Weekend i Europa i mars, vart åker vi?

Aliche

Trådstartare
Jag fyller år i mitten på mars och för första gången kan jag spara ihop till en liten resa för att fira :) Jag vill åka med sambon till någon europeisk stad ons-sön, någonstans där maten är bra, fina saker att se, gärna inte svindyrt att uppehålla sig, kan va kul att gå ut en kväll, shopping är inte det viktigaste. Vi har varit i Amsterdam och Berlin och jag älskade båda så gärna någon annanstans så man ser något nytt!
Eftersom det är i mars och vädret oftast är lite halvtrist här i Sverige så får det gärna vara iaf lite lite varmare och vårigare än här :)

GO!

Jag fyller år i mitten på mars och för första gången kan jag spara ihop till en liten resa för att fira :) Jag vill åka med sambon till någon europeisk stad ons-sön, någonstans där maten är bra, fina saker att se, gärna inte svindyrt att uppehålla sig, kan va kul att gå ut en kväll, shopping är inte det viktigaste. Vi har varit i Amsterdam och Berlin och jag älskade båda så gärna någon annanstans så man ser något nytt!
Eftersom det är i mars och vädret oftast är lite halvtrist här i Sverige så får det gärna vara iaf lite lite varmare och vårigare än här :)

GO!
Lissabon! Beror ju på vad man gillar, men stan är mysig och rolig att promenera runt i, många vackra hus, maten och vinerna jättegoda, det finns trevliga fik och konditorier och utmärkta museer. Mars är en bra tid på året att åka dit också.

Annars skulle jag sätta Barcelona före Rom. Rom är helt ok, men maten är rätt tråkig tycker jag (jo, jag vet att det är meningen att man ska älska italiensk mat, men jag tycker den är lite trist) och Barcelona har mer energi, fler trevliga barer. Sen ligger ju både Barcelona och Lissabon vid havet, som är bonus.

GO!

York. Lagom stort, mycket att se, väldigt mysigt, möjlighet att göra utflykter. Enklast är att flyga till Manchester och ta direkttåg från flygplatsen till York. Ingen solgaranti - men när jag var där i mars blommade påskliljorna och det var skönt i parkerna.

Storbritannien i mars är underskattat. Påskliljorna börjar blomma i slutet av februari och håller på tills de slutar blomma här hemma. Det är varmare än här och man får en förkänning av våren även om man inte kan gå i Tshirt.

Jag gillar verkligen Barcelona och vill ni göra en vanlig resa är det ett toppenresmål. Men eftersom du ska åka i mars nästa år måste jag ändå tipsa om Equitana - världens största ridsportmässa som hålls i Essen vartannat år. Jag ska dit för sjätte gången, och det känns verkligen som vårens avspark för mig. Det brukar vara helt ok att sitta ute och äta glass, även om det inte är sommartemperaturen. Och mässan är helt otrolig! En icke-hästmänniska kan nog lätt klara en dag där, för hästmänniskan krävs minst tre. Elva mässhallar och ett fritt showprogram under hela dagarna + massor med clinics osv. Kvällsshowen är påkostad och en riktig upplevelse.

Jag gillar verkligen Barcelona och vill ni göra en vanlig resa är det ett toppenresmål. Men eftersom du ska åka i mars nästa år måste jag ändå tipsa om Equitana - världens största ridsportmässa som hålls i Essen vartannat år. Jag ska dit för sjätte gången, och det känns verkligen som vårens avspark för mig. Det brukar vara helt ok att sitta ute och äta glass, även om det inte är sommartemperaturen. Och mässan är helt otrolig! En icke-hästmänniska kan nog lätt klara en dag där, för hästmänniskan krävs minst tre. Elva mässhallar och ett fritt showprogram under hela dagarna + massor med clinics osv. Kvällsshowen är påkostad och en riktig upplevelse.
Varför inte prova Hannover? Mässa för hund, häst, jakt, fiske, Fritids o vildmarkskläder, fordon till dessa aktiviteter allt på den stora mässanläggningen.

Jag säger som vanligt Budapest, var där förra helgen för femte gången på 18 månader.
Billigt att resa dit, billigt att äta och uppleva och kort flygtid.

Själv har jag nästa dit resa bokad i juli men håller på och planerar för att ta en sväng redan i påsk, tror jag utvecklat ett Budapestberoende.

GO!

Håller med någon annan och röstar på Barcelona :) Himla mysig stad!

Jag säger som vanligt Budapest, var där förra helgen för femte gången på 18 månader.
Billigt att resa dit, billigt att äta och uppleva och kort flygtid.

Själv har jag nästa dit resa bokad i juli men håller på och planerar för att ta en sväng redan i påsk, tror jag utvecklat ett Budapestberoende.
Bra mat, bra resmål och relativt lindrigt för plånboken

GO!

Prag. Billigt, opretentiöst och högst njutningsfullt.

Barcelona är säkert fint, men i fatet ligger att 100% av de jag känner som varit där, blivit bestulna på hotellet, rånade på gatan eller ficktjuvade i folksamling. Nu är det exakt 3 observationer.......

Jag säger Barcelona, men håller med @sjoberga om att det finns stora problem med ficktjuvar. Jag har både sett och hört om väldigt fräcka stölder. Men så länge man är noga med att hålla koll på sina grejer är det en fantastisk stad.

Prag. Billigt, opretentiöst och högst njutningsfullt.

Barcelona är säkert fint, men i fatet ligger att 100% av de jag känner som varit där, blivit bestulna på hotellet, rånade på gatan eller ficktjuvade i folksamling. Nu är det exakt 3 observationer.......

Och 100% av alla jag känner som varit där inklusive mig själv har ingen råkat ut för något sånt!

Och 100% av alla jag känner som varit där inklusive mig själv har ingen råkat ut för något sånt!

Observationerna är givetvis begränsade. Ficktjuvar finns i alla stora städer. Däremot är fräckheten i de 2 andra händelserna något jag inte hört om någon annan stad.

Det klart att det inte händer alla, men de är extremt fräcka. Min kille är från Barcelona och jag är där en del själv så har sett en del. Håller man koll på sina saker är det ingen fara, men håller man en kamera i handen kan man få den bortryckt, hänger du en väska över en stolsrygg på en restaurang är det inte säkert att den är kvar i slutet av måltiden och vi har stoppat många tjuvar sena nätter på tunnelbanan när folk är trötta, fulla och ouppmärksamma. Det händer säkert i många andra stora städer med, men jag tycker absolut att man inte ska hymla om detta utan vill man inte bli bestulen ska man tänka på var man har sina grejer.

Men det känns väl som sunt förnuft oavsett var man är att inte lämna väskan bakom stolsryggen till exempel?

Men det känns väl som sunt förnuft oavsett var man är att inte lämna väskan bakom stolsryggen till exempel?

Självklart. En av mina kollegor fick laptopen stulen i receptionen under incheckningen. Tjuven gick in, tog datorväska framme i receptionen och sprang ut genom hotellentren. Det är den typen av fräcka stölder jag inte hört om i andra städer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka