WFFS, helt nytt i Europa?

MissFideli

Trådstartare
Här man inte vetat om det förr, eller helt enkelt inte prioriterat?
Verkar ju som USA är de som dragit igång testandet och därmed fått upp ögonen för WFFS även här. Eller har jag förstått fel?

Här man inte vetat om det förr, eller helt enkelt inte prioriterat?
Verkar ju som USA är de som dragit igång testandet och därmed fått upp ögonen för WFFS även här. Eller har jag förstått fel?

Jag gissar att USA är i framkant eftersom de är duktiga på tester hos hästar gällande genetiska sjukdomar. De tog ju tex fram testen för CA (cerebellar abiotrophy) som främst drabbar araber.

Den här sjukdomen är ju helt hanterbar precis som CA, bara man ser till att para en bärare med en icke-bärare.

Jag gissar att USA är i framkant eftersom de är duktiga på tester hos hästar gällande genetiska sjukdomar. De tog ju tex fram testen för CA (cerebellar abiotrophy) som främst drabbar araber.

Den här sjukdomen är ju helt hanterbar precis som CA, bara man ser till att para en bärare med en icke-bärare.

Ja, det är ju enkelt att hålla den under kontroll. Men USA är ju också kända för att avla på allt, medan Europa har lite mer kontroll. Därav min förvåning över detta.

Hur kommer det bli med stona? I min värld är det självklart att testa samtliga ston som ska in i avel för detta, det är inte bara upp till hingsthållarna. Hur kommer SWB ställa sig i frågan, inte sett nåt om det (har iofs inte haft tid att leta aktivt heller)?

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 263
Senast: Murray
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
262
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka