Vintertäcke

anjescka

Trådstartare
Jag funderar på hur jag ska göra nu på täckes-fronten :) ska klippa min valack nu i januari, då hans päls är fruktansvärt tjock och han svettas väldigt lätt, blir troligtvis bara över halsen och bogen, en lite enklare spårklippning kan man säga. han är inte särskilt frusen av sig. Så då är frågan, vad tycker ni? hel/halvhals eller vanligt täcke utan hals? här uppe är de rätt kallt ibland, upp till -20 nu framöver, så jag funderar på halvhals, men söker efter tips och åsikter :)

Sv: Vintertäcke

Har han varit täckad innan? Täcka/Inte täcka precis som innan. Du behöver inte ersätta pälsen för en sådan klippning du beskriver med täcke, och han kommer mest troligt bli på tok för varm om du 'bara' klipper halsen och sen slänger på ett täcke över den tjocka pälsen på ryggen osv.

Min är klippt så, går på lösdrift, har inget täcke normalt, bara om han är svettig efter ridning. Enda gången i vinter han har haft täcke förutom efter ridning var när vi hade -10 och snöstorm i 3 dagar. Då såg jag på honom efter första dagen att han började spänna sig. Men ren torr kyla är inga som helst problem.

Klipp gärna under en lite mildare period så han hinner vänja sig och pälsen växa ut lite innan nästa köldknäpp, eller klipp medhårs.

Okej, han har "vanligt" täcke just nu när det är kallt, ett med 300g och det funkar fint, blir varken för varm eller kall. Han kom till mig oklippt i november annars hade jag aldrig klippt honom den här årstiden, men nu får de gå ändå :) ni upplever inte att dom blir mer frusna när man klipper halsen? alla säger ju olika suck :crazy:

Jag köpte också en häst i november ett år och den kusen var som din inte särskilt frusen av sig och hade björnpäls och var oklippt och otäckad. Han blev ju megasvettig vid ridning så jag klippte så som du tänker, halsen och bogen. Jag klippte halva halsen, dvs jag sparade den övre halvan mot mankammen på bägge sidor och svängde sen neråt på bogbladets övre spets och rakt ner till precis bakom frambenet. Jag täckade inte hästen något efter detta och han frös inte heller. Det är bara att prova, klipp och täcka som du gjorde innan, blir hästen stel eller att du tillåmed ser att den fryser så lägg på mera! De dör inte av att frysa nån gång, bara man gör något åt det så det inte blir långvarigt

Min häst är klippt såhär om det syns:

klipp.jpg

Är även klippt där under då där sadelgjorden går, men inte hela magen.

Jag täckar likadant som innan jag klippte, dvs enbart vid under -15 då han får ett 200 grams täcke med halvhals. Men det är bara för jag bara har halvhalstäcke då de sitter bäst på honom. Hade jag haft ett med vanlig halsdel så spelar det ingen roll tycker jag. Absolut behövs inte hel hals i alla fall.

Vid 0-gradigt och nederbörd har hästen fleecefodrat regntäcke på sig men det beror inte på klippning eller så utan att han blir väldigt stel och blir känslig i ryggen när han blir blöt...

ni upplever inte att dom blir mer frusna när man klipper halsen? alla säger ju olika suck :crazy:

Nix, inte alls.

Min shettis är klippt hela halsen, hela bogen, mellan frambenen och halva undersidan av magen. 'Framför manken' är allt klippt.

Han går otäckad i precis alla väder, snöstorm, nollgradigt, minus 30. Fryser inte - alls.

Min welsh är klippt lika, han är täckad då han blev lite bortklemad med täcken när han var konvalescent. Men inte frusen han heller. Han han ner tillca´-15 ett 100 gr täcke, och sen ett 200 gr. Idga är det minus 18, han har 100 gr täcke (utan hals) och fryser inte.

Det låter ju bra iaf, alla jag pratar med säger så himla olika saker så man blir helt snurrig :p jag har ett utan hals nu, och det kändes lite onödigt att köpa ett nytt vintertäcke med hals i slutet av januari, då börjar ju vädret ändå snart vända :) han är ju smal fortfarande men går på fri tillgång av silage i hagen så de går snabbt uppåt, så han borde ju klara sig isf :)

Har han fri tilgång på mat i hagen så lär han ju hålla värmen ännu bättre!

Jag märkte STOR skillnad på min (helklippta) när han hade mat-tider och nu -Fri tillgång! :)

Ja dom håller ju oftast ( iaf min karl) värmen bättre när de får gå på fri tillgång o mumsa under dagen :) han kommer nog iofs bara gå på det nu fram tills mars, då han behöver få alla extra kilon han kan, men sen är ju vädret förhoppningsvis så bra så då behövs inga tjocka täcken :D

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 936
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 737
Utrustning Har en häst som biter sönder bogspännena på alla täcken.... skitkul :meh: Har länge funderat på att köpa HW till honom men nackdelen...
2
Svar
27
· Visningar
3 220
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!