C

Chough

Har hört någonstans att det ska vara bra mot flugor och insekter, stämmer det? :confused:
Har sån där vitlök från windsor(hööks) kan det fungera mot flugor och sådant?
 
så sant så sant som d är sagt. hjälper även på människor läste jag igår på aftonbladet :)
så käka vitlök för å slippa flugorna och myggorna gör jag gärna :)
 
i "mitt" stall så brukar vi blanda vitlökspulver för hästar med lite vatten och sedan svampa det på speciellt utsatta ställen. OBS! inte under sadel och träns.
 
Mot flugor tror jag inte att det hjälper så väldans bra, däremot stickande insekter (mygg, knott etc) tycker inte om vitlökssmakande hästar.

Mot flugorna hjälper bara sånt som man kan smeta på utsidan av hästen. Min erfarenhet... :)
 
hade jag varit en fluga hade jag velat mumsa vitlök, det är ju gott!!

Men det stämmer att insekter inte tycker om lukten av vitlök. . . Stink på i sommar
 
för min häst fungerar det jätte bra, plus att det är ofarligt om det finns barn eller djur i närheten som gillar att äta olika konstiga saker :)
 
TACK FÖR TIPSET- DET MÅSTE JAG GENAST PROVA!!!!
FLUGORNA ÄR JU SOM SJUTTON NU........ :mad:
 
Det måste jag oxå testa på min "gosemys"...
Han har det jättejobbig med alla flugor nu :cry:
Tycker så synd om honom...
Köpte en flugspray på Hööks...men den tycks inte hjälp nått vidare :(
Så nu greppa man efter varje användbart tips :smirk:
 
Alltså. Tror ni man måste köpa en spec. vitlöks-hästprodukt eller kan man mosa/pressa egna färska vitlökar i ex. kraftfoder eller annat mumsigt. Är färsk vitlök för starkt för hästar?
 
nejdå. du kan både ge i foder och blanda eget flugvatten med färsk vitlök.

enligt min bok : hästägarens örtabok kan du ge 6-8 klyftor om dagen till en häst.
 
Färsk vitlök funkar bra sålänge hästen inte tycker att det blir för starkt. det är bara att hacka och blanda in i fodret. De flesta hästar tycker att det är supergott.
 

Liknande trådar

Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Emuliiaa
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
514
Senast: Amanda_F
·
Fritid På gymmet har de raka pinnar av trä som är ganska långa. Jag skulle vilja ha en sån hemma då jag behöver det till några rehabövningar...
Svar
7
· Visningar
333
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 327
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp