Vinterpäls bidrar med mjäll

S

Sparf

min nordsvensk får alltid mjäll när vinterpälsen börjar komma. Han kliar upp det och just nu har han fått ett "märke" på halsen utan hår på, eftersom han har kliat bort allt hår.

När jag ska göra rent det och smörja in det med salva så kliar det jättemycket på honom.
Där han inte har knuggat av allt hår än har det bildats någon sorts skorpa som typ bara ligger över huden och den sitter fast i hårstråna.
Det har hittils bara blivit sånna här skorpor på just halsen ...

Är det någon som vet hur jag ska få bort mjällen? Mjällschampo åt hästar har jag inte velat testa på honom än, för jag har hört hudens egna "fetter" förvsinner då ... som när man själv tvättar händerna för mycket så blir man ju knustorr efteråt .. iallafall jag.

Är det någon som har förslag?

Sv: Vinterpäls bidrar med mjäll

vanlig mjällschampoo funkar ibland jättebra(typ Head&Shoulders,billig också). Själv användar jag natur produkter t.ex. schampoo med lavender och aloe vera som lungnar ner hudet och irritation.Bäst att beställa på nätet, finns hur stor sortiment som helst.

okej .. jag ska tänka på det ... men hur många gånger behöver man duscha då för att det ska verka??

Jag har en finnhäst som har liknande problem.
Hon har lite mjäll hela tiden men sätter jag ett vintertäcke på henne för att jag tycker att det är kallt ute :angel: så får hon en massa mjäll direkt, jag har slutat med täcke nu.
Första våren jag hade henne så började hon klia sig vid halsen så att all päls lossnade och det blev kala fläckar där. Klippte manen så att det kom luft under och tvätta henne med mjällschampoo. Vilket fungerade bra. Nästa vår började det igen men då när jag märkte de så smorde jag in olivolja där hon klia och hon slutade klia på det. Så det blev mycket bättre. :)
Jag vet inte om du kanske har ett värre fall men kanske du får några ideer av det. och så vet du att du inte är ensam. ;)

man kan använda lavender/aloe vera schampoo ALLTID när man duschar. samma medlen kan man hitta i gele/olja/salva, vilka kan kombineras med användning av schampoot.Undvika onödvendiga duscher, låt hudet andas i stället! ;)

Lovehorses: okej, vad skönt att min häst inte är ett ensamfall då ;) det kliar under magen på honom och på halsen o sen så har han nästan aldrig täcke heller .. bara när dewt regnar eller är snöstorm av nåt slag...
men du tvättade bara på dom ställena som h*n kliade på då eller? så att du inte tvättade hela hästen, så att säga .. eller?

Ines: Okej .. jag ska nog testa det. Närå, jag duschar bara när det behövs:) men nu när det är lite kallare så försöker jag som högst bara svampa av.

Tack för alla tips!! :D

Jag tog och tvättade hela hästen när jag ändå höll på men jag väntade några veckor innan nästa tvätt så att huden han återhämta sig m.m.
Hon har ju lite kvar men tycker att det har blivit bättre när hon slipper täcken och nu går hon ute dygnet runt och kommer att göra det hela vintern. Förståss med utebox...
Jag undrar om huden inte mår bäst av det?? JAg menar om man tänker hästen är ute i kallt kommer in i ett varm stall kroppen måste ställa om sig hela tiden. Kanske ökar mjälbildningen och torrheten i huden. Du kanske har hästen på lösdrift men det var bara en tankeställare jag fick nu. (den kan ju vara helt åt skogen :smirk: )
Lycka till med allt!

joo, det kanske är så. Nää, jag har inte hästen på lösdrift. Jag har inte tillgång till det, men hade vi inte haft vattenledningar i stallet hade det åtminstone varit ett kallstall. Jag har oxå tänkt på det där med att huden ska hinna återhämta sej några vevkor innan nästa tvätt och det låter logiskt. Men det värsta är bara att jag måste svampa av honom efter nästan varje ridtur eftersom han svettas så av vinterpälsen och får jag inte bort svetten så kliar det ännu mer. men jag får pröva mjällschampo på dom mest utsatta ställena och så får jag väl se vad som händer ..

Tack än en gång för alla tips och svar! :D

Prova gärna med Anti-Fungi efter du har tvättat med mjällschampoo. Det hjälper mycket bra emot problem med mjäll och kliande fläckar. Svampar på det över fläckarna som klar och lite runt omkring.

Se också till att skölja täcken etc lite då och då. Fastnar mjäll i täcket kan det orsaka mer klåda för det irriterar. Samt att täckena andas bra!

MVH
JS

okej, det ska jag göra. Men vart får jag tag på det där anti-fingi då??

Andas bra gör det:smirk: men han har inte haft det så ofta så jag har inte tvättat det ärn... men vi får inte in det i våran tvättmaskin:s så kan man typ sköjla av det o hänga upp det på tork då bara eller??

http://www.equiterapi.com/ kan du beställa Anti-Fungi.

Jag tar trädgårdsslangen och sköljer insidan bara. Vill inte tvätta med medel så ofta, tror det förstör mer än det hjälper. Det är ju så svårt att få ur allt tvättmedel...

Hoppas att det hjälper! Kan bara säga att min häst får Linfröolja också. Ska öka den dosen lite nu, men att det hjälper, det gör det definitivt. Min häst är inte alls så känslig nu som förr!

MVH
JS

Sparf skrev:
okej, det ska jag göra. Men vart får jag tag på det där anti-fingi då??

Andas bra gör det:smirk: men han har inte haft det så ofta så jag har inte tvättat det ärn... men vi får inte in det i våran tvättmaskin:s så kan man typ sköjla av det o hänga upp det på tork då bara eller??

Okej ,Tack!! .. Har du beställt därifrån??
Jahaa, så att linfröolja hjälper mot mjäll o sånt??

Ja jag har beställt därifrån. Fungerar super.

Jag tycker att linfröolja har hjälpt. Har nu ökat dosen lite eftersom jag gav på gränsen till för lite, men ser stor skillnad i mjäll i vinterpäls/mankam/svans och hur mycket han kliar - även när jag gav precis.

vad bra! men vart får man tag på linfröolja då? finns det o köpa i livsmedelsbutiker kanske? är usel på och veta vart allt finns .. :smirk:
jag ska bara spara pengar sen ska jag beställa! :D

Min shettis har samma problem varje höst. Vinterpälsen är rejäl och kommer tidigt vilket gör att han blir alldeles för varm. Jag ser på honom när han tycker det börjar bli obehagligt, då blir han mjällig och kliar sig. Lösningen är att helklippa hästen, han riktigt njuter när den tjocka pälsen försvinner och det blir svalt och luftigt. Sen kan jag ju själv reglera värmen med hjälp av täcken. Speciellt en sån här varm höst är det bättre med ett tunnare täcke en än tjock vinterpäls. Lycka till med din häst!

carran

Jag köper just nu linfröolja i butik. Zeta ½liter kallpressad för 25kr/flaska. Det är billigast vad jag vet om just nu. Dock finns det en tråd som jag har startat, under foder, som tar upp en hel del ställen där man kan köpa linfröolja billigare. Väl värt att kolla!

Anti-Fungi har jag för mig kostar runt 100lappen för en flaska på ½liter. Men det är drygt som bara attan!

Håller med carran, jag har ett tunnt täcke på min häst för att minska vinterpälsen och det hjälper också.

Hoppas att det blir bättre för er! Linfröoljan kan man också smörja in om hästen blir torr i svansen tex efter tvätten.

Carran: Det är ett jättebra tips, men det är bara det att jag har inte råd med mer täcken och han vill helst slippa det .. om det inte regnar förståss .. han har inte så jättejättetjock päls så jag hoppas att det kommer funka med bara schampo .. men om det inte gör det så kanske jag måste tänka på att klippa honom .. vi får se. :smirk:

95johsv: i vilken butik? mataffärer eller hästaffärer?? .. Jag ska testa det oxå .. han har blivit lite värre nu .. så jag ska beställa schampot snart .. har inte gjort det än :o

Men åter igen :D Tack för alla tips!! :D:bow:

Mataffär... Men om du läser min tråd om linfröolja ur ekesmsynpunkt så ser du att man kan beställa 10l dukar för 370kr. Det blir ju ännu billligare!

Anti-Fungi är inget schampoo, men det kanske du visste? Prova Hexorcil tex. Anti-Fungi är bra att ha på huden på de mjälliga områdena, mellan tvättarna.

Min häst är just nu helt mjällfri!!! :bump:

Tänk bara på att linfröoljan inte hjälper direkt för alla. Det kan ta upp till 120dagar innan man ser något alls...

OKej .. men jag tror att jag inte köper så mkt till att börja med .. vet ju inte än att det fungerar på honom. Mjaee... jag trodde det va schampo faktiskt :smirk: men det spelar ingen roll .. bara det fungerar och är bra. Men är anti-fungin som någon sort salva eller ?...
Det måste vara skönt för din häst nu då :D hoppas min blir det snart oxå :smirk:

OM du inte redan har hemma be din veterinär skriva ut Tokosel. Sedan när du ändå är på Apoteket och hämtar ut Tokoselet så köper du 1 liter Beviplex och ger 40-60ml / dag i en vecka så ska du se att det ordnar sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka