09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Hon kommer troligtvis kunna gå som ponny, och då kan hon bli en ruggig tävlingsponny åt någon med åldern inne. Planerar för flytt söderöver och vill bejaka lite andra intressen som inte kostar lika mycket. Slippa känna sig sämst och otillräcklig.

Du är varken sämst eller otillräcklig (och det menar jag verkligen)!! Rid henne som ungponny nu i två år så kommer du få riktigt bra betalt för henne sen:). Hon hoppar kalasbra och har hon dessutom tävlingsresultat är hon guld värd som maxad d-ponny. Ge det ett år iaf så får du minst tre gånger mer för henne än vad du begär nu:). ...och du är absolut duktig nog att få till bra resultat! Bara för att någon ifrågasätter dig betyder det inte att du är dålig;).

Senast ändrad:

*kl*

Igår var jag i ridhuset med Savant för första gången sen...eee.. september förra året tror jag.. Och vi åkte till ett nytt privat ridhus eftersom underlaget i klubben ff inte är klart. Men, kan skuttade dock snällt in i transporten och stod snällt när vi lastade in nästa, inte ett pip eller skrik! Konstaterade sen att han har nog alldrig åkt med någon.. Men det gick helt smärtfritt, dom stod som ljus båda två :)
Väl framme så var där två andra ekipage i ridhuset bär vi kom (han är dom få gånger han varit i ridhus bara riden själv) så det var ju huuuuur spännande som hellst ;)
Men han stod snällt ändå så att jag kunde sadla ock fixa och sen tog jag och gick med honom i ridhuset, då var han vääääldigt på tårna! Både hästar och speglar och nytt ridhus på samma gång!
Tig faktiskt och longerade honom ett par minuter innan jag hoppade upp då jag misstänkte att jag skulle inte kunna få honom att stå still så jag kunde komma upp... Måste verkligen använda pall/stol när jag ska upp på honom och det är sådär lätt när dom är halvt elektriska ;)
Men sen väl uppe så skötte han sig bra. Red serpentiner eller en stor 8-volt nästan hela tiden så att han fick konserntrera sig på mig. Efter kanske 10-15 minuter gick han i låg form och svängde fint utan att glo efter sitt sällskap eller i speglarna och då avslutade vi :)
Då var han ganska mentalt trött så då var han som en hund och var lugn och snäll och tog in allt.

När man väljer att ifrågasätta bara just mig, gång på gång, är det lätt att börja tänka i de banorna.

När man väljer att ifrågasätta bara just mig, gång på gång, är det lätt att börja tänka i de banorna.

Nej nej, du är verkligen inte den enda person jag ifrågasatt och det var heller inte illa ment från min sida. Om du väljer att sälja din häst och sluta rida för att jag tyckte att ni hoppade en för svår övning med din treåring blir jag verkligen ledsen. Det var inte min mening att det skulle bli den reaktionen! Du gör ett jättefint jobb med din ponny och ni kan bli ännu bättre:).

Herregud, det är ju knappast som om jag skulle vara ofelbar och att allt är peachy med min yngling:D. Det är ju bara att läsa här vilka problem jag har med honom och jag blir också ifrågasatt;). Det är bara att gilla läget, ta åt sig tipsen och kämpa vidare. Men ge inte upp!!

KL

Lite bilder på min lilla kille från i söndags. Första ridturen efter en lång vila :)
Nästa vecka ska han kastreras med, hoppas man tagit rätt beslut bara...

DSC_0176_zpsb1321028.jpg

DSC_0191_zpsc0705704.jpg

DSC_0209_zps4f1e1394.jpg

Tanken är att min ska ridas februari ut och ev lite i mars beroende på hur allt utvecklas. Sen blir det tre-fyra veckors vila. Förhoppningen är att han ska kunna gå ett par lokala dressyrtävlingar i början av juni. Sen vila igen i juli för att dra igång till kvaliten. Måste löshoppas en del också. Det har han inte gjort sen treårs.

Och jag säger tvärtom mot de flesta är han så knäpp redan nu och du dessutom känner dig osäker när han sätter igång så skär nu, han kommer bli helblåst till våren om han redan nu när det inte är säsong är störig, när han väl flippar ut när brunstsäsongen drar igång så är det kört att skära honom för då är det för varmt och insekter o dyl, dessutom tar det om de har mkt hormoner ca 2 månader efter kastrering innan de har fått ner hormonnivåerna så att de slutar vara hingstiga. En ponnyhingst har inget värde heller så värdemässigt iom du köpt för att sälja sen så är han ju tvärtom värd mer som lovande tävlingsvalack än som gdk speciellt om han är hingstig. Skall man spara en ponnyhingst så måste ju regel ett vara att det är en väldigt enkel icke hingstig hingst iom att de måste fungera på tävlingsplats med barn ingen hingstig hingst har på en sådan att göra alldeles för stor skaderisk. Att sälja en ponnyhingst är nästan omöjligt om den inte redan är högt meriterad i klasserna och just helt okomplicerad att hantera även i stökiga tävlingsmiljöer.

Stökiga hingstar är bara till besvär och gör ingen människa glad.

Sitter själv och velar fram och tillbaka om jag skall skära 09an eller inte och han är ett lamm just nu när det inte är säsong men jag har också känt på hans hingstighet när det är säsong och tyvärr kommer det ju en ny säsong snart och jag är inte helt övertygad om att han blir rolig att plocka ut på en stökig framridning hur gudasnäll och okomplicerad han än är att rida på hemmaplan. Han visar dessutom humör mot Joy och det är en bit jag tar allvarligt på och det som väger tyngst mot kastrering. Olyckan kan vara framme att man åker av offentligt även på en hingst och har den då minsta gnutta till aggresivitet mot andra hingstar kan det bli livsfarligt direkt. Joy tex är alltid lika glad för andra hästar oavsett kön och jag har aldrig sett ens en tendens till att sura mot någon (eller jo när nu unghingsten gör utfall så svarar han upp men aldrig tidigare) herr Joy har varit på drift ett par gånger på tävlingsbanan och aldrig har det varit någon risk för de ekipage som varit inne ihop med honom då han är en glad skit som bara vill snacka han skulle inte få för sig att kasta sig över någon. Likadant har hans son varit duktig och passerat genom hans hage i sin rymning och tagit pappa med sig ut och gått och snackat med damerna. Två hingstar kunde slutat illa men Joy var den som var snällast och motade bort den unge från stona vänligt men bestämt så snart jag fångat den lilla och gått in med honom då kom Joy och mötte mig på gårdsplanen och följde med in direkt. Det är så en hingst skall vara om de skall vara okomplicerade att ha som hingstar. För övrigt var det aldrig några problem att rida Joy på ridbanan med ston ens som nyinriden 3 åring de har i alla år kunnat stryka sidan på honom utan att han bryr sig. Är de inte så från början tror jag faktiskt aldrig att de fungerar på en framridning senare heller, på en framridning visar ingen hänsyn de måste klara att bli manglade av andra hästar inkl brunstiga ston annars funkar det inte. En hingst blir inte mindre hingstig med åren tvärtom den blir mer hingstig fram till den är en 5-6 år sen kan de bli lite mer självsäkra i sin roll och inte behöva hävda sig så mkt.

Ja, alltså jag håller helt med dig. Har de senaste dagarna funderat hit och dit och pratat med vartenda kotte som ids att lysnna om hur jag ska göra. Nu lutar det helt och hållet åt kastrering. Det han faller på är ridbarheten. Jag har kräkt så mycket över Sohn der Sonne och hans beteende på bruks. Falsterbo och championaten och tyckt att såna hingstar ska inte finnas i aveln. Inte kan jag då ha en egen som är likadan. Som dessutom egentligen både ska kunna ridas av barn och ge avkommor som ska ridas av barn.

Nej, dom där kulorna är inte värda så mycket.

Det är nästan synd att det inte är tillåtet att kemiskt kastrera dem, utomlands görs det tydligen ganska frekvent trots att det egentligen inte är tillåtet där. Hade varit himla smidigt om det inte hade behövt vara ett definitivt beslut, då kunde de blivit utbildade i lugn och ro utan hormonernas inblandning och så hade man hunnit se vad det verkligen blev av dem först och därefter tagit beslutet. Vet iofs inte hur effektivt det är eller hur det påverkar framtida fertilitet men hade ju kunnat göra att väldigt många fler hingstämnen sparats med en årlig spruta istället för att ägaren av bekvämlighets och praktiska skäl skär dem som åringar.

Haha! Det diskuterade vi faktiskt på skämt i stallet häromdagen! Visste inte att man kunde/ gjorde det på hästar? Vi sa lite på skämt (eftersom jag har gjort det på min hund) om vi inte kunde flörta lite med veterinären om man inte kunde ge det till dom små pojkarna i stallet, dom är ju inte mycket tyngre än en stor rottis eller mastiff:angel:

Hade varit intressant att veta hur fertiliteten påverkas, det gör ju inte det på hundar :)

KL

Får väl uppdatera lite om min 09a. Vi har börjat komma igång igen efter diverse skador sen i juni (bl a pinne i benet, hovböld, sparkar och 2,5-3 liters ödem/vätskeansamling).

Här kommer ett litet filmklipp från början av veckan, "tvingade" en stallkompis att följa med ut på åkern och övervaka cirkusen eftersom hästen redan inne i stallet var överladdad - och när hon ändå bara stod där fick hon filma lite också.
Halt underlag, tappad rygg och 'förhållning - vad är det?'. Blev inget långt ridpass kan jag säga, vi gick in och delade några morötter istället. Nåja, bjuder på detta. Går inte alltid precis som man tänkt sig. :)
http://www.youtube.com/watch?v=vCB4g5zVPmE

Frågan är hur rolig han blir sedan efter att han ev. börjat betäcka? Jag har själv haft hingstar, och tycker dom varit väldigt bra mentalt, så jag har inte haft några större problem. Jag kunde alltid skritta på långa tyglar brevid ett brunstigt sto. Den enda gång jag kunde uppleva det lite svårt var att leda dom förbi sommarhagar...då kunde det bli lite bökigt. Men jag kunde ju åka på tävlingar och dylikt utan problem. Däremot är det inte roligt att ha dom som hingstar länge och kastrera sent. Dom blir så mycket fegare i sitt sätt. Jag har en häst nu som varit godkänd avelshingst och är mkt sent kastrerad...och det märks. Märkte även skillnad på mina hingstar, från tuffa och modiga till sämre självförtroende när dom blev valacker sent. Också något man bör ha i åtanke.

Håller absolut på Gylle, är han inte trevlig nu så kommer han nog inte bli bättre..
Tycker att du har rätt i ditt tänk angående att det är barn som ska kunna hantera honom sen!
Hoppas att allt går bra :)

Har samma erfarenhet med min 07a. Han var hingst tills han blev fyra ( ganska precis vid denna årstiden, och han var inte rädd för fan själv när han var hingst. Inte hingstig när jag red honom utan bara med den hör inre lugnet om att han var bäst i hela världen och klarade allt..
När jag kasstrerade honom blev han som förbytt!
Hela våren bråkade vi bara om typ allt, och sen blev han mesig, tittig, skvättig and you name it! Och han är sån fortfarande, kanske mer med glimten i ögat nu och hoppar gärna till för saker "bara för att" liva upp tillställningen lite ;)

Jag har tre hingstar hemma just nu en -06 en -09 och en -12 alla tre går tillsammans i hagen och det är inga som helst problem. -06 har varit på flera tävlingar, gått hubertusjakt med 30 andra hästar i fältet och ingen har ens fattat att det var en hingst jag satt på. Då har han dessutom verkat i avel ett par år senast förra säsongen.

-09 är lite mer av en tonåring men fortfarande gudasnäll, jag kan utan problem sätta upp ett barn på honom så kan rida och sköta honom utan problem, det värsta han gör när han är som hingstigast är att han blir lite spänd gnäggar och småtaktar lite, tappar för någon sekund fokus på människan men är aldrig svår att få tillbaka fokus på och jag har sagt att så länge det inte är värre än såhär så får han vara kvar som hingst. Han är dessutom välstammad och väldigt bra typmässigt så planen är att han ska göra bruksprovet i vår. Ska då även tillägga att även han har betäckt så han vet vad det handlar om.

Just den biten är jag lite rädd för med min 09 som fortfarande är hingst, han var ganska mesig och ängslig som liten mkt mer lättskrämd än den andra som inte lät sig bekommas av något. Sen han har blommat ut som hingst så har han blivit enormt självsäker och orädd och tuff. Enormt självförtroende med hinder och mesar aldrig, lite rädd är man att han skall bli mesig och försiktig igen när inte testosteronet stärker honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka