Westfalisk häst

GoLightly

Trådstartare
Jag har en westfalisk häst född i Tyskland och har försökt hitta lite info om honom och hans härstamning utan att lyckas särskilt väl. Någon här som vet om det finns någon sida liknande blup.se?

Jag lyckas hitta hans far och morfar men inte direkt någon information om dem, medan jag inte kan hitta min häst alls. Det hade varit kul att se vad för poäng han fått om han har visats som ung.
 
Generellt sett är tyskarna väldigt snåla med info om sina hästar - det finns ingenting liknande blup vad jag känner till.
 
Generellt sett är tyskarna väldigt snåla med info om sina hästar - det finns ingenting liknande blup vad jag känner till.

Nja. Offentliga register är ju inte riktigt tyskars grej rent allmänt, men sen är det ju också för att varje rasförbund (Holsteiner, Westfahler osv.) har sin egna stambok och egna register. Det gör ju det hela mycket spretigare...
 
Generellt sett är tyskarna väldigt snåla med info om sina hästar - det finns ingenting liknande blup vad jag känner till.

Vad synd, jag hade trott att det bara vore fördelar för aveln om sådan information var offentlig. Vet du om man åtminstone kan få ut information om sin egen häst om man kontaktar förbundet?
 
Nja. Offentliga register är ju inte riktigt tyskars grej rent allmänt, men sen är det ju också för att varje rasförbund (Holsteiner, Westfahler osv.) har sin egna stambok och egna register. Det gör ju det hela mycket spretigare...

I min hästs pass finns stambok för hans härstamning fem led bakåt angivet så jag vet var hästarna hör hemma, men det hade varit toppen att enkelt kunna kolla upp dem på nätet :)
 
Vad synd, jag hade trott att det bara vore fördelar för aveln om sådan information var offentlig. Vet du om man åtminstone kan få ut information om sin egen häst om man kontaktar förbundet?

Det brukar man kunna få från de flesta förbund. En del förbund tar betalt för att lämna ut sådana uppgifter, det är därför de inte finns tillgängliga gratis på nätet. Vi i Sverige är bortskämda av SWB som lägger ut uppgifterna gratis.
 
Det brukar man kunna få från de flesta förbund. En del förbund tar betalt för att lämna ut sådana uppgifter, det är därför de inte finns tillgängliga gratis på nätet. Vi i Sverige är bortskämda av SWB som lägger ut uppgifterna gratis.

Och kudos till SWB för det, jag tycker att det är toppen. Ska kontakta förbundet och se vad de har för information om honom. Han är brännmärkt så jag hoppas att det innebär att någon officiell person har tittat på honom.
 
Jag har en westfalisk häst född i Tyskland och har försökt hitta lite info om honom och hans härstamning utan att lyckas särskilt väl. Någon här som vet om det finns någon sida liknande blup.se?

Jag lyckas hitta hans far och morfar men inte direkt någon information om dem, medan jag inte kan hitta min häst alls. Det hade varit kul att se vad för poäng han fått om han har visats som ung.

Jag har tyska ridsportsförbundets databas för avel och sport . Skicka mig ett PM om din häst så ska vi se vad jag kan hitta :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
583
Senast: WildHorse
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Cina B
·
Avel Hejsan! Jag har letat och googlat överallt för att hitta info om min tyskfödda häst. Men jag får inte fram något. Tänkte om det finns...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 751
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 037
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp