Voltaren gel

nesjla

Trådstartare
Har letat å letat på internet men hittar inget om Voltaren gel å hästar.. Kan man använda det? Har blivit rekomenderad Zon av vet för ett tag sedan men det har ju ett annat verkningsämne än Voltaren. Nån som vet om Voltaren är ok att använda?
Tack på förhand!

Sv: Voltaren gel

Jag köpte Radital värmesalva till min häst igår... Måste säga att den var skitbra.. Värmer gött!
Provade på den på mig själv oxå.... :)
Tydligen många idrottmän som använder den!

Vet ej om det är samma sak men om du har tävlingshäst bör du kanske akta. Vet att det är dopingklassat i alla fall när det gäller travare.

Voltaren = smärtstillande + antiinflammatoriskt. Är en annan sorts smärtsillande mot t.ex.Zon (ungefär som Ipren och Pandodil, verkar på olika celler i kroppen):o

Zon = endast smärtsillande.

Om vet har sagt till dig att använda Zon är kanske det bra för just den smärtan? Plus :rofl: Zon är MYCKET billigare :banana:

Jag har för mig att zon oxå är antiinflammatorisk.....

Så här står det på min tub med Zon
"Smärtstillande och inflamtionsdämpande läkemedel"

nesjla skrev:
Har letat å letat på internet men hittar inget om Voltaren gel å hästar.. Kan man använda det? Har blivit rekomenderad Zon av vet för ett tag sedan men det har ju ett annat verkningsämne än Voltaren. Nån som vet om Voltaren är ok att använda?
Tack på förhand!

Jag har fått tipset av en vetrinär att använda Orudis, den är smärtstillande och antiinfamatorisk. Sk avara jätte bra.

Annars är Aloevera Heatlotion skitbra! Dock 96 timmars karens. Dryg och värmer gott. Jag har använt den både på mig själv och på hästarna med gott resultat. Endast värmande men sen har ju Aloevera andra funktioner också. Rekommenderas!!

Som jag ville få fram.

Zon och Voltaren är som Ipren och Pandodil. Verkar för OLIKA smärtor och INFLAMMATIONER! Dom retar olika enzymer till cellerna som påverkar blockeringar av vissa retningar (tex smärta) Det finns MASSOR av olika sorters smärta och inflammationer.:bump:

Tack för alla svar! :) :bow:
Vad jag främst tänkte på var om verkningsämnet i Voltaren (diklofenak) kunde vara farligt för hästar. Ungefär som att att magnecyl funkar bra för hundar men däremot är alvedon (eller vad det nu var) skadligt.
Men eftersom ingen tagit upp det så antar jag att det är ok.
Tack igen! :p :p

Jag kan inte svara på din fråga men informerar...

Om hästen tävlas bör man inte använda humanpreparat alls. Det är travsportens dopingreglemente som gäller för tävlingar i Sverige, med undantag för internationella tävlingar inom ridsporten. Följande är klippt från "Karenstider" på Travsport.se

Ibuprofen och andra humanläkemedel

Varning!
Under 2003 och 2004 inträffade ett antal fall av otillåten medicinering där substansen ibuprofen kunde påvisas. Denna substans finns i Sverige enbart i receptfria preparat avsedda för människa. Preliminära resultat från häststudier som pågår visar att ibuprofen kan kvarstå under lång tid efter avslutad behandling. Utsöndringstiden förefaller vara längre än 14 dygn. Vi vill därför uppmana att inte använda preparat eller substanser som inte är avsedda för häst. Om så ändå sker vill vi påminna att detta sker på tränarens eget ansvar.

"Smittorisker" med dopningssubstanser
Om du behandlar dig själv med utvärtes läkemedel, tänk på att detta kan överföras till din häst om du inte tvättat händerna!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 320
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama