Vitaminer...

N

Nickedockan

Hos vissa fodertillverkare så skriver de IE efter vissa vitaminer, t.ex Vitamin E 850 IE.

Är det någon som vet hur man räknar om det till mg/ml?

Tacksam för svar.
 
Det är olika för olika vitaminer. För just E-vitamin är 1IE vitamin E = 1mg DL-alfatokoferylacetat :cool:
 
Vad betyder IE?
Jag vet att det är in benämning på mängden av vissa vitaminer men VAD står det för?
 
Det brukar vara A, D & E som står i IE.

Mao så kan man säga när det gäller E, att 1 IE= 1mg, eller?

Hur är det med A & D då?

Tack för ditt svar.
 
Behoven för dessa vitaminer anges också i IE, så du behöver inte räkna om till mg överhuvudtaget. Om det känns krångligt så tänk bara "1 enhet" eller något sånt.
 
Tex så är 1IE vitamin D2 = 0,025 mikrogram ergokalciferol och 1IE vitamin A = 0,3 mikrogram retinol.


IE står för Internationell Enhet (har jag för mig det är)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
989
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 220
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp