annonsera mera :D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: annonsera mera :D

*kl*

Jag hittade en lite småskum annons där en ej godkänd halvblodshingst bjuds ut till avel om intresse finns. Några urklippta fraser:

"Hoppar alltid högt över hindrena och rör sig mycket trevligt, han är precis inriden så jag kan inte ge några tävlingsresultat eller säga hur bra han är på alla olika rörelser "

"kunde spola vatten i ansiktet efter andra gången i spolspilta"

Ja, det känns som ett riktigt värdefullt tillskott i aveln! Eller inte...

Fast det som förundrar mig mest är meningen: "Jag vill inte låta honom betäcka naturlig väg". Vad menar människan? Det finns väl knappast något annat sätt när det gäller en icke godkänd hingst?:confused:

*kl

Läste just en annons om en häst som "behöver en ryttare som kan rida "
Tyckte det var ganska roligt uttryckt.

Självklart vill de bara ha sålt. Det är väl inte så konstigt, egentligen?

Nja, både ja och nej. Jag förstår om man vill få sålt sin sadel, speciellt om det är en dyr sadel där man tänkte använda pengarna till att finansiera en ny sadel.
Men en sadel för en tusenlapp, går man knappt mer back på om den samlar damm. Varför lura folk till att köpa en sadel som troligtvis ligger illa? (Självklart kan man ha turen att köpa en sadel som "passar alla" som passar ens egna häst, men risken är större att den inte passar..)

*kl*

Jag hittade en lite småskum annons där en ej godkänd halvblodshingst bjuds ut till avel om intresse finns. Några urklippta fraser:

"Hoppar alltid högt över hindrena och rör sig mycket trevligt, han är precis inriden så jag kan inte ge några tävlingsresultat eller säga hur bra han är på alla olika rörelser "

"kunde spola vatten i ansiktet efter andra gången i spolspilta"

Ja, det känns som ett riktigt värdefullt tillskott i aveln! Eller inte...

Fast det som förundrar mig mest är meningen: "Jag vill inte låta honom betäcka naturlig väg". Vad menar människan? Det finns väl knappast något annat sätt när det gäller en icke godkänd hingst?:confused:

Låter ju helmysko O_o Vad hade han för fördelar??

Här är en till sån där knäpp:

"Gullig vallack frisianhäst
Inriktning: Allround - Typ: Araber Pris: 12 000 kr

Han är en härlig väl uppfödd häst med en avslappnad temperament. Han har fått BSJA vinster, jagade varit roliga åkattraktioner och även red sida sadel. Han arbetar i en disposition och har ett stort hopp. Han kommer att bli en härlig damer jägare eller show häst. Hacks ensamma och i företag och är bra i trafiken. Inga laster, bra att boxas, sko, klipp etc."

På bilden är det nog knappast varken en friser eller en arab heller.
Varför förbjuder dom inte bara dessa annonser?

*kl*

Häromdagen såg jag en annons där någon efterlyste "ex, boxväggar och dörrar" som kunde skänkas bort. Undrar om personen blir glad ifall man knackar på och skänker bort sitt gamla ex? :D

Senast ändrad:

Läste en rubrik på vad jag trodde var ett "jätteflott dressyrföl med hoppstam" och kunde inte för mitt liv förstå hur man redan nu kunde avgöra att fölet skulle passa så bra till dressyr om det nu var hoppstammat...

Efter att ha läst en gång till insåg jag dock att fölet i fråga hade "toppstam"

Var ju i och för sig inget tokigt med annonsen, bara med min egen läsförmåga :P

*kl*

Såg precis en annons för barfotaverkning..
"Ta hand om din Hästs hovar och du får en gladare och friskare häst. Lär dig verka din egen Barfotahäst."
Får rysningar när jag ser sådant.

Antagligen eftersom det ofta är en helgkurs och sen är tanken att du ska verka själv. Hovar och verkning, skoning känns tillräckligt komplicerat med så otroligt mycket man kan förstöra att en helgkurs inte riktigt gör dig kvalificerad att börja sköta det själv..

Jämför med en riktig hovslagarens långa utbildning, tex. Jag tar inte min häst till en veterinär som blev utbildad på en helg och detsamma gäller hovslagare.

Varför jag får rysningar? För att normalt sätt krävs det en redig utbildning för att bli hovslagare. Att gå en weekendkurs och sedan anse att man är utbildad nog att verka sin egen häst..? Njah. Känns inte så bra enligt mig.
Vad betyder 101010 förresten? Ser det då och då och har aldrig kunnat lista ut vad som menas :3

Föratt svara på ett inlägg krävs att man skriver minst tio st tecken ;)

Om man skriver ett kort inlägg så kan man vitsigt skriva 10 10 10, lixom :D Eller punkter, eller något annat.

*kl*

"Vi räddade henne från slakt och letar nu efter ett varaktigt hem till henne. Hon är snäll att rida, men måste ha en sadel med stor liggyta, typ western eller bomlös, hon är troligen kittlig på korset eller aningen stel. Hon funkar bra om man promenerar en sväng innan man sitter upp på henne, dåhon inte varitriden så mycket de senaste åren. "

"Vi har inte galopperat med henne, men hon ska kunna galoppfattning."

"Hon har en liten hålvägg i ena hoven, vänster framoch bör ha skor fram om hon ska ridas, detta är behandlat med hampa och tjära med gott resultat."

Visst, man får hästen för 500 kr, men att få en massa problem på köpet kan inte kännas så lockande.:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka