Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Jag gör ingen skillnad på svansen. Spolar av den samtidigt som jag spolar benen. Vågar inte ha svansen flätad längre. Min förra häst fastnade i ett dörrhandtag med svansflätan. Drog loss dörren, fick den på sig, sprang på en häst med dörren hängandes i svansen och ut genom stallet så att dörren gick sönder och bara handtaget satt kvar i svansen. Kunde gått mkt illa. Så jag skippar fläta nu och spolar rent.

Svansen får va normallång och skitig om den så vill jag tror min häst bryr sig föga om det är lite lera i den :D

Jag vågar inte heller fläta av den anledningen. Lera har vi inget problem med i de små vinterhagarna heller. Hos unghästarna kan det bli
lite lerigt om jag förstått det rätt, men där har man laggt ut paddex och stora gummimattor vid ingångarna till hagarna så det ska nog inte
bli så värst lerigt i vinter. :)

*kl*

Jag är nästan lite förvånad hur min gamle dressyr häst klarar sig på lösdriften!! I natt var det frost för första gången men han var lika pigg och glad när jag kom med frukosten. Att han kunde gå utan täcke trodde jag inte!! Å han har inte tappat mycket av sin rumpa heller :love:

2009818140059748183S600x600Q85.jpg

Latin passar på att sola i det härliga höstvädret!

2701518560059748183S600x600Q85.jpg

Hoppas bara han är snäll mot fölsingen sen när den får komma hem!
Shettisen har ju överlevt hittills i alla fall :angel:

2888362690059748183S600x600Q85.jpg

kl

jag låter svansen vara som den alltid är, lagom lång (haha, vilket är svårt, min hästs svans växer som ogräs! klipper var tredje vecka!), har massa pälsglans och är det riktigt jävligt spolar jag av den. men vi är skonade från den värsta leran.
vågar absolut inte ha den flätad, är livrädd för att den ska fastna. hade dessutom en häst som jag flätade svansen på, han piskade upp sig så dant att han bara sprang...

KL

Jag minns när Charlotte skrev om sin förra häst. Efter det så har jag bara fläta i boxen OM jag flätar.

När min valack reser sig upp så brukar han dra av tagel från svansen därför flätar jag över natten.

Om det är extremt lerigt så klipper jag av svansarna lite mer än vad jag brukar. Tycker dock halvblodens svansar klarar leran bra.

Värre är det för tinkern och shettisen. När det är lerigt, men under nollan så fryser det fast lera i svansarna och det hinner knappt tina upp under natten. Så deras svansar spolar jag av vid sådant väder.

KL

Jag sprejar svansen med pälsglans varje dag och borstar igenom den. Pälsglansen gör att det inte fastnar så mycket skräp i den och att den alltid är jättelätt att reda ut.

På tal om fläta i svansen i boxen kan jag skrämma er ännu mer ;)
I ett tidigare stall var det en häst med fläta som när han reste sig i boxen
trampade på flätan och eftersom han inte kunde flytta foten rök svansen.

jag flätar endast under transport och då upplindad.

Aldrig flätad svans på häst i hagen!!! Föredrar att tvätta svansen framför att få den avsliten. :crazy:

en ännu bättre fråga är ju varför snokrem är så oerhört standardpoppis ö.h.t - oavsett vilket estetiskt håll den pekar åt ;)

Connemara: du kan aldrig driva/pressa fram en ökning på det sättet, det är därför du aldrig lyckats. Det handlar om balans och att hästen är under sig för bakdelen. sen lättar du ur. ;)

Det undrar jag oxå! Jag tycker bara den är jobbig att putsa :o

Hmm, då kanske hästen kan lära matte det nu på äldre dagar då :D

Är helt ovetande och chockerad också, vad har hänt? Om du finner kraft att förklara, snälla gör det.
Beklagar verkligen förlusten. :cry:

okejdå, får fota med min spexiga mobil idag då ;)
måste försöka mig upp på hästen idag (inte ridit på 3? veckor) o känna, bara måste.
han var ljuvligt fin här i torsdags när min kompis red, fräscht tempo men ihop, dom gjorde serier o hade sig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka