Western SM 2012

Sv: Western SM 2012

kl

Jag var inte där, var hemma och skötte stallet åt han som tog silver i sista reining-klassen :D

Calibar går ju som en klocka... så det är väl inte så konstigt :p

Visserligen, men hon vann med 80.5p (?) - det är ju worldshowpoäng och lite till.... Den där domaren kan man ju diskutera... En kompis hade en felfri ritt i cutting, men fick bara 66p. En annan gjorde ett fel komönster i cowhorse, men fick väääldigt höga poäng...

Visserligen, men hon vann med 80.5p (?) - det är ju worldshowpoäng och lite till.... Den där domaren kan man ju diskutera... En kompis hade en felfri ritt i cutting, men fick bara 66p. En annan gjorde ett fel komönster i cowhorse, men fick väääldigt höga poäng...

Domaren var i Sverige 2009 om jag inte minns helt fel. Även då fick han utstå kraftig kritik för sina domslut. Han har inga meriter som man kan önska av en domare. Dvs. han saknar mer eller mindre meriter. Det finns en näve med domare som har.

WRAS- ledningen fick frågan om Vem som bokat just denna domare men de vägrar att svara och ger bara " godag yxskaft" varvat med påhopp och direkt otrevliga svar, vilket varken är ovanligt eller på något sätt förvånade när det gäller toppen inom wrAS.

Domaren var i Sverige 2009 om jag inte minns helt fel. Även då fick han utstå kraftig kritik för sina domslut. Han har inga meriter som man kan önska av en domare. Dvs. han saknar mer eller mindre meriter. Det finns en näve med domare som har.

WRAS- ledningen fick frågan om Vem som bokat just denna domare men de vägrar att svara och ger bara " godag yxskaft" varvat med påhopp och direkt otrevliga svar, vilket varken är ovanligt eller på något sätt förvånade när det gäller toppen inom wrAS.

Varför ska det alltid gnällas på WRAS när något inte är bra, det här SM'et genomfördes av Western Sverige som innehåller ett flertal av våra westernorganisationer inte WRAS enbart.

Det intressanta är väl dock att wras gärna hävdar att det var deras SM, det är deras logga som ligger i annonser, det är dom som utåt sett gärna vill att det är de som anordnat när det är bra. Frågan är hur mycket av resten av westernsverige som fått vara med och säga till om saker och ting... eller tagit sig chansen...

de höga poängen tror jag beror mycket på att det fanns två grupper ryttare på årets SM. En grupp som red på lite lägre nivå som säkerligen domaren började döma och gav lite för bra poäng (för att inte få skit för låga poäng). Sedan kom den andra gruppen in som VERKLIGEN kan sin sak och då var han mer eller mindre tvungen att döma upp dem till dessa skyhöga poäng som ni pratar om.

Det intressanta är väl dock att wras gärna hävdar att det var deras SM, det är deras logga som ligger i annonser, det är dom som utåt sett gärna vill att det är de som anordnat när det är bra. Frågan är hur mycket av resten av westernsverige som fått vara med och säga till om saker och ting... eller tagit sig chansen...
.

Jag har aldrig hör någonstans att WRAS skulle försökt hävda att det är deras SM eller att de är enda anordnare... Snarare tvärtom så säger WRAS ständigt att SM:et är arrangerat utav föreningarna i Western Sverige gemensamt!

Däremot tar WRAS den största ekonomiska risken då det mesta investeringskapitalet kommer därifrån. Framförallt under 2011års SM.
Många av funktionärerna är ifrån WRAS, men mycket görs utav de andra föreningarna som kommer in med sin expertis inom respektive område.

Känns väldigt konstigt att så fort det är något bra så hyllar man Western Sverige, men är det något negativt så skäller man på WRAS?! Hur skall folk ha det egentligen?

de höga poängen tror jag beror mycket på att det fanns två grupper ryttare på årets SM. En grupp som red på lite lägre nivå som säkerligen domaren började döma och gav lite för bra poäng (för att inte få skit för låga poäng). Sedan kom den andra gruppen in som VERKLIGEN kan sin sak och då var han mer eller mindre tvungen att döma upp dem till dessa skyhöga poäng som ni pratar om.

: Visst är det så att vissa personer inom ledningen inom WRAS gärna vill få det att framstå som att de som anordnar SM. De försöker inte direkt döda uttrycket "WRAS-SM" som hörs då och då. Bifogar en länk till annonsen för årets SM.

http://www.luckyrider.se/wp-content/uploads/2012/09/WebSM2012.jpg

Hur ser WRAS-loggan ut i jämnförelse med WesternSveriges? I första utkastet så var fler organisationers loggor med. dessa togs bort då WRAS säger sig äga tävlingen och namnen; Western SM, SM i Westernridning mfl.

: Det är ett problem som syntes tydligt i år. Det var ett flertal som gjorde tävlingsdebut på årets SM. Domaren som plockades till tävlingen har inte några meriter vilket en enkel sökning bevisar. Varför inte anlita Rick Lemay som har meriter och utbildning att dömma både gångartsklasserna och reining?

Bara för att man är svensk mästare i år så betyder det automatiskt inte att man är bäst i Sverige eftersom det saknades många duktiga svenska ryttare, inte minst i trail, western riding, pleasure och reining.

Till domarens försvar så ska jag säga att han enligt det jag hört inte var på det klara med vilka klasser som han skulle dömma vilket ställde till det för honom. Trots att många frågat VEM/Vilka som beslutade att just denna domaren skulle anlitas är det helt tyst från "kampanjledaren"

WRAS som organisation behövs, helt klart. Ett jättebra sätt för nybörjare att komma i kontakt med westernridning och sedermera komma ut på tävlingar. Problemet är, som Jag ser det är att det finns vattentäta skott mellan WRASklubbarna och de övriga klubbarna.

En nybörjare som börjar i WRAS och som blir duktig och satsar får ytterst sällan någon stöttning och hjälp från sin WRAS-klubb att åka på tävlingar med bättre startfält. Det är skrämmande många inom wras som satsar mer på ett bra fikabord än att se till att få en så bra tävling som möjligt.

Först ser man reklamen för en tidskrift. Sen ser man WRAS loggan och Westernsverige. Sen fattar man att OJ det var inte ett prenumerationserbjudande, det var någon slags tävling på gång...

Loggorna tämligen likstora, men eftersom WRAS-loggan är rund och mer färgglad syns den mer. Minskar man WRAS-loggan så ser man inte texten. Sen borde de sitta bredvid varandra, men då hade antagligen Westernsveriges logga försvunnit in i WRAS-loggan.

Jag kan inte se hur denna affisch är ett bevis på att WRAS vill äga SM. Det är en inte helt lyckad utformning av reklam och Westernsverige har en intetsägande logga. Hade den sett annorlunda ut hade man inte reagerat på skillnaden.

När jag gör posters till konferenser så sitter min huvudorganisation/myndighet (där jag jobbar) längst ner i högra hörnet. Mina samarbetspartner sitter till vänster om "min" logga. Detta visar att min organisation är huvudansvarig och de andra är samarbetspartner. Men det är kanske bara på vetenskapliga posters det funkar så?

Först ser man reklamen för en tidskrift. Sen ser man WRAS loggan och Westernsverige. Sen fattar man att OJ det var inte ett prenumerationserbjudande, det var någon slags tävling på gång...

Loggorna tämligen likstora, men eftersom WRAS-loggan är rund och mer färgglad syns den mer. Minskar man WRAS-loggan så ser man inte texten. Sen borde de sitta bredvid varandra, men då hade antagligen Westernsveriges logga försvunnit in i WRAS-loggan.

Jag kan inte se hur denna affisch är ett bevis på att WRAS vill äga SM. Det är en inte helt lyckad utformning av reklam och Westernsverige har en intetsägande logga. Hade den sett annorlunda ut hade man inte reagerat på skillnaden.

När jag gör posters till konferenser så sitter min huvudorganisation/myndighet (där jag jobbar) längst ner i högra hörnet. Mina samarbetspartner sitter till vänster om "min" logga. Detta visar att min organisation är huvudansvarig och de andra är samarbetspartner. Men det är kanske bara på vetenskapliga posters det funkar så?

Hehe. Du har rätt. Det finns mycket att önska kring detta.

Det jag funderar över är varför WRAS ska ha med sin logga tillsammans med WesternSverige när inte SQHA, APHA, SRCHA; SCHA mfl inte fick vara med. Uttrycket "WRAS-SM" lever kvar hos en del och det är inget som WRAS gör något för att sudda ut.

Hehe. Du har rätt. Det finns mycket att önska kring detta.

Det jag funderar över är varför WRAS ska ha med sin logga tillsammans med WesternSverige när inte SQHA, APHA, SRCHA; SCHA mfl inte fick vara med. Uttrycket "WRAS-SM" lever kvar hos en del och det är inget som WRAS gör något för att sudda ut.

Helt klart!
Om det inte är så att WRAS drar något tyngre lass i arrangemanget (ex större ansvar, större ekonomisk risk etc.) och om WRAS ingår i "Westernsverige" så är det väl tveksamt om bara de skall ha logga. Antingen i så fall, alla ingående organistaioner eller så enas alla under samma namn.

Blir lite ledsen över vissa uttalanden, som aktiv inom WRAS.

SM är, och ska vara, ett samarbete mellan de olika organisationerna, och ambitionen är att samla de bästa ryttarna. I praktiken är det svårare, antagligen pga priserna

Kan helt klart förstå ryttare som lever på sina hästar (inkl kringverksamhet) som prioriterar mer penningstinna tävlingar, och det är enligt mig ett problem.

Självklart vill arrangörerna ha så fina priser som möjligt, men ekonomin tillåter det helt enkelt inte!

Kanske finns det bra och konkreta idéer på hur statusen/priserna kan höjas?

De flesta funktionärer kommer från WRAS, en stor del av de ekonomiska förutsättningarna.
Inte så konstigt kanske eftersom en del av organisationerna i Westernsverige består av ett fåtal personer, de flesta aktiva ryttare.

Kan ibland tycka att det är lite underligt att dessa ryttare inte gynnar en tävling som deras organisation faktiskt är med och ordnar?? Svaret finns nog dock ovan….

Det där var ett KL va??

Jag har bara uttalat mig om layouten på annonsen (placering och synlighet på loggor och annat). Jag är inte tillräckligt insatt i politiken kring arrangemanget för att ha någon åsikt om hur det borde vara. Jag är inte en penningstinn ryttare och jag har alltid bara varit medlem i WRAs-ansluten klubb.

Helt klart!
Om det inte är så att WRAS drar något tyngre lass i arrangemanget (ex större ansvar, större ekonomisk risk etc.) och om WRAS ingår i "Westernsverige" så är det väl tveksamt om bara de skall ha logga. Antingen i så fall, alla ingående organistaioner eller så enas alla under samma namn.

Det är detta som är lite intressant... BORDE inte WRAS känna sig DELAKTIGA i Westernserige ??? Varför behöver de hävda sig i dessa sammanhang ?
:idea::o

: Visst är det så att vissa personer inom ledningen inom WRAS gärna vill få det att framstå som att de som anordnar SM. De försöker inte direkt döda uttrycket "WRAS-SM" som hörs då och då. Bifogar en länk till annonsen för årets SM.

http://www.luckyrider.se/wp-content/uploads/2012/09/WebSM2012.jpg

Hur ser WRAS-loggan ut i jämnförelse med WesternSveriges? I första utkastet så var fler organisationers loggor med. dessa togs bort då WRAS säger sig äga tävlingen och namnen; Western SM, SM i Westernridning mfl.

: Det är ett problem som syntes tydligt i år. Det var ett flertal som gjorde tävlingsdebut på årets SM. Domaren som plockades till tävlingen har inte några meriter vilket en enkel sökning bevisar. Varför inte anlita Rick Lemay som har meriter och utbildning att dömma både gångartsklasserna och reining?

Bara för att man är svensk mästare i år så betyder det automatiskt inte att man är bäst i Sverige eftersom det saknades många duktiga svenska ryttare, inte minst i trail, western riding, pleasure och reining.

Till domarens försvar så ska jag säga att han enligt det jag hört inte var på det klara med vilka klasser som han skulle dömma vilket ställde till det för honom. Trots att många frågat VEM/Vilka som beslutade att just denna domaren skulle anlitas är det helt tyst från "kampanjledaren"

WRAS som organisation behövs, helt klart. Ett jättebra sätt för nybörjare att komma i kontakt med westernridning och sedermera komma ut på tävlingar. Problemet är, som Jag ser det är att det finns vattentäta skott mellan WRASklubbarna och de övriga klubbarna.

En nybörjare som börjar i WRAS och som blir duktig och satsar får ytterst sällan någon stöttning och hjälp från sin WRAS-klubb att åka på tävlingar med bättre startfält. Det är skrämmande många inom wras som satsar mer på ett bra fikabord än att se till att få en så bra tävling som möjligt.

Delvis KL*
Jag vet att jag kanske är frågasättande och har massa åsikter men vill mest öppna upp och skapa lite debatt... Det intressanta när vi ändå är inne på området så är det väldigt intressant att ledningen har svårt att ta emot kritik och åsikter från ryttare, publik etc. Vore det inte bättre att säga TACK - vad bra, det ska vi diskutera på vårt nästa möte eller liknande....? eller har jag fel????

Det minsta westernsverige kan börja med att diskutera är hur vettigt det är att en av tio( ??osäker på antalet??) organisationer/föreningar äger namn, logga och tävling ??
Detta låter i min värld helt korkat. OM WRAS äger namnen och loggan så börja med attgöra en ny logga, kom fram till ett nytt namn etc.
OM man någon gång skall komma till en jämnställdkänsla på denna tävling så tror jag man måste tänka jämnställt i ledningen !!! Meningen med denna tävlingen måste ju ändå vara att utse det bästa ekipaget oavsett, ras, färg, usprung, klubb, förening, ålder etc etc.
Eller är jag helt ute och cyklar nu ?????

Vill också avsluta med att jag själv, som många andra börjat inom wras, är delvis fortfarande aktiv, och har absolut inget emot varesig WRAS eller någon annan förening på något som helst sätt !

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 043
Senast: Bubbles
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under den 5 till 8 juni pågår Open Swedish Championship for Farriers 2024 som bjuder in hovslagare från flera olika länder. – Att tävla...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SM-veckan sommaren 2024 avgörs i Västerås, där SM-guld i 28 olika sporter ska delas ut. 12.30 – 13.30 Working (equitation?) men inget...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama