09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Kan inte påstå att vi kommit särskillt långt heller. Han är "riden" i ridhus 3 ggr varav det ena gången var första gången jag satt gränsle på honom, skrittade med ledare ett par meter och sen hoppade av.
Han är dock utriden en del och har hittat en fin framåtbjudning och nu efter vintervilan äntligen börjat söka sig framåt neråt ta kontakt med bettet i skritt och trav vilket han har protesterat VILT mot innan. Och innan dom gör det ser jag ingen större nytta med att rida på bana/ridhus.
Men nu, nu ska vi ta tag i ridhusträningen/invänjningen och hoppas att han behåller sin bjudning där.

Jag vet att sadlen sitter alldeles för långt fram, men alla sadel bilder är efter han brallat runt och sadlen har skjutits fram en del, fick inte bilder på alla bocksprång han gjorde så tog av sadlen sen när han slutade busa runt :)
Var bara tvungen att ha kvar några bilder med sadeln på till mitt projektarbete.

Ja jo han protesterar fortfarande i traven med bettet, dock började han släppa det nu och söka sig framåt nedåt också.
I skritten går det jätte bra, men när han börjar bli trött lite så brukar han bli sur på bettet eller vad man ska säga. Brukar bryta av då ^^
Så vi får väl se hur långtid det tar innan min ridlärare får tid för mig x')

*kl*

Vi har heller inte kommit särskilt långt. Har väl varit uppe på honom drygt 20 gånger och han är ganska trygg att sitta på. Går att sitta upp direkt i stallet och rida ut. Men det är spännande att ta sig till skogen och han far runt en del. Vi har fortfarande bara galopperat en enda gång uppsuttet, men imorgon ska vi ut i skogen igen och hoppas det går lika bra som sist!

Sist jag red hade vi en rätt ordentlig dust. det var en annan hingst på banan när vi kom dit. Eftersom Juno inte är direkt på hjälperna än bytte jag ridbana. Från den andra banan såg han fortfarande den andra hingsten. Det gick bra ett par varv sen bestämde han sig för att försöka ta sig till den andra hästen. Han snurrade runt och stod på bakbenen (jag satt och svor över att jag skaffat en hingst och att jag hatar att rida unghästar:D). Men jag höll i mig (och piskade på) så till slut vann jag och han travade snällt runt utan att hitta på dumheter.

Ikväll skulle jag longera lite och det fanns återigen annan häst på banan. Gick dock mycket bättre. Han skrek lite och vart lite tokig när den andra hästen gick därifrån. Men däremellan var han väldigt fin:). Han har börjat acceptera bettet mycket bra och skummar lite lätt om munnen nu.

På det stora hela börjar han kännas mer "vuxen" att hantera och det är uppenbart att han älskar att hitta på saker. Alltid spetsade öron, solsken i blick och ett stadigt steg framåt!

Låter super kul, jag är glad att min häst är så oberoende av andra hästar x)
Han har 100% fokus på mig när vi arbetar på backen, dock gillar han att ha fokus över allt och annanstans när vi rider ;)

Inte så mycket form i ridningen, väntar lugnt och stilla på mer kontakt, stressar ej fram något när det gäller det.
Dock gick själva uppsittning och allt det där väldigt fort så jag kunde ta två eller tre små galopper i skogen innan snön kom.
Det är först nu som det blivit bättre underlag igen så blev två galopper förra turen i skogen :)
Han mer eller mindre älskar att galoppera, långsamt ska det gå, väldigt filosofisk e han.
Tar allt med en nypa salt och är super positiv så länge han förstår vad man vill.

När han inte förstår visar han sin frustration EXTREMT tydligt, vilket jag tycker är bra, för då är det lättare att veta när man ska korrigera något i det man gör :)

Ja alltså det här med att ha hingst är måttligt överskattat. Han är till bredden full av hormoner och han är på gränsen till att få kulorna avskurna. Me men, han är köpt som hingstämne så han har våren på sig att visa att han fungerar. Tror nog att det funkar när jag väl får grundridningen att sitta:).

Ja det är det säkert, får väl hoppas att de löser sig :)
Min sak tappade sitt hingstbeteende ganska snabbt, men jävlar vilket humör han har ibland ;D
Gillar det dock eftersom han liknar min gamla valack i humöret väldigt mycket. Hästar utan personlighet är inget för mig,
så jag klagar inte, även om han kan bete sig som en liten djävul ibland x)
Längtar tills på torsdag, blir nog lite mer paddockträning då :)

Fast jag gillar ju hingstarna ;)
Min -07a kasstrerades när han var 4, då var han inte alls trevlig! Och att riskera både min, hans och alla andras säkerhet bara för att ha en hingst finns inte på världskartan.
Dock är mina 3 -09or alla hingstar utan problem. I stallet har vi totalt 5 hingstar och det är bara dom två små ( en shettis och en wm) som kan vara lite gapiga och hingstiga men dom är inga problem att hålla på mattan sas. Men dom andra 3 en lusitano på 10 år och mina 2 hbl på 4 år är inga problem att hantera. Dom rids i hopa, körs i transport i hop osv, rider även ut med ston utan problem.
Så jag tycker att det beror mycket på individen och uppfostran. Och nu har ju inte du haft din så länge och fostrat honom från början och han har flyttat vilket kan sätta sprätt på hormonerna ;)

Och min 09:a kastrerades så fort kulorna kom ner!! Tror han var ganska exakt ett år gammal på dagen nästan!

Han var verkligen ett monster att hantera! :devil:

(fast han skulle ju kastreras ändå, ingen direkt mening med att ha en island/shettis/russ bastard kvar som hingst :rofl: )

Det där låter ju inte alls roligt. Om det var mer än en engångsgrejj så hade jag skurit honom direkt faktiskt.

Min 09 är ju oxå hingst. Han leds in och ut från hagen med ett grimskaft runt halsen. Då går vi längs stohagen i ca 25 meter, och han är så nära att han kan nosa på dem. In från hagen släpps han oftast, han går själv in till sin box, trots att det står ston mittemot honom, och jag har inget galler över boxväggarna. Så han skulle lätt kunna flörta rätt rejält med dem.

Och då har han ändå betäckt och vet vad han ska ha "den" till. Och det stoet som står där brunstar året om.

Om jag vore dig så skulle jag ta det hela ner på marken, öva på att han ska fokusera på dig och inte andra hästar. När ni jobbar så ska han få lite banning om han ens vrider huvudet åt deras håll tycker jag.
Oavsett om du leder honom eller sitter på.
Sen är jag förvisso lite speciell i min träning. 4 e gången han hade ryttare på ryggen så fick min medryttare rida en annan häst och öva på att galoppera förbi och iväg.

För några månader sen var vi på utställning. I väntan på championat och prisutdelning stod det ca 20 hästar, hingstar, ston och föl på ett område av 20*30 meter. Jag själv höll i 2 hästar, min 09:a och ett sto. De var ca 10 cm ifrån varann. Nemas problemas. Så ska det vara att ha hingst tycker jag!

Ja han är inte kul det kan jag säga. Samtidigt är alla hingstar olika i hur mycket de påverkas av sina hormoner. Att min är bananas nu mitt i vintern gör mig ärligt talat lite orolig över hur han kommer att vara till våren när stona i stallet börjar brunsta (och alla runt ikring också). Förra ägarna sålde honom just för att han var så meckig som hingst och hade jag inte köpt så hade han skurits.

Från marken är det inga problem alls. Han leds i vanligt grimskaft och är hur snäll som helst. Iaf med mig. med de andra i stallet kan han vara lite knepigare.

Igår var han dock ännu värre än förra veckan. Skulle rida ut och då rider man igenom en ridskola och förbi deras hagar. Det har vi niu gjort flera gånger förut utan problem. Igår var han dock uppe på bakbenen ett par gånger riktigt högt:(. Eftersom underlaget är lite osäkert (snö och lite is) och trots att han är välbroddad satt jag faktiskt av. Att dom reser sig är det värsta jag vet. Gick med honom förbi hagarna och satt upp igen en bit bort. Då försökte han dra bort mot de andra hästarna igen, men då var jag så förbannad att jag vann striden och han hann aldrig resa sig heller (bättre underlag och bättre utrymme så det gick att rida på ordentligt framåt).

Sen gick vår runda riktigt bra, men det är banne mig en maktkamp! Han tycker att han inte ska behöva trava osv och nu är han så pass bra på hjälperna att han vet exakt vad jag begär. Han kollar liksom läget hur mycket han egentligen behöver göra. Stundvis ger han iaf en underbar ridkänsla! Formen kommer och han är riktigt pampig att sitta på:). Jag tror dock inte att han tappar så mycket av "pampigheten" om jag skär eftersom han har en ganska fin connemaratyp.

Just nu är jag ganska rådvill. Han är en jättefin häst, har fått jättefina poäng på treårs har riktigt bra stam och kunnigt connemarafolk tycker att det är en skam att skära honom. Jag har dessutom köpt honom för att visa. Samtidigt tycker jag inte att det är särskilt kul när han seglar på bakbenen (jag är inte så himla tuff som vissa andra här i tråden), även om jag tar mig igenom det. Det är inte svårt att sitta kvar och sen jag åkte i backen i somras har jag inte varit i närheten av att åka av trots värre saker. Tänker även lite framtiden om jag ska sälja. tror det kan vara svårt att sälja en hingst till en ponnyfamilj om han nu fortsätter på det hingstiga tema.

Prova att kontakta någon NH/westerntränare eller allmänt ledarskapstränare. Det du skriver skvallrar för mig om att det är något på marken du missar, annars brukar de inte hålla på sådär extremt (om det inte beror på smärta...).

Det är ju mkt att tänka på med hingstar. Det räcker ju med att du missar att han flyttar dig 1 steg så tror han ju att han bestämmer helt. Jag börjar alltid dagen med att flytta på min kille 2 steg bakåt i boxen. Innan han har flyttat dessa 2 steg så öppnar jag inte. Sedan ska han sänka huvudet när jag sätter på grimma, tyvärr så har han tagit det till en extrem nivå och sänker huvudet till mina fötter ungefär, men jag böjer mig hellre ner än att hämta en stege ;)

Min polare skulle ta ut honom en gång. Istället för att flytta på honom så öppnade hon och gick runt honom. Med andra ord så flyttade hon sig för honom. De hann 2 meter, sen sprang han iväg utan henne. :cool:

Något att tänka på! Analysera varenda steg du tar när du är runt honom, för tro mig, det gör han!

Nej, kommer inte att kontakta NH/westerntränare. Jag kör basic hästkunskap och det har alltid fungerat med de hingstar jag hanterat förr (rätt många). OM han kommer att säljas i framtiden så ska han dessutom kunna hanteras utan att det krävs specialkunskaper.

Ah suck jag velar verkligen. Jag tror att detta är en period som vi egentöigen måste ta oss igenom i vilket fall som. Han testar gränser-det är en maktkamp som jag måste vinna. När jag väl har gjort det och dammet lägger sig tror jag att det kommer att fungera. Det är bara det att stiden ska tas och jag gillar inte.

Jag tycker då inte att striden ska behöva tas så långt som ni har tagit den, men det är ju jag det. Tänk om ni skulle gå omkull på det hala när han reser sig? :eek:

Du har ingen riktigt grinig märr som han kan gå med? Min fick gå med några märrar förra vintern när de inte brunstade, och jäääävlar vad liten han blev efter det :D Han vet nu att han är inte vatten värd, ston bits och sparkas fram, och sparkas bak ;)

Skulle jag vara dig så skulle jag boka en kastrationstid om några veckor, sedan jobba som satan på problemet under de veckorna och ev avboka tiden om det går åt rätt håll.

Sen tycker jag inte det är fel att anlita någon form av tränare. Det finns ALLTID någon som är duktigare än en själv, som har tänkt ut något som man själv inte gjort eller liknande.
Bara för att man tar hjälp av någon så betyder det ju inte att man behöver kopiera deras bok rakt av. Men de flesta har nog några guldkorn, det gäller bara att plocka ut dem och använda i sin egen hästhantering :d

För att citera Einstein: Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Något har ju blivit fel någonstans på vägen, och något måste ändras för att ändra resultatet helt enkelt! Så mitt tips är att inte sitta och harva o göra samma saker som du gjort hittills, för uppenbarligen har det ju inte fungerat, det har tillomed blivit värre. Och som jag sa tidigare, ett par nya ögon skadar inte.

Senast ändrad:

Han är benhård och hade inte blivit liten för att ett sto hade pucklat på honom. Hade dessutom aldrig vågat utsätta honom för det och riskera att han skule få ett ben avsparkat eller att han skulle skada den andra hästen.

Självkart finns det dom som är jättemycket duktigare än mig! Det är milt uttryckt dagens sanning:p. Men jag är inte kass heller och har hanterat mycket unghästar (och hingstar). Min erfarenhet är att alla unghästar kommer till ett stadie när det har blivit bekväma med ryttaren på ryggen och då börjar känna efter hur det nya ledarskapet fungerar. Jag kallar INTE detta för unghästtrots då jag tycker att det är en term som används slarvigt för beteenden som aldrig ens borde uppkomma.

De hingstar jag har ridit som har varit riktigt hormonstinna (har jobbat på hingststation och hade då hand om just hingstarna och deras motion) har ett sätt att konstant ifrågasätta vad de egentligen behöver göra som gör att de kör sitt eget race bara de får chansen. Det har jag lärt mig den hårda vägen med en halvblodshingst jag red i ett par år. Den känslan han gav är exakt samma känsla som min Juno ger nu. När jag hade kommit över punkten där den äldre hingsten faktiskt insåg att jag dels satt kvar och dels inte tillät idiotbeteenden så var han precis magisk att rida! Nackdelen var att man egentligen aldrig helt kunde slappna av som man gör på en annan häst.

Ah suck, egentligen är det väl bara att jobba på ordentligt med honom och få igenom det hela. Tror att det hade varit stor skillnad om jag hade haft honom från att han var liten. När han kom var han rätt dryg även på backen och att bara stå still var ett j-la bekymmer. Men det har blivit mkt bättre. Har bara haft honom sen augusti och han är heller inte mycket riden, så det är kanske lite tidigt att redan ge upp.

Jag är glad att jag kastrerade min pålle innan jag fick hem honom x)
Hans humör visas mer och mer nämligen och tror han varit värre som hingst.
Uppfödarna sa att han var gudomlig som hingst, antagligen för dem eftersom de uppfostrat honom.
Han kom hem nykastrerad 10dagar efter kastreringen och jag tog de lugnt med honom osv,
efter två veckor började han bli naffsig och blev hemsk när man sa till honom. Gjorde små utfall i from av bett och då blev jag såklart rasande och han fick en tydligare tillrättavisning. Då vände han om och gick därifrån, ställde sig och tjurade i något hörn.
Han har haft sånna där små saker för sig och han visar frustration genom att bli sur.

Han har böjat testa mig lite nu efter 3mån ordentligt. Men detta slutade han med när jag longerade för första gången igen på länge (tidigare kunde han inte longering alls så man kan inte direkt kalla det de) Men detta va för någon vecka sen eller något och jävlar vilket humör, men han behövde bara två tillrätta visningar, en gång då han hotsparkade lite emot mig och en gång när han försökte vända rumpan emot mig. Sedan dess har det bara gått framåt. Idag gick allt super bra, inga problem och han var super duktig idag, även i den korta lilla ridstunden jag tog. :)
Så e tacksam att jag tog beslutet till kastrering, för tror han hade blivit svår att handskas med, är van vid unghästar men inte hingstar, så de hade nog inte varit något för mig. :P

Kämpa vidare! Jag tycker du är jätteduktig och har ett sunt tänk! :) Han kan bli värre, han kan bli bättre, men skulle du ge upp nu har du ju aldrig givit honom chansen att bättra sig. Han är ju "bara" tonåring med en massa hormoner sprutande ur öronen. Att han testar gränser är ju inte så konstigt, du har ju inte haft honom så länge och han är ju inte mycket riden heller. :) Så länge du är konsekvent blir varje vunnen strid ett stort steg framåt och varje strid blir kortare! Bara att se till hur mycket bättre han blivit i markhanteringen. :) Keep on trying!

Knapplån

Jag har inte heller kommit långt med min 09:a. Vi skrittar i ridhuset, bara en liten bit några gånger i veckan. Han tycker detta är extremt spännande, varje gång, det tycker jag med. :angel:

Nåja. Vissa är duktiga och snabba. Andra behöver lite mer tid på sig. Både ryttare och hästar.

harmoni4.jpg

Senast ändrad:

Jag kan trösta dig med att min krake som kastrerades tidigt också beter sig sådär i perioder när han har för mycket överskottsenergi (i samband med vila). Visst är det kämpigt emellanåt, men jag kör på inställningen att varför skulle jag misslyckas med denna om jag lyckats med alla andra? Tack och lov blir det bättre för var dag! Du behöver nog inte ge upp hoppet och kastrera än! :)

+MajaKandi

Tack så mycket för pepp! Jag tror faktiskt att det ger sig om jag tuffar till mig ännu mer. Jag behöver helt enkelt bli lite arg:p. Han tar liksom tillrättavisningarna rätt bra egentligen, det är bara att han initialt inte kan låta bli att härja till det. Ja ja, jag får ha lite is i magen. Han är ju hemskt söt iaf:p.

304520_4100652526555_99477510_n.jpg

Jag är superusel på att hålla igång min, men hon har börjat ridas lite igen efter vilan åtminstone. Försökte skaffa mig en medryttare av den försiktiga sorten. Men hon har aldrig varit så uppjagad som hon var under "provridningen", blåste och hade sig med alla ben i luften. Så nu får hon pinna av sig lite energi i skogen. Hon verkar inte bli särskilt mycket större heller så det lutar åt att sälja och vara hästlös ett tag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka