En liten, robust ras som inte slaviskt följer varje steg du tar- finns det?

Sv: En liten, robust ras som inte slaviskt följer varje steg du tar- finns det?

Jag har västgötaspetsar och älskar deras behändiga storlek och robusta kroppar, och att de är riktiga gårdshundar som dessutom gärna hänger med på en ridtur i skogen på ett par timmar.
Men de är mycket aktiva, och som alla vallningsraser väldigt fokuserade på sin ägare. Jag kan bli lite matt av att ständigt ha deras vakande ögon på mig, beredda på att reagera på minsta vink från mig om att något ska ske.

Så när det är dags för nästa hund önskar jag mig en ras som är liten, robust och sund och lite mer självständig till sin läggning, inte så mycket "slav" som en vallningsras.

Har kikat på mops och fransk bulldog, sedan tog fantasin slut.

Någon som har lite mer fantasi och kanske också erfarenhet? :)

Jag vill vara lite småtråkig och tipsa om omplaceringar - det finns flera vuxna mindre hundar som söker gott hem. Hundstallet har dessutom två tibbar inne nu, och hittehund har flera små - både renrasiga och blandisar som är trygga och fina hundar.

http://www.hittehund.nu/2/index.htm

http://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering/

Jag tycker det är jättebra att du tipsar om omplaceringar! Är inte alls främmande för det- har redan en hittehund. Hon är en obestämbar blandras, liten, har mycket av det jag söker i sin mentalitet. Men hon börjar tyvärr bli till åren, och en av västgötarna har en tumör på strupen och lever på lånad tid. Det kommer att bli mycket traumatiskt när hon måste tas bort, så jag tröstar mig ibland med att tänka ut trevliga planer på nästa hund ....

Så nästa hund kan mycket väl bli en omplacering av någon av de raser ni har tipsat om här!:)

Jag säger absolut Cairnterrier..

Cairn-Terrier-Garten1.jpg

Mittelspitz har jag kikat lite på, men är lite fundersam över spetsmentaliteten- är det inte lite vallning/jakt i den?

Nej, det skulle jag inte påstå. Mittelspitzen är en alarmerande vakthund i grund och botten, vissa har otroligt lätt till skall andra inte. Mina har dragit en gång på ett färska älgspår mitt under viltspårningsperioden, men kom tillbaks när de sprungit 200 m. :)

Fast dansk-svensk gårdshund är väl något mildare än jack russel i temperamentet? Har jag upplevt från de jag träffat i alla fall, tycker inte de verkar ha lika mycket "terrier" i sig.

Det trodde jag med, men min har inte läst den biten i rasbeskrivningen :D
dödar ormar och möss, jagar vildsvin med skall, kryper ner i gryt efter grävlingar (inte träffat någon som tur e) envis och en riktig rymmare nu de senaste året (ska fylla 8år om en vecka) :cautious:

Man säger att tibben (TT:n) är en tredjel hund, en tredjedel katt och en tredjedel människa och det stämmer till punkt och pricka. :) (Vad den sista tiondelen är förtäljer inte historien) :)

Förlåt förlåt men jag måste. En tredjedel av hundra är 33.333333... så det finns ingen tiondel.

Australisk terrier förstås:p. Samma storlek ungefär som västgötarna. Vallhund men mer självständig, mer terrier liksom. Jättetrevliga, pigga på allt, hänger med hästarna obehindrat, lättlärda.

*kl*

Mötte en norwichterrier i skogen idag och tänkte åter igen på den här tråden och att jag rekommenderat dem. Herregud så charmig liten hund :D Den var pigg, alert och glad men meddelade husse med ett skall att den fått syn på något. Hunden gick då lös, men stannade och lät sig snällt bli kopplad innan de gick förbi oss och trots att min hund tyckte att norwichterriern var läskig så gjorde den inte mer än tittade lugnt vid mötet. Kort sagt: av två norwichterriers jag sett "ute på riktigt" (dvs, inte på utställning eller på nätet/bok) så har båda två framstått som otroligt trevliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka