Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Ja,det var ju det jag sa att det har lossnat nåt inne i den...det kan ju hända när som helst, kan vara att nån skruv därinne inte var åtdragen ordentligt. Men detta går ju på garantin så jag håller tummarna för att den hinner bli klar annars får du väl låna en sadel i butiken?

jag har redan fått låna en för jag ska träna i helgen men de är en wellington elite och den är bara 17" och jag brukar ha 18" så jag e en gnällspik haha

VA?? Hade de inget bättre att låna ut? Å är inte den för svängd för din häst? Du får komma hit o låna min....:)

jag blev bara så himla trött och dom va stressade och upptagna med annat kändes de som och han är ju rätt vid för han har +2,5 i forestiern och detta va väl typ de enda som fanns som va i den vidden. surt sa räven minst sagt!
och de kommer ju så oläglgt med precis innan tävling för jag hade ju hemskt gärna velat rida i min egna sadel som jag vet ligger bra...

Vad tråkigt. Men det går säkert jättebra på tävlingen ska du se för jag tänker hålla tummar o tår för dig!;)

Vad tråkigt med din sadel:(. Är ju så typiskt att det ska hända innan tävling och allt.

*kl*

Jag är sååå himla glad idag över min kossa! Det har lönat sig att ha haft gramanen på under denna trotsperiod (eller vad man ska kalla det med en tio år gammal häst...). Idag lossnade jättefint och hon gick hur bra som helst:). Fint framme för skänkeln, jättefina fattningar och kunnde galoppa rakt fram (om än på två spår:p). Nu när underlaget är kalas på vår lilla ridbana kan jag äntligen börja träna lite mer rakriktning i galoppen med hjälp av staketet. Tjosan hejsan, idag hade Ia varit stolt över oss:D! ...och ingen graman på förstås;).

Har dock bestämt mig för att inte tävla förrän till sensommar/höst då vi förhoppningsvis är stabilare vad det gäller det mesta. Rider nog kanske den lilla lokala vi har på hemmaklubben, bara för att den är nära och den är först i slutet av maj.

Jag vet att jag frågat detta nyligen men inte sett om du svarat...hur länge ska du vara Norrlänning?

Minst 1 år till, men det beror lite på om jag läser in en magister här också. Då blir det två år till. Sen flyttar jag dit jag får jobb-så har ingen aning om vart jag hamnar sen:).

kl

Idag var dagen då vi började träna på... och befäste tvåor. Bara sådär. Inga problem. Nu ska jag och Zalza börja med ettorna :D

KL

Nu ångrar jag att jag gick in här och läste, sitter på Teneriffa med världens ridabstinens och längtar hem till mina pållar. Men men en och en halv vecka går väl ganska fort eller?!

Kul förresten Lektra att det var så busenkelt att träna in tvåor :laugh:

Vad äckligt enkelt det låter...:mad:
Men det är väl så när man lagt en bra grund och har en väl genomriden häst:bow::bow:

KL

Ibland undrar jag vem det är som har högre IQ, jag eller det stora bruna djuret. :crazy: Idag var han halt på alla fyra benen, hade bruten nacke, ont i mulen, huvudvärk i svansen och schizofreni i tornutskotten, samt fem eller sex olika bokstavsdiagnoser i munnen och hovarna. Grimman var livsfarlig, borstarna hade förvandlats till giftiga igelkottar, höbalarna hade klor och den egna skuggan skall vi inte ens tala om. Tji fick jag som bakom hans rygg har påstått att han är en tråkig valack utan personlighet. :rofl:

Jag läste det, när du hade svarat att du inte kan så tänkte jag direkt - "lögnare" haha. Härligt :)

Jag ska tävla på söndag som jag nämnt, trodde klassen började 9. TJI fick jag!8 och jag är startnr 2 :) MMMM!
Påminner om min ponnytid då alla arrangörer tyckte synd om b-ponnier så de vände alltid på klassen så d-ponnierna
fick starta först och jag var ALLTID bland de fem första haha...
Och igår gick det pissigt, det berodde iofs mest på mig så nu måste jag komma på hur jag ska lägga upp idag och imorgon
på något vis för att inte trötta ut honom! Funtar på skogen idag och dressyr imorgon. Åh, alla dessa beslut!

Visst är det er debut, vad ska ni rida för klass?

Jag har anlitat världens bästa beridare :love:. En kompis, som i stort sett bara ridit ridskolehästar (har haft en ponny på foder för måånga år sedan också, aldrig tävlat eller så) har jag tvingat börja rida min gris. Tanken var att hon skulle hålla igång henne åt mig när jag inte kan rida längre , men hon flyttar i samma veva som jag är beräknad så hela tanken skiter sig... Men ändå!

Hon rider hästen åt mig två gånger i veckan, jag är alltid med än så länge. Och hon gör ett så jävla bra jobb! Hästen blir avslappnad, lösgjord och har eld i baken när jag sitter upp (fast medryttare beskriver henne som loj och stel):banana:.

Dessutom trivs de väldigt bra med varandra vilket är super. De flesta ryttarna brukar gilla Lyckis men Lyckis brukar inte gilla ryttarna ;).

Idag är det träning och påskafton första tävlingen sen i augusti förra året, då vi gjorde två riktiga skittävlingar. Har världens Ågren som vanligt men det är väll bara att köra på..

Då är vi fler som har ågren.. jag har anmält mig till en liten lokaltävling och är minst sagt nervös. Har sagt till mig själv att jag ska se detta enbart som ett steg i utbildningen och vi ska lära oss hur man beter sig på dressyrtävling.

Har inte tävlat dressyr på 12 år utan enbart hoppning. Och när jag ser startlistan, tror ni inte jag startar först av alla :p Jag hade gärna velat titta på ett par ekipage först men men nu blir det såhär !

Har ni några tips att ge en dressyrnovis? Får man rida runt inne på banan innan man "rider upp för domaren"? Min häst har ju inte sett ett dressyrdomarbord förr och hon kan vara ganska tittig..

Sen en annan sak som jag har funderat över (som givetvis inte kan lösas till på söndag men ändå) . Jo mitt sto skjuter gärna in baken till innerspår i vänstergaloppen. Försöker jag flytta ut baken med skänkeln så byter hon galopp direkt. När jag då bryter av, gör ny fattning etc blir hon ganska taggad så problemet accelererar liksom. Igår blev hon så laddad i galoppen så att jag fick galoppera ett halvt varv, sakta av skritta lite på lång tygel för att få henne att slappna av och så sen galopp igen, och massor av beröm och försöka att sitta still och inte störa.

Jag ska ta upp det här med min tränare också givetvis, men kan vara intressant att höra vad andra har att säga.

Ja, du får rida runt banan innan. Men hör i sekreteriatet hur. Är det utomhus kan man i regel rida runt utanför staketet till man får startsignal. Är det inomhus brukar man få gå in på tävlingsbanan och starta innifrån så att säga. Förut fick man ofta bara gå in och rida ETT varv på banan och sedan gå ut, och starta utifrån. Men jag tror det regeln är borttagen eller så är det bara ett "trendskifte" Läs TR, där står reglerna för det.

Ang att din häst skjuter in rumpan och går på dubbla spår. Du ska inte korrigera det genom att försöka trycka tillbaka bakdelen, utan genom att leda in framdelen till bakdelens spår. Tänkl lite öppna alternativt förvänd sluta (du ska inte rida skolorna, men med tanken brukar hästen bli ganska rak).

Fördelen med att starta först är att man slipper lång väntan, vilket jag tycker är den stora skillnaden mellan hopp och dressyrtävling. Men jag förstår om du hade velat titta lite först :)

Om det är okej att rida in på banan innan startsignal beror på hur det ser ut. Om det går att rida runt hela banan utanför staketet så brukar man ej få rida in på den innan. Men om det inte går att rida runt hela så ska det vara okej. Men du kan ju alltid höra med tävlingsledaren på plats.

Om galoppen så kan det fungera att tänka öppna utan att göra öppna. Alltså att rätta framdelen efter bakdelen.

Lycka till på söndag :laugh:

Note to myself "kolla starttid innan du glatt säger ja till att agera hästskötare"

/världens morgontröttaste ponte.. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka