Xylocain på häst?

SarmirBebis

Trådstartare
Hej! Håller på att rusta upp ett stabilt stallapotek.
Kan man använd xylocain på hästen? Vad annars som lokalbedövande/irritationshämmande (för den psykiska irritationen alltså) som inte kommer på recept?

På vilket sätt får hästen hjälp mot en psykisk irritation av lokalbedövningsmedel?
Jo alltså inte att såret är irriterat utan att det irriterar, själva såret kanske eller så. Alltså inte irritation/inflamationshemmande utan "det kliar, sticker etc." irritationen haha. Klumpigt uttryckt

Vissa medel svider när du har dem i såret de första minuterna, tex Xylocain kan ha den effekten (tror Emla inte gör det så mycket).
Det kan förvärra problemet eftersom hästarna saknar lite den långsiktiga förståelsen att vi vill hjälpa, utan agerar instinktivt på smärtan.

Annat gäller sedering och därefter lokalbedövning för ex vis sutur.

Skulle absolut ha Xylocain i mitt hemapotek, men inte i stallapoteket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama