Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

På tal om fläta i svansen i boxen kan jag skrämma er ännu mer ;)
I ett tidigare stall var det en häst med fläta som när han reste sig i boxen
trampade på flätan och eftersom han inte kunde flytta foten rök svansen.

jag flätar endast under transport och då upplindad.

:crazy:
Det är väl så med hästar att allt kan hända.
Jag hade en häst på mitt jobb för herrans massa år sedan som rullade sig i hagen, fick upp bakbenet i täckesgjorden, fastnade och bröt benet rakt av.

Trots att det är så många år sedan, ilar det till i magen på mig när hästarna rullar sig med täcke på.

Halvt KL

Tack alla som har beklagat sig, det är tröstlöst. Har aldrig tidigare upplevt att någon man älskar rycks i från händerna på det här viset.

Till er som har följt oss vet att min hingst i Mars 2010 fick en senskada på ett framben. En skada som efter lång tids vila läkte och såg bra ut. I slutet av Augusti 2010, mitt under igångsättningen gick senskadan upp igen - helt plötsligt under ett lättare joggingpass i ridhuset. Veterinärerna kliade sig i huvudet, hur gick detta till? Det såg så bra ut på ultraljud och borde vara hållbart och tillräckligt starkt...

Vi började om igen, lika lång vila och i Mars 2011 var han tillbaka i träning. Allting såg lysnade ut på ultraljud, ingen ärrvävnad eller förtjockning kvar på senan. Tillsammans gjorde vi tre starter och vann alla, äntligen fick jag chansen att visa upp min fina häst! Tills i maj 2011, då stod vi där igen. Samma symptom, svullen, halt och olycklig. In till klinik igen, redo för att en tredje gång finna att senskadan gått upp. Ultraljud visade ingenting. En lättnad, men samtidigt en massa frågor. Vad var det frågan om nu? Såhär i efterhand kunde vi konstatera att det förmodligen handlade om senskadan ännu en gång, men att det aldrig hann gå så långt att den gick sönder helt.

Ännu mer vila. I Juli sattes han igång igen, kändes fantastiskt fin. Vi tränade, lugnt men ändå kontinuerligt. Ett hopp tändes. I September flyttade vi ner tilll Skåne för att träna och jobba hos en av våra landslagsryttare. Efter två veckor under en träning hände det ännu en gång - stuphalt.. Ultraljud visade att vi för tredje gången på precis samma ställe hade en senskada, nu värre än någonsin. Efter att tre oberoende veterinärer konstaterat samma sak tog vi beslutet att be att få honom utdömd. Ett klokt beslut enligt alla tre veterinärer som tillsammans beslutade att hans bedömning hållbarhet för ridning var lika med noll... :cry:

Den här hästen levde för att få jobba och blev olycklig och en mardröm att hantera i alla perioder av vila som skadorna har inneburit. Därför var det aldrig ett alternativ att ha honom som "promenadhäst" och det hade räckt med en galopp i hagen för att skadan skulle kunna gå upp igen.

Därför tog vi det tyngsta beslutet man kan ta och lät honom gå vidare. Jag var med honom till slutet och ångrar inte en sekund av det, han dog med öronen framåt och gräs i munnen...

Kan inte hålla tillbaka tårarna och tycka synd om både honom och dig. Jag hoppas att det kommer en tid där du kan gå vidare men förstår att det är jättetungt just nu. :cry: Beklagar ännu en gång och ett stort tack för att du ville dela med dig om senskadan.

*Stor styrke kram även från mig*

Vet precis hur du känner dig. Är bara en dryg månad sen Tetris togs bort. Det jag kan säga som tröst ändå är att efter ett tag kommer du inse att klumpen i magen där oron om hästen är fräsch/kommer att hålla försvinner. Jag insåg inte förrän efter Tetris inte fanns mer hur mycket jag har gått och oroat mig över henne och hur mycket energi det har tagit.

Tror att du kommer att få chans att rida så mycket andra hästar hos HB att din ridning trots detta kommer att utvecklas massor:).

Blir nog ingen fløta nør allt kommer omkring. Håller tummarna fær att det røcker med hoppsvans och pølsglans i massor.

Men vilken obeskrivlig otur :cry: Han var verkligen vacker, vilken orättvisa... Beklagar sorgen :cry:

KL

32776246.jpg

Hoppar in och ger en liten update från oss. Ebba har utvecklats enormt sen jag började rida henne, nu börjar jag hitta knapparna på henne och hon är lite mer inkörd på mig. Vi är fortfarande ute massor i skogen och busar och har roligt för att hon ska hitta framåtbjudningen och arbetsglädjen och det gör stor skillnad när vi väl kommer in i ridhuset sen. Denna veckan har varit lite mer intensiv med två dressyrträningar men nästa vecka står det bara hoppträning på schemat och utöver det blir det skogen igen.

Idag tog min "huvudtränare" upp frågan om vi skulle matcha Ebba till femårschampionaten, en tanke som aldrig ens slagit mig. För att klara det behöver vi ligga på en LA-nivå till maj ungefär, finns det någon realistisk möjlighet att ta sig dit på den tiden? Jag har ingen erfarenhet av att matcha unghästar och än mindre av att visa dem. Hästen var ganska grön när jag tog över henne i september, kunde skritt trav och galopp i princip och hade väl börjat nosa lite på skänkelvikning och framdelsvändningar innan sommarvilan i juni.

Jag står i princip samma frågor som du. Har också en rätt grön häst men han har också utvecklats väldigt bra och jag bestämde mig för att göra sådär förra veckan: Jag tränar hästen hemma som vanligt och tränar för min tränare en gång i veckan som vanligt och sen så kommer hon och rider hästen någon gång då och då och sen så blir det hon som får försöka matcha honom på femårs då jag som du är ovan i sådanna sammanhang. de känns väldigt bra och tryggt för mig då jag känner mig helt nervös vid bara tanken;)
sen får man ju se vad som händer men tanken är ändå den. blir det så att de känns som att pressen blir för stor så lägger vi ner det hela. det viktigaste är ju ändå att ha roligt men de är alltid nyttigt med mål!

Roligt att ha nån med samma mål!:) För mig finns det inte en chans att jag kommer visa hästen, jag har aldrig varit ute på en klubbtävling ens på grund av mina extrema tävlingsnerver, bara tanken på det gör mig svimfärdig.:crazy: I så fall är det min tränare som får visa henne, men det är ju ändå jag som ska ta henne dit och sköta "grovjobbet" så att säga.

Hur har du lagt upp ridningen och träningen av din häst, vad jobbar ni på och hur ofta tränar du för tränare? Jag försöker ge Ebba en så "bred" bas som möjligt nu i början, även om tanken ju är att hon ska bli renodlad dressyrhäst i slutändan. Nu är hon ju fortfarande under grundutbildning så vi har lagt upp det så att vi hoppar varannan tisdag och sen kör jag två lite lugnare skogspass resten av den veckan. Den andra veckan går hon två dressyrpass för instruktör och två skogsturer, där vi jobbar på det som vi gått igenom på lektionen.

Egentligen borde jag försöka tömköra nåt pass också men jag är inte jätteduktig på det så jag brukar nöja mig med en promenad nån gång i veckan istället, huvudsaken är att hon får någon form av avsutten motion också.

Just nu så vilar min ett par veckor men sen är tanken lite lugnare jobb fram till december och sen blir det en längre vila. Min får tyvärr inte hoppa pga av mina extremt dåliga knän så han går mest dressyrpass och skogen.
Brukar bli två-tre pass ren dressyr på banan varav ett är för tränaren och jag försöker byta ut något till tömkörning ibland, två dagar i skogen då det blir mest fokus på framåtbjudning och att ha kul!
har varit jättenoga med att dom gångerna jag rider på banan så rider jag väldigt korta med effektiva pass så att det inte blir att vi sitter och nöter. Han går stadigt i form men är stor och orkar inte rikigt i galoppen än men är å andra sidan väldigt smidig att flytta i skänkelvikning så jag tror det kommer bli mycket galoppjobb framåt våren sen. De är svårt att veta vilken nivå man ska ligga på tycker jag och de jag känner att vi måste lägga focus på är att åka och miljöträna lite då han är väldigt grön på den fronten

Jag tänkte också ha en längre vila i december, då har hon gått tre månader och kan nog behöva vila både skallen och kroppen lite, dessutom är det så himla kallt och mörkt då så ridinspirationen är inte på topp.

Jag har valt att bara rida inne när jag tränar just för att både jag och hästen hela tiden ska vara motiverade när vi är på banan, både hon och jag tappar lätt fokus annars och då dyker det lätt upp problem som kan vara svåra att lösa på egen hand. Ute har hon mer framåtbjudning och än så länge är det inga svåra saker som vi tränar på, så vi kan lika gärna göra det i skogen.:)

Miljöträning är jätteviktigt, tråkigt nog är jag väldigt bortskämd där jag står nu för det är en stor anläggning och alla mina tränare finns på plats så jag behöver egentligen inte åka någonstans, även om man borde göra det för att öva inför tävlingar och så. Det blir ju mer naturligt att man åker iväg under vinterhalvåret iaf om man inte har tillgång till ridhus eller tränare, jag tror man har igen det mycket sen när man kommer ut på tävlingsplatser.

Min ponny är ju lika gammal som era hästar och ev tom lite mindre riden. Men jag tror helt klart hon hade kunnat vara klar för L:A till våren. Men eftersom hon är ponny behöver hon bara gå L:B som femåring:p. Superkul om både du och Sommarminne matchar mot femårs! Breeders är ju inte förrän oktober och även om kvalen är innan så är det trots allt ett helt år dit:).

Mitt veckoschema för ponnyn är iaf att longera en dag, två skogsturer med galopp i backe och så ett pass på banan. Eftersom det inte är så bråttom med henne och hon har utvecklats enormt så fortsätter jag så här:). Tänkte ställa av runt jul och sen får hon nog vila hela januari. Då är det ändå så jäklarns kallt här:p.

Kul! Är planen att visa henne nästa år? (Du kanske har nämnt det i tidigare inlägg men då har jag missat det).:)

Ja, enligt min tränare är det lite pest eller kolera med Breeders vs. Falsterbo, om man väljer Breeders så får man mer tid på sig men å andra sidan förväntas hästarna ha kommit lite längre i sin utveckling också så det går kanske jämnt ut i slutändan?

Kul att höra att fler tänker på ungefär samma sätt med sina 07: or, då kanske man inte är helt ute och cyklar iaf.:) Vad är den långsiktiga planen för din ponny, har du något drömmål med henne? Jag skulle så himla gärna vilja lära mig rida "på riktigt", jag har ju aldrig haft så bra hästmaterial som jag har nu och det kommer bli så himla kul att se vad det blir av denna pållan!

Mitt mål är ungponnychampionatet som brukar gå i slutet av september. Går i L:B för femåringar och kvalet är två rundor på över 60% i L:B. Så lite lättare än för storhäst;). Jag har bara henne på kontrakt över två år så efter 6-års är det meningen att hon ska tillbaka till ägaren. Men man vet ju aldrig vad som händer. Hon är så himla härlig lilla ponnyn och det känns som om det finns massor av kapacitet i henne. Får väl se hur mycket jag lyckas få fram bara:p.

Ska du försöka vara med i det där som Agria anordnade också? Iofs kanske det blir långt om det återigen går i skåne nästa år...
Dock himla roligt med initiativet tycker jag!

KL

Måste bara få gnälla av mig lite.

Satt upp på Danne igår för första gången på några veckor för lite jobb i skritt. Har bara blivit skritt vid hand då gunstig herrn tyckt att köldknäppen tillsammans med sjukhage...

FY ända in i H**e vad det gjorde ont!! Kändes som om någon försökte bryta av benen på mig i ljumsk/ höfttrakten. Satt väl en meter ovanför sadeln utan att kunna komma längre ner. Vaddå stel? :angel:

Varje steg kändes som om benen skulle slitas av. Halvhalter var bara att glömma och ja sidvärtesrörelser var lite knepigt att få till utan att röra bäckenbensregionen...

Positivt var åtminstone att snutten skötte sig. Inga antydelser till piaff, passage eller terre a terre som det var sist. Endast en liten kick med ena benet när det blåste till lite extra. :love:

Idag blir det skritt vid hand och i morgon uppsutten skritt i DAGSLJUS!!! Det ni :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar