Sv: Eventuell ånger vid fodervärdshund
Jag känner ju redan att vi inte passar ihop. Jag tycker om henne, men jag tror inte vi passar ihop...
Om du inte känt så här så tror jag inte heller att du hade upplevt henne som en "problemhund" och kanske varit mer benägen att jobba för att få det att fungera.
Att ni inte har "klickat" är för mig skäl nog att föra en dialog med uppfödaren om att ev. ångra dealen. Jag har själv haft en hund jag inte klickade med och när min hälsa fem år senare i princip tvingade fram en omplacering hamnade hon helt rätt och min enda tanke var "varför gjorde jag det inte tidigare, för
hundens skull".
Jag tycker själv inte heller att det låter som ett jätteproblem, ett år gammal (härlig ålder), precis flyttat, bara bott två veckor hos dig och även om de förra fodervärdarna försökt träna problemet så vet du ju inte HUR de har gjort. Ponera att de försökt få bort beteendet med shaping och haft en urtaskig tajming och befäst ett evigt skällande...? Hunden bjäbbar runt överlycklig över att vara så duktig..?
Lite extremt exempel, men inte omöjligt.
Att ta över en lite äldre hund innebär alltid att något till största sannolikhet inte fungerar som man själv vill att det ska (det gör det inte alltid med valp heller...) så jag skulle själv inte ta hem en äldre hund (eller lämna ifrån mig en) utan en prövotid och absolut inte tro att en vuxen hund kliver in "färdig".
Var öppen och ärlig mot uppfödaren, mer kan ingen begära. Känns det inte rätt och bra så gör det inte, hunden har säkert en mer passande familj någon annanstans.
Vill du rodda vidare i det så skulle jag iaf tycka det vore intressant om du kunde filma henne.