WC - dags att byta lösningar?

Ja, stanken är inte att leka med. Vi vet ju alla hur illa en dåligt städad vattentoalett luktar. Att inte använda vatten skulle göra stanken ännu olidligare.

Universeum hade väl urinseparerande toaletter i början men fick byta ut dem mot vanliga?

Jag tror att vi är långt borta från något annat än WC, trots att vatten på många ställen är en bristvara. London t.ex. verkar ha bekymmer att få fram färskvatten.
Att bygga om ledningarna till parallella system för färskvatten och "sämre vatten" låter sig inte heller göras i en handvändning.
Det finns ju de som tar tillvara på allt "spillvatten" som vid disk, dusch mm och använder det vid spolning av toaletten, fast det var kanske det du menade med sista meningen?

Ja, stanken är inte att leka med. Vi vet ju alla hur illa en dåligt städad vattentoalett luktar. Att inte använda vatten skulle göra stanken ännu olidligare.

Universeum hade väl urinseparerande toaletter i början men fick byta ut dem mot vanliga?

Jag tror att vi är långt borta från något annat än WC, trots att vatten på många ställen är en bristvara. London t.ex. verkar ha bekymmer att få fram färskvatten.
Att bygga om ledningarna till parallella system för färskvatten och "sämre vatten" låter sig inte heller göras i en handvändning.
Det får väl lov att bli vattentoalett kopplad till en tank med vatten från valfritt dike då..

Vore som du säger trevligt med en bra lösning på det hela. Skulle jag av någon anledning byta toalett och det fanns ett bra alternativ till vattentoalett som dessutom inte förbrukar el så ja tack gärna. Ännu bättre vore det om det man skitit ut är jord när man tömmer så jag kan stuva ner det i rabatterna lite snyggt. Önskar faktiskt att jag hade en riktigt gammal gödselhög att ta till nu när jag ska sätta grönsaker på ytor det bara vuxit gräs fram till typ.. Nu.

Det finns ju de som tar tillvara på allt "spillvatten" som vid disk, dusch mm och använder det vid spolning av toaletten, fast det var kanske det du menade med sista meningen?
Smart, drar man som en ledning in i en separat tank då som används vid spolning av toaletten eller måste man skena med hinkar från avkapade avlopp?

Smart, drar man som en ledning in i en separat tank då som används vid spolning av toaletten eller måste man skena med hinkar från avkapade avlopp?
Jag har aldrig haft det själv men vad jag förstår så är det två separata system, ett för vatten från dusch/bad, handfat och diskho som samlar upp vattnet som man sedan spolar med som går vidare till avloppet.

När jag bodde i England samlades allt regnvatten på taket i en tank som sedan gick till badrummen inklusive toaletterna. Man kunde alltså inte dricka vatten från handfatet i badrummet. Det drickbara brunnsvattnet gick bara till köket.

När jag bodde i England samlades allt regnvatten på taket i en tank som sedan gick till badrummen inklusive toaletterna. Man kunde alltså inte dricka vatten från handfatet i badrummet. Det drickbara brunnsvattnet gick bara till köket.
Hur kändes det att duscha i? Eller var det någon slags lightversion av rening så man inte behövde duscha i vatten som kändes smutsigt? Mängden fågelbajs, löv osv som samlas på tak låter.. Sådär :p

Hur kändes det att duscha i? Eller var det någon slags lightversion av rening så man inte behövde duscha i vatten som kändes smutsigt? Mängden fågelbajs, löv osv som samlas på tak låter.. Sådär :p
Det var rent. Vet inte detaljerna kring det, men det måste varit någon form av rening för det var aldrig äckligt.

Jag har under flera år tillbringat vissa somrar och andra ledigheter på ett landställe med vad jag har fått för mig var en mulltoa. Kiss kom i ett litet hål och avdunstade genom någon särskild lösning/teknik, och bajs hamnade på en platta som man först skulle preparera med lite papper. När man var klar tryckte man på en knapp varvid plattan började snurra och pappret med bajset åkte av. Vet inte om det "torkade" på samma sätt som urinen, tror det kom hämtning ibland. Allt var luktfritt.

Fast jag fick en regnig sommar regnvatten i vattenkranarna, och då blev mitt hår grönt!

Det var på landet med egen brunn, alltså, men talar ju mot att duscha i regnvatten vanemässigt. Även om så klart grönt hår inte är det största miljö- och resursproblemet i världen.

Fast jag fick en regnig sommar regnvatten i vattenkranarna, och då blev mitt hår grönt!

Det var på landet med egen brunn, alltså, men talar ju mot att duscha i regnvatten vanemässigt. Även om så klart grönt hår inte är det största miljö- och resursproblemet i världen.
Äsch, du är så våpig med ditt utseende :D Punkare har ju grönt hår!

Det var aldrig några problem med vattnet där, så de hade förmodligen någon form av rening till det vattnet också.

Äsch, du är så våpig med ditt utseende :D Punkare har ju grönt hår!

Det var aldrig några problem med vattnet där, så de hade förmodligen någon form av rening till det vattnet också.

Neutraliserat ph på något vis, kanske?

Håret blev inte punkgrönt, det blev mer som en ton av grön smuts. Inte alls klädsamt. Min kompis råkade tragiskt nog tvätta håret i det vattnet dagen innan hon skulle stå brud! Att gifta sig med grönsmutsigt hår, kräver sin kvinna, kan jag tala om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka