är FÖR nära.
Finns tyvärr en del med vekare psyke. En DS ska avvaktande men modig. Skälla för allt och inget är ingen bra DS.

Voff, DS-ägare.

Nja men alltså det är ju inte din första hund så du har säkerligen en humm om hur det ska kännas när det blir bra. Även hundar har personlighet som ska matcha oss som ägare och ibland klickar det bara inte. Vet inte om det handlar om att vara hård utan kanske mer ärlig mot sig själv och hunden.

Ja, uppfödaren är medveten om problemet som sagt. Och problemet fanns även hos förra fodervärdarna. Vilket gör mig lite undrande till varför jag inte fick veta något om det innan. Men det kan ju vara så att uppfödaren inte visste hur pass stort det var.

Till övriga

Ja, det är väl mest att vara ärlig om att man kanske inte passar ihop, eller i den livsstilen jag har just nu. I övrigt är det ju en väldigt trevlig hund så känns ändå tråkigt. Men sker det ingen förbättring så känner jag nog att det blir för mycket just nu.

Svarar mig själv och spinner vidare på klickande personlighet... För 11 år sedan skaffade min mamma en ny valp, jag hade precis flyttat hemifrån men var ändå hemma på helgerna. Det dröjde inte många helger innan jag och valpen fallit pladask för varandra. Min mamma kämpade i ett och ett halvt år med hunden och vist var dom ett team men kom jag i närheten valde hunden alltid mitt sällskap framför min mammas. Så mamma fick tillslut inse sig besegrad det där perfekta samspelet inföll sig aldrig och hon fick lov att acceptera att det inte var hunden för henne. Hunden fick istället flytta med mig och vi var oskiljaktiga i 8år. Hon gick dit jag gick, på skola och praktik, till stallet och till kompisar. Varje kväll satt hon i trappen och väntade på att vi skulle gå upp och lägga oss, lämnade jag henne hos min mamma för att själv sova hos någon kompis öppnade hunden helt sonika ytterdörren och provade söka upp mig <3

Jag har alltid hundar omkring mig men jag brukar veta efter ett par dagar med en valp om det är en hund jag kommer gilla som vuxen eller inte, så mitt råd är att lita på din magkänsla.

Ja det är nog faktiskt så. Och det är trots allt en hund som förhoppningsvis blir 12-15 år och det känns ju väldigt knas att leva med en hund man inte trivs med fullt ut så länge... Då känns det ju bättre för alla parter om hon hittar en mer passande miljö och familj att leva med.

Tänkte ändå ge henne ett par veckor till och se om det sker någon förbättring.

Du har haft hunden 14 dagar och beklagar dig över beteenden som lika gärna kan vara relaterade till stress över flyttarna hunden nyligen genomgått.

Exakt vad hade du förväntat dig? En maskin som utan att blinka är helt perfekt från första stund?

Jösses, det är levande, tänkande, kännande varelser vi har att göra med!

Senast ändrad:

Men du skulle alltså lämna ut en problemhund utan övertagarens vetskap och sen tycka det var konstigt att den lämnades tillbaka för att övertagaren inte vill jobba på en massa problem som andra skapat?

Tycker du att ljudande gör att hunden klassas som "problemhund"? Tja, allt är ju relativt...:crazy:

KL

Fast en hund som skäller konstant på en tvåtimmarspromenad bortsätt från 5 min som TS beskriver låter som en hund med tveksam mentalitet. En hund som reagerar så blir svårt att hitta hundvakt, resa iväg med till eller lämna på hunddagis mm något som jag hade sett som problem.

En sund hund ska i mitt tycke tåla en omställning bättre än så. Så till viss del förstår jag att man anser ett så omfattande skällande som problem. Går absolut att förbättra/jobba bort men det kommer ju att krävas en hel del och om TS nu har förklarat för uppfödaren att hon inte är intresserad av en hund med den typen av beteende så förstår jag att hon tvekar.

Så du anser att det är ett helt normalt beteende med så extremt skällande? Jag har som sagt precis lånat ut schäfern jag har, han har betet sig precis som vanligt redan samma sekund som han klev innanför dörren hos de som har hand om honom. Jag anser att en stabil hund klarar av normala omställningar utan större problem. Visst om hon hade skällt endast mot andra hundar, eller lite grann på någon skum människa. Men detta är inte riktigt normalt.

Hon har dessutom hållt på likadant hos tidigare hem, så det är inget som har kommit av flytten heller. Och blir hon så påverkad av flytt kommer hon som sagt var inte alls passa i min livsstil då jag vill ha med mig hundarna överallt samt inte ha världens största problem med att hitta hundvakt när det behövs.

Jag var precis ute på en 30 min promenad i ett lugnt område + skog. Vi mötte 3 människor + 2 hundar. Tror hon var helt tyst sammanlagt 2 min, Knappt...

Du anser inte att hunden har ett problem som behöver arbetas bort när den går upp i varv och låter konstant på promenad?

Jag hade förstått om det var en understimulerad arbetshund, eller liknande. Men en helt normal sällskapshund så känns det som ett lite för stort problem än vad jag orkar med just nu.

Var har jag pratat om att hunden skulle vara perfekt? Tvärtom så hade jag räknat med att hunden inte kunde så mycket. Men från det till detta är ett rätt stort steg. Speciellt eftersom att jag valt en ras som skulle vara enklare än den jag lånat ut...

Fast du tycker ju att jag ger upp som lämnar tillbaka en hund med hyffsat stora problem som jag inte hade vetskap om innan jag tog hem henne. Är inte det samma sak?

Hade jag vetat om hur hon var innan och ändå tagit hem henne så hade det varit en helt annan sak. Då hade jag ju vetat vad jag behövde jobba på.

Öööh, stora?
Dom tycker jag inte låter så stora. Det är ju en kommunikations- och träningsfråga. Hunden är bara 1 år och du har bara haft henne ett par veckor. Ni har inte hunnit arbeta upp ett tillräckligt stort band och vetskap om er själva på den tiden.

När jag övertog min gamling så sa man att hunden behöver ungefär lika lång tid på sig att anpassa sig till nya hemmet som den är gammal. Stämmer inte riktigt enligt mig men är en bra tumstock att ha med i bakhuvudet!

Skottet kan jag förstå att du är tveksam på men inte resten.

Stora problem klassar jag som:
Tuggar sönder saker, folkaggressiv, hundaggressiv, öppnar dörrar och rymmer m.m.

Men i ditt läge hade jag nog valt valp hur eller hur just för att du själv ska kunna påverka vad hunden har i bagaget och hur den ska hantera olika situationer!
Att ta en äldre hund är inte alltid lättare än valp - vilket min gamle lärde mig när jag köpte honom.

Word! Jag har aldrig haft så mycket strul med en hund som jag hade med den sexåriga omplaceringen jag köpte (för att jag inte trodde på min förmåga att uppfostra valp). Mycket lärorikt, men absolut inte enkelt. Men inte heller honom klassade jag smo problemhund (ljudrädd, strykrädd, ej rumsren, separationsångest, underlagsfobi, viss hanhundsaggressivitet samt omriktade aggressioner (vid stress)).

Hur mycket har ni miljötränat då?

En ettårig hund som (om jag förstår dig rätt) haft ett hem, flyttat tillbaka till uppfödaren och sen till dig har ju dels hunnit med en del, och dels kanske inte förra hemmet la ner så mycket tid på miljöträning? Det kan ju vara lätt att träna bort.

Delvis kl

Hmm, intressant att ni inte anser det vara ett problem med så mycket ljudande...

För mig är ett problem just ett beteende som hunden har när den inte funkar problemfritt i vardagen. Är det dessutom ett problem som påverkar andra än mig så anser jag det vara ännu mer i den kategorin. Skällande på andra hundar och människor brukar väl vara en av de vanligaste problemen folk har med sina hundar..

Jag tycker nog att öppna dörrar och smita är ett rätt litet problem i jämförelse faktiskt.

Vad anser ni är ett problembeteende?

Hade jag haft bil, körkort och orken till att försöka träna bort det så hade jag tänkt annorlunda. Men som jag sagt tidigare, då hade jag i första hand inte lånat ut min brukshund för att leta ett enklare alternativ just för att jag inte har ork just nu.

Är det verkligen så att man ska behöva vänta ett år innan en hund man fått hem funkar normalt i vardagssituationer? Det känns för mig inte som en stabil hund faktiskt... Som sagt, jag är inte helt främmande för konceptet och har liksom precis lämnat bort en egen hund. Att det skulle ta år för dom att få honom att fungera i vardagen hade gjort mig extremt chockad. Han betedde sig som vanligt samma sekund han kom innanför dörren.

Om jag spånar lite kring hennes beteende så tror jag inte hennes ljud alltid är medvetet ljudande, även om en hel del är det också. Vilket gör det ännu svårare att jobba med. I förra hemmet har hon ändå bott i lägenhet och samhälle. De hade samma problem och tränade men utan större resultat. Hon verkar även ha en del släkt som beter sig likadant.

Jag känner ju redan att vi inte passar ihop. Jag tycker om henne, men jag tror inte vi passar ihop...

Ja, valp som ingen annan varit och pillat på verkar vara det enklaste alternativet trotts allt. Men har ändå tänkt ge henne någon vecka till och se om det sker någon förbättring. Det behöver ju inte bli BRA bara det att jag vill se att det händer något efter en månad...

Om någon vill se hur hon beter sig och kanske kan ge nya infallsvinklar på hur hon ska hanteras så kan jag ju se om jag lyckas filma henne lite.

Senast ändrad:

Det låter som det var en svår hund att leva med. I dag skulle du väl inte ta emot den gratis ens om du hade plats? Lyckades du lösa några av problemen? Slutade det hela lyckligt med en harmonisk hund, och ett harmoniskt hundägande?

Själv skulle jag lämna tillbaka hunden. En hund som låter hela tiden när man är ute, blir inte bättre bara för att hunden känner sig mer hemma. Dessutom anpassar sig en hund med bra mentalitet till ett nytt ställe på ett par dagar om det nya hemmet uppfyller grundbehoven hos en hund.

Det går säkert att komma tillrätta med problemen, men det kräver samma arbetsinsats som att ta upp hunden i Elitklass, och då är det ju både enklare och mycket roligare att börja med en hund utan beteendeproblem.

Jag känner ju redan att vi inte passar ihop. Jag tycker om henne, men jag tror inte vi passar ihop...

Om du inte känt så här så tror jag inte heller att du hade upplevt henne som en "problemhund" och kanske varit mer benägen att jobba för att få det att fungera. :)
Att ni inte har "klickat" är för mig skäl nog att föra en dialog med uppfödaren om att ev. ångra dealen. Jag har själv haft en hund jag inte klickade med och när min hälsa fem år senare i princip tvingade fram en omplacering hamnade hon helt rätt och min enda tanke var "varför gjorde jag det inte tidigare, för hundens skull".

Jag tycker själv inte heller att det låter som ett jätteproblem, ett år gammal (härlig ålder), precis flyttat, bara bott två veckor hos dig och även om de förra fodervärdarna försökt träna problemet så vet du ju inte HUR de har gjort. Ponera att de försökt få bort beteendet med shaping och haft en urtaskig tajming och befäst ett evigt skällande...? Hunden bjäbbar runt överlycklig över att vara så duktig..? :D Lite extremt exempel, men inte omöjligt.
Att ta över en lite äldre hund innebär alltid att något till största sannolikhet inte fungerar som man själv vill att det ska (det gör det inte alltid med valp heller...) så jag skulle själv inte ta hem en äldre hund (eller lämna ifrån mig en) utan en prövotid och absolut inte tro att en vuxen hund kliver in "färdig".

Var öppen och ärlig mot uppfödaren, mer kan ingen begära. Känns det inte rätt och bra så gör det inte, hunden har säkert en mer passande familj någon annanstans. :)

Vill du rodda vidare i det så skulle jag iaf tycka det vore intressant om du kunde filma henne. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 451
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka