Eventuell ånger vid fodervärdshund

Osakerthundkop

Trådstartare
Anonymt nick då jag inte vill hänga ut någon. Men känner att jag behöver ventilera lite.

Fick nyligen hem en ettårig fodervärdstik som är tänkt till att användas till främst bruks, förutom ett aktivt sällskapsliv då. Och jag tycker verkligen om henne, men känner att hon kanske inte riktigt passar hos mig.

Det första problemet är att hon skäller och gnyr, gnäller, låter osv KONSTANT om vi är ute i stadsmiljö. Jag upplever inte henne som osäker mot varken folk eller andra hundar. Hälsar lugnt, intresserat och leker med andra hundar men är inte överdriven i sitt språk eller går undan. Om de inte är jobbiga då, då kan hon såklart gå undan eller säga ifrån, helt normalt hundbeteende med andra ord. Mot människor är hon likadan. Varken backar undan eller är överdriven i sin hälsningsfras. Så jag upplever henne snarare som uppskruvad och extremt nära till ljud. I hemmiljö är hon lugn och fin och en väldigt mysig hund.

Andra problemet, som egentligen inte är ett problem då jag inte vet än hur hon reagerar är skott/ljudrädsla. Det är extremt viktigt för mig att hon är oberörd då tanken är att vi ska tävla bruks. En av anledningarna till att jag vill ha en till hund och inte är nöjd med endast blandrasen jag har.

Hon ska inom en snar framtid göra MH och då får jag ju veta. Men ska redan nu innan prata med uppfödaren om hur jag känner. En av anledningarna till att jag ville ha en lite äldre hund var just för att vara lite mer säker på att få det jag ville ha. Och just nu känns det som att hon kanske hade passat bättre hos någon på landet och som inte vill resa runt överallt.

Hundmöten är också ett problem, jag har precis kommit så långt med blandisen att vi kan möta andra hundar på en trottoar och han kan gå fot med fint fokus på mig, från att inte ha kunnat se en hund på 100 m avstånd. Och jag vet inte om jag orkar igenom den träningen igen direkt nu när den hunden jag har har blivit så pass okomplicerad att jag slipper träna massor vardagslydnad för att han ska vara lätt att ha med sig. Hon drar dessutom igång honom vilket känns väldigt tråkigt när jag kommit så långt som jag gjort med honom.

Men samtidigt känns det som att jag är oseriös som lämnar tillbaka henne. Det känns som att jag ger upp för lätt på något sätt. Även om det blir ännu mera tydligt när jag nu ser vad jag skriver. Jag vill ju inte ha en problemhund som jag måste lägga massor med tid för att den ska funka i vardagen. Jag vill ha en hyffsat enkel hund att tävla lite med och kunna plocka med mig runt om i sverige och världen utan några problem...

Hur hade ni gjort? Hur hade ni resonerat som uppfödare, är jag oseriös som inte orkar lägga ner den extra tiden?

Sv: Eventuell ånger vid fodervärdshund

Passar ni inte ihop enligt dig så är det väl bättre att du säger det till uppfödaren, så denne kan ta tillbaka hunden.
Och så kanske du ska kolla nästa gång efter en hund som redan har det du vill, vid hundmöten, skottfasthet osv.

Ja, tyvärr visste jag inte om att hon ljudade så mycket, eller alls, när jag fick henne. Att rasen har nära till skall vet jag, men det har min andra också, men detta anser jag tämligen extremt. Angående skottfastheten så var jag noggrann med att påtala det för uppfödaren men denne kunde inte svara på hur det var. Så jag tycker inte att jag har varit direkt otydlig.

Jag hade gärna velat veta innan att hon hade dessa problemen. För då hade jag inte tagit hem henne... Vilket förmodligen verkar vara anledningen till att de förra fodervärdarna lämnade tillbaka henne. Men det är ju inte säkert att uppfödaren visste om det ändå.

Senast ändrad:

Hur lång tid har du haft henne?
Och du kan väl inte klaga på att du vill lämna tillbaka hunden för att den är skotträdd/berörd,i inlägg 1 skriver du att du inte vet,så det kanske du kan testa innan du klagar.
Jag som uppfödare anser nog dig som lite oseriös alt. tagit förhastat beslut.
Har man tagit fan i båten så får man ro hem han.

Har haft henne ett par veckor.

Intressant att du anser det oseriöst. Får jag fråga varför?

Jag förväntade mig inte en problemhund och visste inte alls att hon var på detta viset. Om vi är ute och går i 2 timmar så är jag förvånad om hon är tyst i sammanlagt 5 min... Och då är det allt från gnyenden till höga skall. Och det var verkligen inte vad jag förväntat mig...

Så att skylla på att "Har man tagit fan i båten så får man ro hem han." känns väl lite fel...
Anledningen till att jag tror att hon kommer reagera vid skott är för att hon reagerat vid andra ljud. Men där skrev jag ju som sagt att det inte är ett utstakat problem än, utan ett som oroar mig då jag trots allt tycker om hunden.

Alla som tar över en äldre hund vet att man får ärva vad förgående ägare gjort och i många fall gäller gör om gör rätt.
Att ge upp efter kort tid känns som att du inte ens ger hunden en chans,utan tillbaks med problemet för att du vill ha något annat (så tänker jag)
Om hon ljuder i stadsmiljö,kan det vara så att hon bott på landet tidigare så hon inte ens är van vid miljön?
Och bara för att dom tex reagerar på en tappad kastrull så behöver dom inte vara skotträdda/berörda.

Visst kan det vara så att hon är ovan. Men om jag förstått det hela rätt så har hon bott i lägenhet, så helt ute på vischan har hon förmodligen inte bott.

Jag ska som sagt prata med uppfödaren om mina tankar och fråga mer exakt om hur hon bott tidigare och hur hen tänker kring det hela.

Men du skulle alltså lämna ut en problemhund utan övertagarens vetskap och sen tycka det var konstigt att den lämnades tillbaka för att övertagaren inte vill jobba på en massa problem som andra skapat?

Nu vet jag inte ens om uppfödaren själv är medveten om hundens problem, så jag beskyller absolut inte denna för det.

Håller absolut inte med om att man får räkna med att ta över en problemhund bara för att man inte skaffar valp.

Nu tänkte du själv,jag har inte sagt pip om problemhund!
Jag sa att tar man över en äldre hund får man räkna med att ärva vad föregående ägare gjort eller inte gjort.

Fast du tycker ju att jag ger upp som lämnar tillbaka en hund med hyffsat stora problem som jag inte hade vetskap om innan jag tog hem henne. Är inte det samma sak?

Hade jag vetat om hur hon var innan och ändå tagit hem henne så hade det varit en helt annan sak. Då hade jag ju vetat vad jag behövde jobba på.

Senast ändrad:

Fick du ingen info från föregående ägare eller varför frågade du inte vid övertagandet,någon måste ju veta något.

Låter som ett fall av bristande kommunikation, tycker jag. Du hade rätt stora förväntningar på hundens tidiga träning och fostran utan att ha kollat om de var uppfyllda. Kanske du borde ha kollat lite mer, med tanke på att tiken om jag förstod dig rätt varit ute en vända tidigare och kommit tillbaka.

Att hon inte fungerar klockrent hos dig efter några veckor tycker inte jag är så konstigt, ni har ju knappt lärt känna varann och lite mer tålamod bör du kanske ha. Men jag vet inte, man kan tänka att "Någon" borde ha gjort grundjobbet under tikens första år och det kanske är inte gjort. Eller så har man försökt och inte lyckats.

Det första du behöver göra är att ha ett avstämningsmöte med uppfödaren. Såhär ligger det till, detta har du sett, fråga om uppfödaren kan komplettera bilden. Det finns absolut inget oseriöst i det. Förhoppningsvis kan uppfödaren fylla i med mer information om varför hon beter sig som hon gör, vad som gjorts tidigare och vad som kanske fattas.

Utifrån det samtalet kan du kanske ge det någon månad och se. Backa, sätta igång och miljöträna, öka svårigheten lagom fort, se till att hon är lugn och trygg och belönas för det. Då ser du hur hon tar träning och kan bedöma jobbet som ligger framför dig lite bättre.

Om du skulle klaga hos uppfödaren för att tiken inte är "färdig" och lämna tillbaka henne på den grunden skulle jag ta det som oseriöst. Lika så om du inte har gett henne chansen att vänja sig vid de miljöer som hon är ovan vid.

Jag har meddelat uppfödaren om hur hon är men inte fått någon mer info om varför. Anledningen till att de förra fodervärdarna lämnade tillbaka henne var enligt uppfödaren att de inte hade tid, men jag misstänker att det är problemen de stött på som är anledningen.

Jag skulle absolut inte klaga hos uppfödaren. Denna kanske inte ens var medveten om problemen som finns.

Och det lilla jag har jobbat med henne så är hon nu kontaktbar och går att bryta fokus, men skällandet har inte minskat.. Så därför funderar jag på om det är lite av ett evighetsprojekt. Och det är inget som jag orkar med just nu. Jag letade en lite äldre hund just för att jag just nu vill ha en lite lugnare period, enklare hund som jag kan tävla och träna lite med när jag själv känner att jag orkar. Och inte en problemhund som jag kanske måste lägga ner något år på att få att fungera utan skall och gnäll på vanliga promenader. Om det inte alltid kommer ligga kvar då... Det är alltså inte i den värsta stadsmiljön hon varit i och hon är även likadan hemmavid, även om hon är en aning tystare.

Även om du inte behöver klaga så tycker jag du ska upplysa uppfödaren om hur hunden är. Du säger nämligen att du är fodervärd, är det tänkt att hunden ska avlas på då? Det kanske inte är den bästa avelshunden som det låter, om hon är så stressad.

Ja, uppfödaren har jag redan meddelat om att hon är väldigt skällig. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Har väldigt svårt att se varför hon skäller då hon varken verkar osäker eller stressad i övrigt men av någon anledning tar hon till ljud väldigt lätt ute.

Det är även därför jag känner att det kan bli lite av ett evighetsprojekt... Min blandras kan ju vilja skälla och smågruffa om vi möter någon när det är mörkt eller någon som beter sig lustigt. Men där vet jag att det är osäkerhet och därför är det på något sätt mer lätthanterligt när han vet att jag tar hand om det och inte han och jag kan även motbetinga så det blir trevligt istället för tvärtom. Här vet jag inte riktigt hur jag ska ta henne, faktiskt.

Man måste känna att det fungerar bra. Även om det bara gått två veckor, så tror jag man ändå kan känna att detta inte är rätt. Jag skulle absolut inte ta dig som oseriös om du skulle lämna tillbaka en hund till mig. Hellre det än att ni inte trivs ihop.

håller helt med Grana skulle inte se dig som oseriös om du lämnar tillbaka en hund du inte trivs med.

Jag tycker det vore mer rättvist mot både dig och hunden att kanske lämna tillbaka henne, men prata med uppfödaren är denne seriös och vet hur hunden fungerar kanske uppfödaren kan erbjuda sig att hjälpa till med träningstips osv innan ni tar gemensamma beslutet att hon ska flytta tillbaka. Det tordes vara i uppfödarens intresse att hunden hamnar hos någon som klarar av henne och klarar du inte av att få tyst på frustrations/förväntansskriket är det ju heller inte troligt att du klarar av att meritera hunden(jag undrar lite dock vad uppfödaren vill ha ut av sin avel om denne vill avla på en hund som inte kan vara tyst men handlar det om schäferavel så skulle det inte vara första gången) alltså menar nu inte att du är en dålig hundförare men en hund som skriker sig igenom lydnadspassen brukar ju ta udden av glädjen för föraren och tävlingspoängen ganska snabbt. Nu skriver ju jag som om hon skriker under arbetet också, gör hon inte det vet jag inte om man har rätt att klaga så mycket på just den delen :p

Kanske missade det när jag läste men vilken ras handlar de om? Är det schäfer tex så är det ju tyvärr väldigt vanligt med denna typ av skrik ligger nära tillhands inom vissa linjer och det kräver sin förare för att hålla kontroll på det. Tänker att du kanske har kollat på felras och kanske fel ålder om du vill ha en hund färdiguppfostrad kanske inte en 1åring är en bra start eftersom det är då många börjar trotsen när alla beteenden ska testas oavsett tidigare uppfostran.

Ser att mitt inlägg kan läsas som negativ mot dig som hundförare så förtydligar en än gång att jag absolut inte menar så utan bara spånar på vad som kunde ha lämpat sig bättre för dig.:)

Det är en liten sällskapsras. dv. schnauzer handlar det om.

När vi tränar är hon tyst nästan hela tiden. Något ljud har kommit men absolut inte mycket.

Visst behöver inte hunden vara klar när den är 1 år. Hon drog också konstant och det är något som är mer förståeligt. Hon var även helt grön på träning. Vilket var så jag ville ha det.

Men just detta hade jag velat veta om. Att de kan varningsskälla om man möter någon skummis ute eller om det knackar på dörren är en sak. Men detta som är hela tiden och för vilken retning som helst känns mindre bra när jag ville ha rasen just för att jag ville ha något enklare och simplare än en högdriftad brukshund. Och en ålder där en vardagsgrund är lagd. Jag har precis lånat ut min schäfer av brukstyp just av anledning att jag inte orkar med den typen av hund i mitt liv just nu. Så detta känns otroligt bakvänt.

Det verkar som att de förra fodervärdarna har försökt träna bort det men utan större resultat. Så frågan är, om det inte går under hundens första levnadsår, hur lätt blir det då nu?

Senast ändrad:

ja alltså jag kan inte den rasen så mycket och vet inte hur de brukar utvecklas men det låter ju verkligen inte som att detta hundägarskap blev det du hade tänkt dig så jag skulle nog tagit kontakt med uppfödaren ganska snart.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 451
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 531
Senast: fixi
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka