Xylocain på häst?

SarmirBebis

Trådstartare
Hej! Håller på att rusta upp ett stabilt stallapotek.
Kan man använd xylocain på hästen? Vad annars som lokalbedövande/irritationshämmande (för den psykiska irritationen alltså) som inte kommer på recept?

På vilket sätt får hästen hjälp mot en psykisk irritation av lokalbedövningsmedel?
Jo alltså inte att såret är irriterat utan att det irriterar, själva såret kanske eller så. Alltså inte irritation/inflamationshemmande utan "det kliar, sticker etc." irritationen haha. Klumpigt uttryckt

Vissa medel svider när du har dem i såret de första minuterna, tex Xylocain kan ha den effekten (tror Emla inte gör det så mycket).
Det kan förvärra problemet eftersom hästarna saknar lite den långsiktiga förståelsen att vi vill hjälpa, utan agerar instinktivt på smärtan.

Annat gäller sedering och därefter lokalbedövning för ex vis sutur.

Skulle absolut ha Xylocain i mitt hemapotek, men inte i stallapoteket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30