En liten, robust ras som inte slaviskt följer varje steg du tar- finns det?

Sv: En liten, robust ras som inte slaviskt följer varje steg du tar- finns det?

Dandie Dinmont? Jakthundar fast utan så mycket jakt i sig. Min dam kan vara ensam hemma utan problem och går gärna och luktar på ditten och datten när vi är ute och går, men kommer på inkallning. Jag tar även med min tjej på joggingturer utan större problem. Benen må vara korta, men det är fart i dem :D

Jag har västgötaspetsar och älskar deras behändiga storlek och robusta kroppar, och att de är riktiga gårdshundar som dessutom gärna hänger med på en ridtur i skogen på ett par timmar.
Men de är mycket aktiva, och som alla vallningsraser väldigt fokuserade på sin ägare. Jag kan bli lite matt av att ständigt ha deras vakande ögon på mig, beredda på att reagera på minsta vink från mig om att något ska ske.

Så när det är dags för nästa hund önskar jag mig en ras som är liten, robust och sund och lite mer självständig till sin läggning, inte så mycket "slav" som en vallningsras.

Har kikat på mops och fransk bulldog, sedan tog fantasin slut.

Någon som har lite mer fantasi och kanske också erfarenhet? :)

Jag kan med handen på hjärtat säga att en Dvärgschnauzer hade passat utmärkt hos/ med dig...jag har ju sett miljön med egna ögon ;)
De är ju gårds och råtthundar, ingen jakt eller vallinstinkt att tala om, orkar ridturer gör de...om de själva vill :D
Du slipper hundhåren i soffan och som en bonus kan de hålla efter eventuella råttor :) De ger ju skall när någon kommer men jag tycker nog att de inte har lika nära till skall som Västgötarna. Visst...det är lite pälsvård men inte dagligen med tovor och sånt. 15 min i veckan för att skrapa ur underull är ett måste. Sen avgör man ju själv om man vill sköta trimmningen eller lämna bort den (3-4 ggr per år) I gengälld får du en väldigt vädertålig och smutsavvisande päls.

Nu vet jag inte speciellt mycket om norfolkterrier, men såg en sådan på brukshundklubben förut och blev väldigt charmad. Den såg i alla fall ut att vara sund och glad, men terriers brukar ju inte vara de mest följsamma ;) Pälsen är ju dessutom sådan som borde lämpa sig hos en stallhund. Kanske kan vara värt att kika lite på?

Jag har en norfolkterrier och håller med om att rasen stämmer in på vad TS söker (liksom övriga små terriers som cairn, norwich och westie beroende på vad det är man är ute efter för utseende och temperament).

Jag tänker på staffen. Visst det är en hund som gärna vill ligga nära och mysa inomhus. Och den gör inga längre turer ifrån ägaren på promenad. Men det är inte som en bc (den jag har iaf) om vi säger så. Ynkis (staffen) som jag hade var otroligt lätt att ha att göra med, han struntade i det mesta runt om, lyssnade när man sa något åt honom, men gick inte och frågade hela tiden, så som ilo min bc gör. Går jag tyst en hel promenad kommer han med en pinne, fjäskar eller går fot och väntar på att jag ska säga något eller dylikt. Ynkis (staffen) strosade som bara med, gjorde sitt, höll sig i närheten och lyssnade utan problem när jag ville något :)

Min cairnterrier är så som du beskriver.
Hon strosar runt på tomten utan att driva iväg på egen hand, men ropar jag kommer hon som ett skott.
Hänger gärna med på en tvåtimmars ridtur utan problem...
Jag tittade en hel del på Aussieterrier och Irländskterrier som inte heller har så utpräglat terriertemprament utan är med föriga och minddre jakt i sig än vad som är typiskt terrier!

Senast ändrad:

Varken mops eller fransk bulldog stämmer väl riktigt in på "sund"... Hur är det med dansk-svensk gårdshund? Eller dvärgschnauzer kanske?

Dsg'n vill verkligen sitta i knät på dig hela tiden :p

Westie.

Den är intelligent och kreativ och älskar att göra saker om du bjuder upp, i övrigt kan den lika gärna gå iväg en stund själv eller ligga ett par timmar under sängen och filosofera. De ä dessutom söta :D

Jag har fått så många bra tips och förslag, tack alla!:) Har en del jobb framför mig nu när jag ska gå igenom de här raserna och så småningom välja ut den som verkar passa in allra bäst ....;)

Westie.

Den är intelligent och kreativ och älskar att göra saker om du bjuder upp, i övrigt kan den lika gärna gå iväg en stund själv eller ligga ett par timmar under sängen och filosofera. De ä dessutom söta :D

Men är dom så sunda ?

En liten spets! Inte superliten, men mittelspitzarna är tåliga och oftast ganska föriga utan att slaviskt följa varje steg man tar, de har en del egen vilja men inte så att man måste övertala dem att samarbeta jämt ;)

Mina har hängt med både när jag kört och ridit många mil, de är lätta att hålla under armen ifall det skulle behövas! Man får dock hålla ett öga öppet för patella, men det är inget jätteproblem inom rasen, än.

Minimal pälsvård trots mycket päls, fäller litegrann och jättesöta :D

Tibetansk terrier :)

Självständiga, envisa och robusta. Smidiga och rörliga i en kompakt kropp. En urhund.

Just för att de är så självständiga kan de vara en utmaning att fostra. Hårda tag och kadaverdisciplin funkar inte (tycker jag) det är mer ett samarbete. :) De är väldiga individualister så skillnaden mellan individer är stor. Tibbens egenskaper finns i olika grad hos olika individer.

"Ska bara..." är typiskt Tibben vid inkallning. ;)

Mycket päls att vårda. :)

Mycket familjekära.

Hmmm... då ska vi se om jag reder ut begreppen .... Tibetansk terrier och tibetansk spaniel är två helt olika raser, har jag förstått, men båda kallas "tibbe" i folkmun? Finns det likheter mellan raserna, eller är terriern begåvad med terriertemperament?;)

Mittelspitz har jag kikat lite på, men är lite fundersam över spetsmentaliteten- är det inte lite vallning/jakt i den?

Hmmm... då ska vi se om jag reder ut begreppen .... Tibetansk terrier och tibetansk spaniel är två helt olika raser, har jag förstått, men båda kallas "tibbe" i folkmun? Finns det likheter mellan raserna, eller är terriern begåvad med terriertemperament?;)

Det är två olika raser, båda med ursprunget i Tibet.

Tibetansk terrier är egentligen ingen terrier (precis som Tibetansk spaniel inte är en spaniel). TT:ns egentliga namn är dhokhi apso (betyder ungefär långhårig utomhushund). De fick felaktigt benämningen terrier när de kom till västvärlden på 1920-talet (lynnet påminde mest om en terriers).

TT:n är vakt- och vallhund. Den är inte stridslysten, utan varnar bara när fara är på färde (eller något avviker från det som TT:n anser vara normalt, ex en parkerad cykel som inte brukar stå där ...). ;)

Man säger att tibben (TT:n) är en tredjel hund, en tredjedel katt och en tredjedel människa och det stämmer till punkt och pricka. :) (Vad den sista tiondelen är förtäljer inte historien) :)

Rasen är inte (sönder)avlad. Det är mycket urhund, dagens tibbar är ungefär desamma som gårdagens. Och det är rasens charm - men även utmaning.

En tibbe är VÄRLDENS LYDIGASTE så länge det finns korv i fickan... ;)

cavalier skull jag verkligen rekomendera:)
De går gärna och strosar för sig själva, kan sysselsätta sig i timmar själva på en gräsplätt , men drar inte iväg lå´ngt.

Även norrfolkterrier, tibetansk spaniel, ´cairnterríer mfl låter passande.

Men är dom så sunda ?

I Sverige är rasen generellt sett varken sjukare eller friskare än någon annan ras. Jag är engagerad inom rasen och tycker det är sällan jag hör om sjuka hundar numera.

Mittelspitz har jag kikat lite på, men är lite fundersam över spetsmentaliteten- är det inte lite vallning/jakt i den?

Varken vallning eller jakt. Däremot så kan de vara lite skälliga eftersom de i grunden är en vakt-/larmhund.

Vår Iza har max 2 % jakt i sig. Jagar ibland det vi kastar när vi leker och vår egen katt. Men hon har aldrig ens försökt jaga något när vi är ute och går. Hon håller sig alltid hos oss när vi är ute och går och verkar inte ens se att det finns vilt runtomkring fastän vi ser det.

Klart du ska ha en dvärgschnauzer!

Som klippt och skuren för dig :D

I Sverige är rasen generellt sett varken sjukare eller friskare än någon annan ras. Jag är engagerad inom rasen och tycker det är sällan jag hör om sjuka hundar numera.

skönt, för dom är verkligen fina :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka