Westernhjälper?

T

TheMyran

Visst finns det speciella hjälper för westernridning?
Vilka är dom viktigaste?
Kan jag köra lite westernridning hemma för skojs skull i en vanlig engelsk sadel?

Jag är mycket tacksam för svar!

Rid vanligt men i lägre form + eftergift vid korrekt utförd uppgift........ :bow:

//Elisabeth

Hmm menar du neckreining eller vad.. olika röstkommandon :confused:. Annars använder vi i princip samma hjälper med undantag att när hästen gör vad vi ber om så släpper vi tex skänkel. Mycket säte, vikt, röst. Vi vill att hästen skall vara uppmärksam och berömmer med att ge den eftergift. Varför krångla till det :cool:. En duktig riden western eller annan häst är en som lyssnar på sin ryttare :banana:
Annars finns det sajter på nätet där du kan hitta lite grunder eller köp tex Rolf Carlsson´s bok Träningsguiden. Ges ut av Noble Art (Förlag) En perfekt bok för nybörjare.

//Elisabeth ;)

Jag har lärt mig att rida mycket för vikthjälper och att hästen ska GÅ UNDAN för vikten. dvs jag lutar mig utåt när hästens ka inåt osv. Samma sak att galopp fattar jag bara med ytter skänkel...

Nej men formen är ju viktig i western....vi sitter inte och trixar med munnen på hästen hela tiden utan har långa tyglar och tar bara lite när hästen tappar formen och ger efter så fort den går rätt igen.

Om jag förstått det hela så måste man väl hjälpa hästen i början och efterhand släppa efter när hästen är tillräckligt stark nog att själv bära sig..........??

Sedan är det inte så att man precis som i den engelska ridningen strävar efter att rida med enbart vikt....?
Men till en början för man göra lite tydligare hjälper, precis som i den vanliga.

Tyvärr ser man lite för lite av det i all ridning.

A-K

Om man inte köpt en färdigutbildad häst utan skall omskola sin egna så är eftergift (belöning) men ändå ett stöd. Fingertoppskänsla. Hästen orkar oftast inte bära sig själv i början och många hästar kan bli förvirrade när man bara släpper. :confused:.
Vaddå inte med vikt... hmm :confused:
När jag rider min häst så är det mycket med mina vikt o skänkel hjälper :)

//Elisabeth

1. vikt
2.skänkel
3. hand

denna ordning gäller även i vanlig engelsk ridning,vi strävar också efter att inte bära upp hästarna, de skall bära sig själv. Jag tycker att den största skillnaden är att ni rider på längre tygel medans vi rider på sträckt tygel utan att för den skull hänga i munnen, det tjänar ingen på.
MEN, för att renodla och konkretisera det lite....
Hur använder ni hjälperna i tex skänkelvikning? Är det någon större skillnad jämfört med engelsk ridning?
Vad kallas tävlingsformen som är mer dressyrinriktad, är det Pleasure * nyfiken*?

men i eng. ridning ska ju hästen ta stöd på bettet, medans den i western ska ge efter för trycket. eller har jag missförstått? :confused:

menar du ge efter för tryck i munnen? jag är hoppryttare först och främst men rider naturligtvis främst dressyr för att stärka hästen,jag vill inte ha en häst hängandes i handen ,men ger ett mjukt stöd om hon inte orkar bära sig,när hon fixar det så skall hon jobba utan mitt stöd- det är då jag tänker sitta och glassa :cool:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 449
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
705
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar