en tjej i mitt stall ge de å hon säjjer att d funkar. jag har själv precis beställt vitlök å jag ska testa! dessutom e d ju bra för luftvägarna!!
 
Nix. Vitlök har ingen effekt mot flugor. Om du inte har vitlök på utsidan av hästen, förstås.

Att låta hästen äta vitlök får den att smaka illa för stickande/blodsugande insekter, så mot dem har det effekt.
Jag brukar börja ge vitlök ganska tidigt på våren.
 
Jag ger vitlök året runt, anser att det har en god effekt mot blodsugande insekter dock ej mot flugor. Är som sagts också bra för allmäntillståndet.
 
Har en som äter vitlök OCH vinäger sedan tidigt i våras och en som inte får det och lite mindre viftar nog den vitlöks/vinägerätande på svansen, både vad gäller bromsar och knott... Men helt klarar hon sig definitivt inte :crazy:
 
Har aldrig sett någon positiv effekt av vitlöksätande och att flugor håller sej borta. Min häst älskas av alla insekter. Det är bara flugtäcke och installning på natten som gäller.
 
Ingen effekt mot flugor vad jag har sett men en fantastisk effekt mot fästingar!Min har inte haft en enda under de tre åren vi haft honom! :D
 
Vad jag märkt är att jag under sommaren bara tagit en fästing ,så någon effekt har det.
 
Min häst får inte heller fästingar, fast han inte äter vitlök. :angel:

Beror nog snarare på vegetationen. Trivs inte fästingarna så finns det inga som kan sätta sig på hästarna.

mvh Jessica
 
inte bara vegetationen, d finns ju männiksor som aldrig får fästingar å jag som alltid får minst 10/år.....
men det beror ju på om dom tycker vi är värda att käka på....
 
katta har massor men det är sant hon går ju i högt gräs ligger i buskar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Har köpt hem beckolja, djungelolja till att blanda medel mot flugor. Nu hittar jag inte receptet med hur mycket som är lagom, har...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Empalie
·
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 671
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Sirap
·
Mat Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt...
2
Svar
24
· Visningar
1 115
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp