Wysiwyg

Trådstartare
Är vitlök farligt för hästar? Kommer ihåg att det var i ropet för något år sedan men har glömt vad slutsatsen blev..

Sv: Vitlök?

Farligt är väl allt i fel mängder, jag ger min häst vitlök på sommaren: för att det ska vara motbjudande för fästingar (hjälper faktist) och under vintertid för att han inte ska bli förkyld så lätt, vitlöken hjälpte han mot sin hosta. Däremot så ger jag det inte regelbundet utan gör uppehåll på det emellanåt då det inte känns fullt behövligt, just nu använder jag det inte men ska snart börja ge det igen.

Jag skulle aldrig vilja ge min häst vitlök.
En hästs kropp tål inte vitlök, och vitlöken bryter ner de röda blodkropparna i blodet vilket leder till anemi och blodbrist, vilket många hästägare inte vet om.
men nu vet ni! Ge era hästar inte vitlök!

Senast ändrad:

På vilka grunder kan du säga att det bryter ner röda blodkroppar och leder till anemi och blodbrist? Samtliga i mitt stall använder vitlök, och har gjort det i minst 5 år på vardera häst, ingen av hästarna har varit sjuka eller blivit skadade pga vitlöken? Om man fodrar med vitlök i fem år regelbundet, borde inte det visat anemi eller blodbrist för längesedan? xD

Det finns en omfattande forskningsstudie som finns i tidigare länkar. Se tidigare inlägg. Som visar att vitlök bryter ner de rödablodkropparna på häst. Man kan säga att stora doser är farligt men man har inte kunnat hitta någon dos där vitlök är ofarligt ännu. Därmed inte sagt att den inte finns men det finns inget forskningsresultat som kan visa en riskfri gräns för häst för att äta vitlök.

Men som jag skrev ovan, lär det har visat tecken på blodbrist för ett bra tag sedan.. Alltså utfodrar vi i stallet med en bra mängd.

Så är det, sen hur ni andra gör det är upp till er.

Kollar ni regelbundet blodvärdena på hästarna då? Jag själv skulle inte märka blodbrist på en häst så där rakt av. Gör det inte ens på mig själv utan får gå till läkare och kolla ibland.

Står i ett stall med några väldigt högt satsande ryttare som tävlar dressyr på väldigt hög nivå.. så ja, skulle inte tveka på att dom inte kollar blodvärdena i tid och otid på hästarna.

Tror inte att det kollas blodvärden i någon större utsträckning på ridhästar även om ryttarna siktar högt. De presterar inte på samma sätt som t ex en travhäst i tävlingskondition. Det har inte samma betydelse för en dressyrhäst som en kapplöpningshäst. För kapplöpnings hästen kan det vara de där sista hundradelarna som avgör om den ska vinna eller försvinna. Så nära är det inte i en bedömings sport som dressyr.

Liknande trådar

Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka