Vintertransport till Finland

F

föl2005

Jag står förmodligen snart inför en jobbig situation. Eventuellt ska min familj flytta till Finland (Wasa) i vinter. Bohag, hundar och katter är inga problem att flytta men hur gör man lättast med hästarna (ett äldre sto med sitt 8-månaders föl)?
Hästarna kommer att behöva transporteras från Mälardalen till Wasa någon gång runt årsskiftet.
Hur funkar det att köra släp i Norrland under vintern?
Vore det bättre med en B-körkortslastbil och var kan man isåfall hyra sådana?
Vilken resväg är bäst?
Får man öht ta med hästar på färjan Umeå-Wasa?
Finns det en gränsveterinär i Wasa? Var ska man annars passera gränsen?
Allmänna tips och råd tas mycket tacksamt emot.

/Orolig hästägare

Sv: Vintertransport till Finland

Jag skulle skicka med en bra transportfirma, de står stadigare på en buss och det finns övervakning och stor vana av att transportera hästar långa sträckor. Så börja kolla upp vilka som kör till Finland och kostnader.

Ett tips är att det är kortare sträcka att köra upp från Åbo till Vasa än till Umeå på den svenska sidan. Dessutom är färjan mellan Umeå och Vasa inget jag kan rekommendera, blir till och med billigare med färjan här nere.

Men går inte färjan till Åbo över natten? Kan ju inte ha hästarna ståendes på transport över en natt.

Sist jag åkte över Umeå-Vasa tog det 7,5 timmar, ungefär lika länge tar det från Kapellskär till Åbo, runt 8 har jag för mig. Åker du från Sthlm får du räkna med 12-13 timmar.

Det är på gång nån ny färja mellan Umeå och Vasa som borde vara snabbare (4-5 timmar), du kan kolla om den är i bruk och hoppas på det bästa. Har varit väldigt struligt där uppe.

Aha, jag trodde inte färjan Umeå-Vasa tog mer än 3 timmar. Om den tar så lång tid som 7-8h så finns det ingen anledning att transportera ända upp dit billedes. Stockholm/Kapellskär är ju betydligt närmare.

Kollade nu, 4 timmar är tidtabellen för Vasa-Umeå med den färja som är i bruk nu

Hejsan!

Kul att du ska komma till Finland! :D

Min syster var en sväng till Stockholm med sin häst i höstas och hon hade nog en transportfirma att köra. Absolut bäst och enklast. Jag skulle nog säga att bästa vägen är att ta stockholm-åbo med båt och sedan köra upp. Stockholm-åbo båtarna går både dagtid och natt. Du kan pm mig ifall du vill ha telefonnummer till den vi anlitade (han pratar svenska! ;) ), skulle tro att de kör ganska ofta till sverige. Inga andra papper än veterinärintyg (som skall vara utskriven inom 48h före avfärd, om jag minns rätt...) för hästen behövs.

mvh Zonya

föl2005 skrev:
Men går inte färjan till Åbo över natten? Kan ju inte ha hästarna ståendes på transport över en natt.

varför inte då???
dom kan ju vila när dom kommer fram, se bara till att det finns vatten och hö, åker du med en stor transport så kanske dom t.o.m kan få varsin box i transporten, det hade min när vi åkte till frankrike, och det var inga bekymmer alls och då åkte vi färja på natten.

Jag menar att jag inte kan ha hästarna ståendes på en vanlig hästtransport över natten. Att stå stilla utan möjlighet till rörelse i 10-12 timmar låter inte så hälsosamt.
Lastbilstransport med box vore dock helt OK.

jag fick en liten häst (passhäst) från finlad som hade åkt hela vägen från finland i en enhästars transport, han var inte speciellt stel när han kom fram. Han fick vila i en vecka sen så skrittade han i en vecka sen så joggade vi i en vecka sen så började vi med galoppintervallträningen..

Vad kul att du skall flytta till Vasa! Skulle nog också rekomendera färjan mellan Stockholm och Åbo. Det finns många båtar att välja mellan som går både på dagen och natten. Från Åbo kör man relativt snabbt upp till Vasa. Färjan mellan Umeå och Vasa är rätt så dyr i jämförelse med Åbo färjan och i slutändan vet jag inte hur mycket tid du tjänar på detta. Har du hittat stallplats redan?

Hur långt är det mellan Åbo och Vasa? Är det en större väg i bra skick som går därimellan?
Stallplats har jag inte ens börjat fundera på ännu. Först och främst måste jag bestämma om bara en eller båda hästarna ska följa med. Unghästen följer definitivt med, en bra lösdriftsplats till honom vore idealiskt. Har du tips om stallplatser får du jättegärna PM:a mig. Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Det är ca 300km mellan Åbo och Vasa. Större väg i bra skick finns ;)

Mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka