Vrider bakhovarna/benen vid isättning

L

Lillemim

Hej,
Mitt 8-åriga halvblodssto har alltid vridit rejält på hovarna bak vid isättning. Hon vrider hovarna vid mjukt underlag (ej vid asfalt el. liknande) Bakifrån kan man se att hovarna skruvar utåt och haserna gungar också utåt och hon har ett rejält gung i rumpan (och ryggen). Hon har väldigt skönt skritt, men men måste vara "lös" i höfterna för att "gunga" med;) . Hon har aldrig varig halt men har mjuka gallor i haserna, säkerligen pga detta som kompensation. (Hon har sidokappor bak enligt hovis rek.)
Är det någon som känner till detta och vet om det påverkar hållbarhet? Några dressyrövningar man skall undvika (hoppar ej)?
Tacksam för svar från er som haft/har häst med liknande "problem
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

har en kompis med en äldre ponny, som skruvar ganska mycket. vet att hon oxå har hasgallor.
hade en elev för några år sedan, med ett halvblod i 12 års åldern. hon skruvade men inte så mycket. hasgallor hade h*n med. hon tränade både dressyr och hoppning i L:A nivå.

ponnyn har lite "problem" pga. detta, så hon används i stort sett inte längre.(hon gick i "pension" som 15 åring)
halvblodet har funkat bra. h*n är böjd ua. för inte så länge sedan.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Jag har precis införskaffat mig ett 17 årigt ridponny sto som vrider benen. Det ser ut som om hon är extremt uttåt-inått tåad. Kommer inte ihåg vilket det är :D

Hon har inga små gallor vid hasen utan rätt stora.
Har funderat på att testa Back On Track på henne då det hjälpte mitt arabsto. Men hon har ju inet fått gallorna pga det.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Vi hade en gammal körhäst som hade detta problem, men han led inte nämnvärt av det, men han fick bli ridhäst istället. Detta pga att han blev halt när han drog vagn och skruvade. Men han hade inga problem när han reds, ej när han hoppade heller. Och han reds fram tills han blev lite över 20 år.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Jag vågar påstå att en bra hovslagare skulle kunna hjälpa till här, kanske inte få bort allt men med rätt typ av skoning mildra rotationen så benet utsätts för mindre påfrestning.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Har sett att vår ponny gör likadant som du beskriver. Vet inte om han alltid gjort det, vi har haft honom i 4 år och han har gjort det under de åren. Han är idag 21 år och rids både i dressyr och hopp. Har inte märkt att dessa vridningar påverkar honom negativt.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Lillemim skrev:
Hej,
Mitt 8-åriga halvblodssto har alltid vridit rejält på hovarna bak vid isättning. Hon vrider hovarna vid mjukt underlag (ej vid asfalt el. liknande) Bakifrån kan man se att hovarna skruvar utåt och haserna gungar också utåt och hon har ett rejält gung i rumpan (och ryggen). Hon har väldigt skönt skritt, men men måste vara "lös" i höfterna för att "gunga" med;) . Hon har aldrig varig halt men har mjuka gallor i haserna, säkerligen pga detta som kompensation. (Hon har sidokappor bak enligt hovis rek.)
Är det någon som känner till detta och vet om det påverkar hållbarhet? Några dressyrövningar man skall undvika (hoppar ej)?
Tacksam för svar från er som haft/har häst med liknande "problem

När du beskriver rörelsen så föreställer jag mig en häst som är hjulbent bak. Någon exteriör avvikelse är det säkerligen. Visst kan man korrigera genom verkning, fast frågan är hur mycket man skall förändra på en så pass gammal häst. Det vet ju din hovslagare.

Hälsning Maja
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Jag tänker som Boj.

En hovslagare kan hjälpa dig att få ordning på problemet.
Det behöver inte alls vara en extriör avvikelse utan en avlastning av något slag.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Kompisens häst gjorde likadant. Hovis kunde ej avhjälpa skruvningen hur mycket h*n än försökte.
ET var ganska övertygad om att det hade med bakknäna att göra. ET menade att det brukar vara så.
Hästen kollades av vet. och den sa detsamma. Det visade sig att hästen hade inflammationer i bakknäna. Hästen visade aldrig hälta och hon hade haft den i 6 år då(skruvande på bakfötterna hela tiden). Hästen är nu behandlad och frisk i knäna och skruvar inte mer.

/T
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Hej!
Tack all för alla tänkvärda svar, lite olika synpunkter på frågan.
För info: hon har skruvat sen jag köpte henne som orinriden 2 åring (gått på lösdrift som 1-2 åring)..
Måste vara långvarig inflammation då ?? :(
Men jag har frågat hovis (en duktig som skor på djursjukhuset i Hbg) och han menar att mer än att sätta sidokappor och lägga ut skon lite på utsidan så skall man inte göra mer. Han menar att rörelsen är medfödd och att om man försöker hindra rörelsen i hoven så blir det skador i benen om de inte för röra sig som de är skapta. Det låter ju rätt eller? :confused: Hon ser inte hjulbent ut - eller ja hon är ganska brett mellan både fram och bakben men bakfötterna står gärna lite utåt när hon står still men hon ser inte abnormt hjulben ut. Hon har ju inte heller varit halt
Ush nu blev jag ju rädd :eek: Inflammationer.
Vad göra, stor utredning eller avvakta?
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Nej jag tror inte att du behöver bekymra dig för inflammation, men tycker att du bör följa hovslagarens råd då dessa kan lindra en del av dessa vridningar. Man måste tänka på att det blir ännu värre med ryttare på, därför är all linding till hjälp.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Å :bow: tack Boj!
Lättad. Ja hovis har skott stumpan på detta sätt i några år nu så då avvaktar jag.
Rörande underlag/rörelser som skall undvikas...några ideer`
Jag rider aldrig i ridhus utan bara ute (varierande underlag) eller på ridbana med sand (ganska mjuk tyvärr)...
Kanske inte så mycket sidförande o volter, tycker belastning på benen bak bör bli hög då.
Tack för svaren :bow:
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Lillemim skrev:
Hej,
Mitt 8-åriga halvblodssto har alltid vridit rejält på hovarna bak vid isättning. Hon vrider hovarna vid mjukt underlag (ej vid asfalt el. liknande) Bakifrån kan man se att hovarna skruvar utåt och haserna gungar också utåt och hon har ett rejält gung i rumpan (och ryggen). Hon har väldigt skönt skritt, men men måste vara "lös" i höfterna för att "gunga" med;) . Hon har aldrig varig halt men har mjuka gallor i haserna, säkerligen pga detta som kompensation. (Hon har sidokappor bak enligt hovis rek.)
Är det någon som känner till detta och vet om det påverkar hållbarhet? Några dressyrövningar man skall undvika (hoppar ej)?
Tacksam för svar från er som haft/har häst med liknande "problem

Jag skulle lägga på henne ringskor. De tycker jag funkar mycket bättre. I alla fall på min kompis dressyr häst. Det finns inga övningar vad jag vet som kan förvärra detta. Men ringskor är mitt tips. Det kan ta 1-3 skoningar innan det ger resultat men det funkade på "vårat" sto.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Hej Maromer!
Tack för tipset, skall fråga hovis.
Men vad är en ringsko (en obruten sko runt om?)
och hur påverkar den positivt gången...
Jisses vad många skor det finns, såg på en hemsida.
Hälsn, Lillemim
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

För att förhindra vridning skall en sko med en sk trailer användas, enligt Lars-Erik Magnussons bok Hovvård. Fråga din hovslagare om det. En trailer är en extra böj på skons ena traktarm.

Men kanske bedömer din hovslagare att slitaget på hästen blir för stort av att använda sådana. Sidokappor är nog bra för att skon ska sitta kvar, men de avhjälper nog inte rörelsen som sådan. Att han lägger ut skon lite på utsidan låter intressant. Hur tycker du det fungerar? Är det ett skonsammare sätt att påverka rörelsen är det ju toppen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Min häst skruvade sina bakhovar så mycket så att han skruvade av sig skorna bak. Ytterväggen på hovarna fick ta så stort tryck att hovväggen ramlade sönder och inte kunde hålla emot sömmen. Sidokappa sattes på på ytterväggen för att hålla skon på plats. Det hjälpte, men för mig så här efteråt så var det bara ett sätt att ta bort symptomen på ett större problem.
När jag lärde mig att se hovar och hur de ska se ut så såg jag att de var väldigt snea. Yttersidan var mycket lägre vilket gjorde att den sidan fick ta mycket belastning och att hoven skruvade sig.
När det rätades upp, vilket har tagit ca ett år och är inte helt bra än, så skruvar han mycket mindre. Nu syns det bara på hala underlag typ is eller likanande. Det stämmer oxå att han hade knäledsinflammationer bak vilket bidrog till skruvningen eller så kan det ha varit tvärtom, att pga av fel skoning så fick han knäledsinflammation. Veterinären sa iof att de kan skruva lite bak vid knäledsinflammation.
Mitt tips är alltså att kolla hovarna bak så att de är korrekt skodda.
Jag hade utbildade väl ansedda hovslagare som ändå inte såg detta problem eller orsaken till att det blev ett problem. Det kan vara svårt att hitta en bra hovslagare som kan hjälpa dig, men du kan ju alltid försöka.
Min häst är 19 år och har bara blivit bättre, så att man inte kan ställa om hovar på gamla hästar tycker jag inte stämmer för min del. Inflammationerna bak är nu borta.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Jag instämmer... En bra hovis kan hjälpa dig ! :D
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

En vän till mig hade en ponny, som vred så som du beskrev det. Men på henne hette det mjuka kotor, men det kanske inte är så du menar? Den hästen hade inga synliga problem med det, men ryttaren red inte för mkt i mjuk underlag.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

För mig låter det som om din häst är född sån.

Jag tycker inte du ska oroa dig allt för mycket, dock rör sig bla leder på ett sätt de inte är konstruerade att göra när hon går som hon gör vilket kan leda till problem, tex ledinflammationer.

Kan vara bra att känna till om du i framtiden märker att hästen inte är som vanligt.
 
Sv: Vrider bakhovarna/benen vid isättning

Hugger en knapp...

Min häst opererades för OCD i båda haserna för ett år sedan. Innan operationen skuvade han speciellt vänster bak rätt rejält, men sedan operationen är skruvandet i stort sett helt borta.

I fall hästen inte är uppkollad kanske det kan vara en bra idé att göra det, speciellt med tanke på hasledsgallorna?
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Hästvård Blir inte klok på den mörka märren och hennes bakben. Hon sätter ner bakhovarna "på linje" inunder magen med tårna inåt (belastar...
Svar
8
· Visningar
1 713
Senast: Lillemim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp