En liten, robust ras som inte slaviskt följer varje steg du tar- finns det?

Cornelia

Trådstartare
Jag har västgötaspetsar och älskar deras behändiga storlek och robusta kroppar, och att de är riktiga gårdshundar som dessutom gärna hänger med på en ridtur i skogen på ett par timmar.
Men de är mycket aktiva, och som alla vallningsraser väldigt fokuserade på sin ägare. Jag kan bli lite matt av att ständigt ha deras vakande ögon på mig, beredda på att reagera på minsta vink från mig om att något ska ske.

Så när det är dags för nästa hund önskar jag mig en ras som är liten, robust och sund och lite mer självständig till sin läggning, inte så mycket "slav" som en vallningsras.

Har kikat på mops och fransk bulldog, sedan tog fantasin slut.

Någon som har lite mer fantasi och kanske också erfarenhet? :)

Sv: En liten, robust ras som inte slaviskt följer varje steg du tar- finns det?

Tibetansk Spaniel. Självständiga, robusta, söta och nallelika till utseendet men skenet bedrar lite så att säga, de "tål" mycket och orkar länge, och tycker om att vara med men hänger inte på som ett plåster :)

Kan dock vara något svårtränade på grund av sin självständighet och vilja, det är svårt att ha "kadaverdiciplin" på en tibbe ;)

Varken mops eller fransk bulldog stämmer väl riktigt in på "sund"... Hur är det med dansk-svensk gårdshund? Eller dvärgschnauzer kanske?

Cairnterrier. De skiter i vad du gör ;)

Jag har västgötaspetsar och älskar deras behändiga storlek och robusta kroppar, och att de är riktiga gårdshundar som dessutom gärna hänger med på en ridtur i skogen på ett par timmar.
Men de är mycket aktiva, och som alla vallningsraser väldigt fokuserade på sin ägare. Jag kan bli lite matt av att ständigt ha deras vakande ögon på mig, beredda på att reagera på minsta vink från mig om att något ska ske.

Så när det är dags för nästa hund önskar jag mig en ras som är liten, robust och sund och lite mer självständig till sin läggning, inte så mycket "slav" som en vallningsras.

Har kikat på mops och fransk bulldog, sedan tog fantasin slut.

Någon som har lite mer fantasi och kanske också erfarenhet? :)

Självklart ska du ha en Frasse :D
Kram Tess

Oj.
Jag råkade kolla hur de ser ut.
Farligt söta.

Cairnterrier. De skiter i vad du gör ;)

Ja, de små terrierna är nog inte helt fel... Cairn har jag ingen erfarenhet av, men westie lär ju funka bra den med, de bryr sig definitivt inte! :D

Tänkte precis föreslå detsamma :D

TS
Beskrivningen stämmer in på de tibbar vi har haft och har :) Självständiga och tvekar inte att upptäcka världen på egen tass vilket kan vara en nackdel ibland beroende på hur man ser på det. Frisk och långlivad, liten men robust så definitivt inga porslinshundar. Envisa som synden eller ja i alla fall min dam så det gäller att ha tålamod ibland men när hon sätter den sidan till så kan man inte annat än skratta ^^

Tibben gillar att befinna sig på höga höjder som ex. höga stenar, stockar, matbord de är inte så kräsna ;) Ett arv de har från tiden när de satt på klostermurarna och larmade om det kom inkräktare.

Kan ha lätt för skall så det kan man behöva tänka på från det att dom är valpar men de skäller inte stup i ett utan larmar och tystnar när man som ägare har "kollat av läget".

Det som tibben kollas upp för innan avel är ögonen och en del patella undersöker också men det är inget krav klubben har. När det kommer till ögonen så är det främst PRA3 som är det som tibben kan bli drabbad av men det har varit väldigt få fall genom åren och nu har fler och fler börjar DNA-testa sina hundar för att se om de är fria från det, bärare eller drabbad. Merparten av vad jag har sett är helt fria så risken att man får en tibbe med anlag för det är relativt liten.

Min tjej, vanlig sobel med svart mask kanske jag ska tillägga
Tindra+107.JPG

Ojojoj vilken sötnos! Hänger de med på en runda i skogen med hästarna?

Har haft Jack Russel- terrier tidigare, gillar deras mentalitet mycket men de är lite för mycket "på", när jag nu tänker att jag ska hitta "den perfekta rasen"! :D

Finns förstås inte, det inser jag, men terriermentaliteten är nog inte vad jag söker. Hade en jr som kunde stå en hel dag och vänta vid ett mushål i stallväggen, och visst gjorde han processen kort med den mus som vågade sticka ut näsan men SÅ ihärdig hund orkar jag inte riktigt med längre ....

Fast dansk-svensk gårdshund är väl något mildare än jack russel i temperamentet? Har jag upplevt från de jag träffat i alla fall, tycker inte de verkar ha lika mycket "terrier" i sig.

Jo det stämmer nog! De är faktiskt väldigt trevliga, och är väl egentligen ingen terrier- ras, eller har jag fel?

Nu har jag googlat tibetansk spaniel- mamma mia vilka små guldklimpar!! Så vansinnigt söta! Men antar att det finns en hel del under ytan där?

Har flera mittelspitz i mitt område och en korsning med pomerainan och är väldigt imponerad av vilka trevliga hundar det är!

Fast cairn är inte "lika mycket" terrier som JRT. Personligen tycker jag att de är väldigt lagom, de är faktiskt relativt följsamma (dock absolut inte som en vallhund men bra mycket mer än min tidigare rhodesian ridgeback) och har lite egen "attityd" utan att bli totalt självständiga.
Robusta, sunda, alltid pigga och glada, älskar allt och alla.
Pälsen behöver förstås trimmas men det är inte så svårt att lära sig göra själv - om man inte vill ställa ut, då krävs det proffstrimning - annars lämnar du in den och vips så har du en hund med en päls som nästan sköter sig helt själv efter att valppälsen lossnat.
I alla fall min cairn är köld- och vädertålig, det är sällan hon har täcke och i så fall bara om hon skall vara stilla en längre stund eller sitta i en kall bil.
Enda nackdelen som jag ser det ur stallhundsperspektiv är att hon inte direkt har respekt för hästarna, man får passa henne en del där, och så är hon ju relativt liten så man får ha extra ögon när man rider. Jag har henne heller inte med när vi är flera som rider ut.
Jo, så stjäl hon mat (havre, betfor och morötter :d) också men det kan ju möjligen hänga på mattes uppfostran...

Bedlington terrier. Terrier i vinthundskropp eller tvärtom. Älskar att springa.

DSG är överhuvudtaget ingen terrier. Det räknas som en pinscher.

DSG är överhuvudtaget ingen terrier. Det räknas som en pinscher.

Därav att jag skrev terrier inom citationstecken. :) Det var mest en enkel förklaring av temperamentet jag syftade på.

De skulle garanterat orka det beroende på tempo då så klart men sen var det ju det där med självständigheten ^^ En del påstår dock att tibben inte går att ha lös, vi har våra lösa och de kommer......så småningom när man kallar :D Är det en väldigt intressant fläck så kan det ta ett tag annars kommer dom som ett skott, nu har inte jag lagt ner så värst mycket träning på inkallningen det kan jag erkänna så det går säkert att få en bättre inkallning om man lägger manken till och tränar från valpstadiet.

Ja det är en stor hund i liten förpackning absolut och de har lite jäklar anamma i sig blandat med clown så man har aldrig tråkigt ^^

Nu vet jag inte speciellt mycket om norfolkterrier, men såg en sådan på brukshundklubben förut och blev väldigt charmad. Den såg i alla fall ut att vara sund och glad, men terriers brukar ju inte vara de mest följsamma ;) Pälsen är ju dessutom sådan som borde lämpa sig hos en stallhund. Kanske kan vara värt att kika lite på?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka