Westernsadel till Tinker!?

lillebror

Trådstartare
Letar efter en begagnad sadel till min Tinkervalack på 3,5 år.. ca 160cm

Vad har ni för erfarenheter av: Nevada Fancy Double C och Billy cook roping?

Vilken modell är bäst till skogsturer och lite träning på bana (inget specifik än)?

Full quarter kan det passa?

Behöver råd & tips i sadeldjungeln ;)

Sv: Westernsadel till Tinker!?

Den sadel som passar hästen och dig är den som är bäst. Båda är ju brukssadlar så dom tål att användas.

Billy Cook är ju överlag rätt smala i bommen, och vad jag vet är Nevada Fancy lite svängd i bommen. Men som Piraja säger är det ju den sadel som passar dig och hästen bäst du ska ha.
Bara att prova och se

Den sadel som passar hästen och dig är den som är bäst. Båda är ju brukssadlar så dom tål att användas.

Det är ju det;) köpt en billy cook jätteskön att sitta i men hur vet man att den passar hästen?
Får inte kläm på om den sitter okej lr ej :confused:

Ta ut någon som är kunnig, det kan vara dumt att prova själv om man inte riktigt vet hur de ska ligga.

Det är ju det;) köpt en billy cook jätteskön att sitta i men hur vet man att den passar hästen?
Får inte kläm på om den sitter okej lr ej :confused:

Här kan jag bara råda dig att ta hjälp av någon som är mer insatt än du. Grundläggande är ju att sadeln ska följa hästens rygg, den ska varken trycka fram eller bak eller vippa omkring. Vi som har kraftiga raser med kort rygg, har ibland svårt att hitta sadlar som ligger riktigt bra, det vill gärna bli tryck fram och bak (bridging). Då får man bita i det sura äpplet och leta vidare ;)

Här kan jag bara råda dig att ta hjälp av någon som är mer insatt än du. Grundläggande är ju att sadeln ska följa hästens rygg, den ska varken trycka fram eller bak eller vippa omkring. Vi som har kraftiga raser med kort rygg, har ibland svårt att hitta sadlar som ligger riktigt bra, det vill gärna bli tryck fram och bak (bridging). Då får man bita i det sura äpplet och leta vidare ;)

Tack för svar iaf :) förstår ju att det inte är så lätt att lära sig genom internet..

Någon som är bra insatt i Göteborgsområdet då?

Vill ju såklart att den ska passa honom så han inte får ont lr liknande :)

Liknande trådar

Western Vad för sadeltyp (bredd,längd etc etc) ska man leta efter till Tinker modell mindre och har x-vid på "vanlig" dvs engelsk sadel...
Svar
3
· Visningar
1 776
Senast: Tikket
·
Western Fått ihop lite kapital och kan börja leta begagnad westernsadel till mitt sto! Har till en tidigare häst haft en Double C Nevada Fancy...
Svar
10
· Visningar
1 485
Senast: ellipsis
·
V
Western Jag hittade åter igen ingen tråd som kunde svara på mina frågor, jag kanske är dålig på att leta helt enkelt. :confused: Men iallafall...
Svar
4
· Visningar
1 648
Senast: Gordon
·
Utrustning Ännu en tråd från någon som har gått vilse i sadeldjungeln. Så här är det: Idag har jag en fin westernsadel (Double C Nevada Fancy)...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama