Wintec eller satsa bomfritt?

Tillis

Trådstartare
:confused: Jaha, då var man där igen... Ny häst och nytt sadelletande...
Hästen i fråga fick med sig en "utprovad" hoppsadel, men den klämmer och hästen har outvecklad muskulatur, ffa i manken.
Jag har provat att lägga på min Wintec 500 Cair, med normal bom, och då ser det väldigt bra ut. Men så fort jag hoppar upp blir den för tät i manken, lite längre in liksom.
Hästen har hög och ganska lång manke, som alltså är omusklad i dagsläget. I övrigt ganska "normal" rygg. Ej lång men ej heller kort, och ngt svängd men inte mycket. Frågan är om det ens är lönt att prova ett smalare järn - vill ju att hästen ska få rörelsefrihet och kunna muskla sig och är rädd att sadeln hamnar i bakvikt om jag gör den smalare i bomvidden.

Funderar på bomfritt, men även det är en djungel och där kan jag verkligen ingenting! Hade en Barefoot för många år sedan, som hästen gillade men inte jag.
Ni som har bomfria får gärna komma med råd och tips! Funkar det öht med en bomfri på en häst med sådan här manke?
Andra tips på sadlar som är tänkbara gillas också! :bow:

Sv: Wintec eller satsa bomfritt?

Hej! Jag har ridit m bomfria sadlar i ca 10 år, olika märken.Ingen av de billigaste dock. Sadlarna har legat på väldigt olika typer av hästar. Min erfarenhet är att hästarna ofta trivs alldeles utmärkt med dessa sadlar. Väldigt bra om man tex som jag, har varmblodiga travare som ska skolas om från travhäst till ridhäst. Det verkar vanligare att ryttaren inte trivs med bomlöst faktiskt. Tex svårt m balansen i början, en del ligger inte still när man måste sitta upp från backen (vilket jag ändå aldrig gör) osv.
Men jag har nu faktiskt sålt mina bomlösa och gått över till Wintec. Har faktiskt fyra olika modeller och trivs ypperligt med dem. Kommer nog inte att gå tillbaka till bomlöst. Varför? Ja, det beror inte på att hästarna inte gillade dem utan jag tyckte jag fick alldeles för lite stöd för benen. Hepp..

Har en Masterback som jag älskar. Bomlös, alltså. Ganska lik en bomsadel men skönare och bättre på alla sätt enl mig :D

Hur mycket mellanrum blir det vid manken när du sätter dej i sadeln? Jag skulle nog oroa mej mer för att sadeln går i längre bak om han har lång manke. Har du provat att laborera med en fårskinnspad under och ett vidare järn? Ibland kan sadeln ligga bättre på en omusklad häst då och hästen kan muskla sig i lugn och ro.

Bomlösa sadlar är ju svårare med en sådan manke din häst har. Vi har provat några stycken på vår arab som är liknande din i ryggen fast helt rak och de flesta sadlar gå i manken lite längre bak under sadeln.

Överlag så gäller ju att ju dyrare sadel ju bättre är den, så även med bomlösa. Jag har en Sensation ride hybrid till min häst (inte araben) och jag får tillräckligt med stöd i den och jag behöver mycket stöd pga mina handikapp.
Om du kollar på bomlösa så kolla på dem som har utbytbara paneler eller har pad så att du kan padda upp tillräckligt vid manken. Kolla också på de sadlarna som har ordentliga knästöd så att du får det stöd du behöver.

Jag har inte laborerat med fårskinn, men det kan ju vara idé att prova, helt klart.
Hoppsadeln han fick med sig är av märket Thorowgood, med fishinlägg. Han hade de tjocka inläggen i sadeln + fårskinn, men då klämmer den på sidorna nedanför manken (typ 10 cm längre ner). Med de tunna fishinläggen hamnar sadeln för långt ner och går i manken. Denna sadel har dock ingen cutback alls att tala om, så själva modellen är ju inte rätt för honom.

Ska höra med hästbutiken om jag kan få ta hem både ett smalare och ett vidare järn till Wintecen, och sedan prova vilket som blir bäst. Vill ju som sagt att han ska få plats att muskla i lugn och ro...:)

Star Trekk och Fhoenix har bomlösa sadlar som är mer som vanliga sadlar de kanske kan passa?

De får man även väldigt bra stöd i, har inga såna sadlar själv men kompisar som har så jag har provridit i dem.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 917
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 167
Senast: MiniLi
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 800
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka