Vitlöksklyftor???

Gullan86

Trådstartare
vet någon om man kan ge vitlöksklyftor till hästen(4årig islandshäst) istället för pulvet och pellets eller vad det brukar vara i annars.
hade tänkt att göra det så flugorna inte ger sig på hästen och så är det ju nyttigt med. vad innehåller det och vad vet ni om vitlök vad det är bra för och så.

hur mkt tycker ni jag kan ge till min islandshäst? hur ska jag börja ge honom om han aldri ätit det förut och hur ska jag lägga upp utfodringen.

tack på förhand! :bump:
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Jag vet flera som ger färsk vitlök till sina hästar och de ger 2-3 klyftor varje dag. De skalar dem men det vet jag inte om man behöver egentligen. Vitlök brukar ges för att det är bra för immunförsvaret. Exakt hur det fungerar vet jag inte och jag kan tänka mig att en del tycker att det är skitsnack men jag tycker att det fungerar och även på människor.

Du kan ju börja med en klyfta och skära den i bitar och blanda i någon god mat typ betfor eller vetekli eller vad din häst nu äter. Men jag har hittills inte stött på någon häst som inte gillar vitlök.
 
Sv: Vitlöksklyftor???

okej tack för svaret=). jag tänkte på det att min häst får betfor men är inte det skadligt för tänderna o så i längden eftersom det är så mkt socker i? eller är det socker i allt med energi?. kan man ge det hela livet utan att hästen får sämre tänder för det?
tack för svar
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Tidigare gav jag vitlök i färsk form fungerar utmärkt men nu har jag blivit lat och ledsnat på att jämt lukta vitlök om fingrarna så jag har gått över till pulver :smirk:
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Gullan86 skrev:
okej tack för svaret=). jag tänkte på det att min häst får betfor men är inte det skadligt för tänderna o så i längden eftersom det är så mkt socker i? eller är det socker i allt med energi?. kan man ge det hela livet utan att hästen får sämre tänder för det?
tack för svar
Glöm det här med socker o betfor o tänder! Socker är inte lika med energi. Olja ger också energi.
 
Sv: Vitlöksklyftor???

I mitt stall får alla hästar vitlök på sommaren mot flugor blandat pulver, torkad i bitar och vanlig vitlök. Brukar bli ca 1-2 msk/häst. Vi gör det framförallt för att undvika fästingar, vitlöken påstås ju "ånga ut" från huden. Jag upplevde i alla fall att antalet fästingbett skönk trots det fuktiga sommarvädret... Men det är svårt att bevisa att det var vitlöken.

En av hästarna i stallet blir smöjd med vitlökslyftor krossade i olja för att jaga bort flugorna. Men om man provar det får man se upp så att huden inte reagerar på vitlöken, den kan orsaka irritation. Använd inte på tunna hudområden eller där sadeln ska ligga emot. På hästen i vårt stall fungerade det utmärkt, inga problem. Förutom att han luktade lite som prickig korv när han blev varm under ridturen...
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Korven skrev:
Glöm det här med socker o betfor o tänder! Socker är inte lika med energi. Olja ger också energi.

okej men om jag ger betfor till hästen och vitlöksklyftor +mineraler i pulverform (allt detta som enda kratfoder) hur mkt tycker du då jag ska ge av betforen till en 4årig igångsatt häst av inridning/inkörning? och kan man ge olja oxå då? eller är det bara till för enegri? vad finns det för olja man kan ge? vanlig man köper i affärerna eller är det speceillt till hästar?

hör av dig=) tacksam för svar :bump:
 
Sv: Vitlöksklyftor???

min häst får både vitlök ca 2 klyftor och ½dl olja om dagen. (hon är 5, snart 6år)

Vitlök är ju bra mot "detmesta" som naturläkemedel, mot färstingar, förkylningar osv. Min häst äter det med aptit, jag brukar skala vitlöken och dela dom i mindre bitar.
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Det bästa med att ge lite färsk vitlök till sin/sina hästar i maten är att det luktar så gott oxå! :D
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Jag som är rationell (läs lat!) köper mycket vitlök på en gång, skalar och kör i mixern tillsammans med matolja så det blir lagom konsistens. Fördelar i småburkar som jag lägger i frysen och tar fram vartefter...

Mina två ponnier får 1 dryg tesked var av denna vitlöksblandning året om blandat i kraftfodret, vintertid för immunförsvaret och luftrör, sommartid för flugor, fästingar och knott. Håller med den som skrev att de, hästarna alltså, dessutom luktar gott!
//marti
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Jag ger min ena pålle 2-3 klyftor per dag (den andra tycker inte om det) för att vitlök är bra som inflammationshämmande och för luftrören nu på vintern. På sommaren håller det ju fästingar o dyl på avstånd. Äter själv mycket vitlök o är faktiskt sällan förkyld. Jag ger dock inte hästen vitlök hela året om för att jag har "hört" att det inte ska vara så bra för magen ?! :confused:
 
Sv: Vitlöksklyftor???

http://www.equisearch.com/care/nutrition/eqgarlic528/

En länk om vitlök till hästar.....

Jag gav min förrut (han åt bara en sån där spann från hippo) men efter att ha läst detta så slutade jag. Kändes som att dom ev effekterna av de va onödiga med tanke på att min häst inte har problem med hosta eller något sådant. Sen får man ju även tänka på att det de gjort artiklen om var mycket vitlök och så mycket ger vi ju inte våra hästar. Men som sagt. Min häst har inga luftrörsproblem eller sån så då känns de onödigt :smirk:

Om man har en häst med ex. hosta och ger den det och den blir bättre så är de klart man fortsätter. Fördelar mot ev. nackdelar.....
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Jag ger färsk vitlök till min dam=) Jag tror att det är bättre än konserverat skit=)

Jag skär ner 2-3 klyftor om dagen delar jag upp på alla måltiden.
Hästen mår prima och mina händer stinker skit :D
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Jag läste detta för ett bra tag sedan ,kommer inte ihåg var. Men hästarna fick vitlök i så stora mängder så man kan ju undra vad de vil ha fram med testet?Citat:

To do so, they fed 1 pound of the onion tops per day to a healthy horse for 3 days, along with his regular feed, then 4 pounds on Day 4. From Day 4 through Day 8, his packed cell volume (or PCV, meaning his red-blood-cell percentage) dropped about 23 percent, from 30 to 23.

slut citat

1 pound = 454 g
Resultatet visade att de röda blodkropparna minskade dramatiskt...:crazy:

Vi ger våra vitlök i första hand för fästingarnas skull, trots fästingår förra året hade vi mindre än 10 fästingar/häst under sommaren.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Jag vet, de var ju kopiösa mängder de fodrade med :crazy: Därför jag skrev de lite längre ner i mitt inlägg....... De e ju inte bevisat dåligt, men vad jag förstått inte bevisat bra heller?!
 
Sv: Vitlöksklyftor???

men det där när dom gav amasaa vitlök fattar man ju att det blir som ett gift i kroppen vitlök är ju starkt och lagom är alltid bäst....såklart de blir nästan förgiftade av nåt som stinker som hmmm ja....det öär ju som med allt annat. ex. om man skulle ge en häst massa havre hur bra mår den då på en skala...så jag tror inte det är någon fara om man ger den lagom mängd eller vad tror ni?
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Jag har hört (kan inte verifiera hur sant det är men hon är mycket foderkunnig och det låter vettigt i mina öron) att en del ämnen reduceras vid torkning så färsk vitlök innehåller mer av allt. Låter troligt i mina öron, all typ av lagring och torkning och konservering brukar ju minska näringsinnehåll åtminstone vad gäller vissa vitaminer och sånt.
 
Sv: Vitlöksklyftor???

Gullan86 skrev:
okej men om jag ger betfor till hästen och vitlöksklyftor +mineraler i pulverform (allt detta som enda kratfoder) hur mkt tycker du då jag ska ge av betforen till en 4årig igångsatt häst av inridning/inkörning? och kan man ge olja oxå då? eller är det bara till för enegri? vad finns det för olja man kan ge? vanlig man köper i affärerna eller är det speceillt till hästar?

hoppar in lite här..
jag tycker det låter som en riktigt dålig idé att endast ge betfor till en 4-åring under inridning!
betfor är smakligt, men inte allt för innehållsrikt.
hästen behöver massa protein, eftersom jag antar att du vill att hästen bygger muskler..
ge den havre, eller om den blir alldeles för pigg av det, kornkross.
eller gör det lätt för dig.. köp ett färdigfoder.. inte säkert att det passar just din häst, men hittar du något passande, så är det välldans enkelt!

olja ges till hästar som har problem med att lägga på hullet, men som hlir heta av en ökad havregiva.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte ifall jag hamnar rätt men fundera på ifall man kan ge en häst en instant Magic spruta när man ska flytta hästen till ett...
Svar
3
· Visningar
825
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 883
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 326
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp