Vinterpäls-obalans i njurarna??

C

Cillavan

Min 18-åriga hingst sätter alltid vinterpäls i juli. Jag har ingen aning om varför, men det är hemskt opraktiskt. Han är i bra hull, frisk och pigg i övrigt och får bra foder inkl hö, havre, betfor och mineraler samt lite soja. Han har kort och fin päls på våren när han fällt av sig. Jag klipper honom på vintern, och det fungerar bra, han fryser aldrig.
Nu undrar jag vad det beror på att de sätter päls i juli?? Jag inser att det måste bero på någon slags obalans, men vad? Har hört av en bekant att det kan röra sig om en obalans i njurarna?? Kan det stämma och vad kan man göra åt det? Som det är nu så måste jag klippa honom, han blir dyngsur av svett varje dag och det måste vara väldigt jobbigt för honom att jobba i värmen med all päls.
Tar tacksamt emot tips och idéer om hur man kan få rätsida på detta!
 
Det kan vara en obalans i njurarna men även mask eller brist på B-vitamin.
 
Jag har samma problem. Men min häst är avmaskad och får extra b-vitamin tillskott?? Vad gör man åt obalans i njurarna och varför uppstår det?
 
Berätta mer!
Min gamla kille 19 år har också börjat sätta päls och han är så TRÖTT och sur och stel, inte likt honom alls. Har gått på lite för magert bete har jag förstått, och är avmaskad och lägger på hullet bra i övrigt tycker jag, tänderna är ok, och detta kom nu precis vi bete - installning.

Om man ska ge vitamintillskott för säkerhets skull - tips på bra och prisvärda preparat?
 
Brukar inte pälssättningen komma i obalans på klippta hästar?
Vad är det som får dig att tro att en tjock vinterpäls som sätts på sommaren beror på obalansi njurarna?
*nyfiken att höra din kompis teori*

Enbart en sommar som detta kan få dom flesta ur balans, både människor och djur, men sånna reaktioner brukar komma året efter - har jag för mig att jag hört.
 
Kan du förklara för mig vad "obalans" i njurarna är o hur det skulle påverka pälssättningen. Sen måste man skilja på dålig päls som kan komma vid en mängd tillstånd o bra päls i fel tid. Pälssättningen styrs av ljus o temperatur. Om en dålig sommar har startat vinterpälsningen tidigt så slutar inte den processen för att vädret blir bättre. Klippning kan säkert också påverka. B-vi brist som stör pälssättningen får man knappast på en häst med fungerande grovtarm, däremot kan en extrados/överskott av B-vit snabba på på fällning el pälssättning.
PL
 
Fälla päls och sätta päls - min fäller men är fulare än vanligt tycker jag, sträv och inte så blank (beror kanske på mindre rykt och mer kliande, men ändå), men sätter inte så att han direkt blir lurvig iallafall - finns det någon ledtråd i detta?

Ge tips du som kan en massa om ämnesomsättning och sånt - vad göra? Enbart tillskott av B-vitamin?
 
Det jag hört är att hästar klippta varje år sedan unga år ofta får störd pälssättning när de blir äldre.
Många hästar får även kraftigare päls när de blir äldre då de kn vara känsligare då.
Och även det någon annan skrev, sommaren har varit kall och det kan också ha påverkat.

Men njurarna? :confused:
 
Se till att hästen har tillräckligt med bete alt tillskott. Ge B-vitamin plus ev ngn olja med mycket fleromättat fett.
Ett exempel på hur vi kan störa hästens pälssättning: Hästen står inne halva dygnet under vinter vår ,tjocka täcken även när vårsolen kommer, på försommaren släpper vi ut den på bete dygnet runt utan täcke. Om då försommaren är kall vilka signaler får då hästens kropp. Jo, nu kommer vintern bäst att starta vinterpälsen fort som fan. Tänk på att när du ser vinterpälsen komma har den redan varit på gång ett bra tag.
PL
 
Hmmm, kan du då förklara varför min hingst tappar formen totalt kring slutet aug början sept....det visar sig med lågt hb.
 
Nej :smirk:
Kanske kroppen har bränt alla resurser under sommaren pga alla bruntsiga ston. När brunsterna är slut så finns det inte kraft kvar till vinterpälsen som ju kräver sitt den med. Bara en spekulation, kan ju var vad som helst.
PL
 
Jag svarar till alla nu. Jag har ingen aning om vad obalans i njurarna är och hur det skulle kunna påverka pälssättningen. Min granne, som berättade detta för mig, hade läst det, trodde hon, i en bok av Margareta Rundgren och Christina Planck, men hittade inte när hon letade. Jag ska få låna boken och läsa själv och se om jag hittar det.
B-vitanmin tror jag inte löser problemet eftersom, som någon skrev, den hjälper till vid fällningen, och den har han inget problem med, utan tvärtom fäller snabbt och effektivt.
Jag förstår vad du menar med bra och dålig päls. Raggig kan ju hästen bli pga mask, dåligt foder osv. Jag upplever det inte som han har dålig päls, utan blank och fin vinterpäls. Jag vet inte hur mycket han har blivit klippt i sitt liv, jar haft honom ca 2 år, men jag TROR inte att han blivit klippt mycket, och han har inte blivit klippt mer än en gång per år då jag haft honom, på hösten. Sedan är han kort och fin i pälsen och fäller fram en blank sommarpäls i februari, vilket också är mycket tidigt tycker jag. Kanske har han fel i almanackan? :smirk: Jag har funderat på om det kan bero på hormonobalans, pga att han är hingst?? Jag har ingen teori utan bara funderingar.
Kallt väder kan inte vara orsaken då han fällde om till full vinterpäls sommaren för två år sedan och det var 25-30 grader varmt i flera veckor.

En annan information som kan vara relevant för njurteorin, om nu någon kan bekräfta den och förklara, är att han har mycket starkt och ammoniakstinkande urin då och då nu på sommaren. Jag kan inte minnas att han haft det under vinterhalvåret, utan bara nu på sommaren. Han får alltid lika mycket vatten (hink i hagen och vattenkopp inne). Han äter gärna mycket av saltstenen, varför jag tagit bort den nu ett tag, men satt in en igen pga svettningen. Men även på vintern äter han mycket salt. Stanken i urinen kanske kan bero på brunst också? Jag menar att han kan bli påverkad av brunstiga ston och att urinen förändras av det. Stonas urin blir ju annorlunda under brunst.

Ja, många frågetecken, men jag hoppas att någon har någon bra teori! Tack för era svar! :)
 
En annan information som kan vara relevant för njurteorin, om nu någon kan bekräfta den och förklara, är att han har mycket starkt och ammoniakstinkande urin då och då nu på sommaren. Jag kan inte minnas att han haft det under vinterhalvåret, utan bara nu på sommaren. Han får alltid lika mycket vatten (hink i hagen och vattenkopp inne). Han äter gärna mycket av saltstenen, varför jag tagit bort den nu ett tag, men satt in en igen pga svettningen. Men även på vintern äter han mycket salt. Stanken i urinen kanske kan bero på brunst också? Jag menar att han kan bli påverkad av brunstiga ston och att urinen förändras av det. Stonas urin blir ju annorlunda under brunst.

Det här brukar jag se som ett tecken på proteinöverskott, vilket inte är helt ovanligt på sommaren.

mvh Jessica
 
Hästar som kommer upp i åren får ju oftast mer päls så det behöver inte vara någon obalans alls.
Oblans i njurarna kommer sig oftast av att finns för mycket skit i där. Ring å prata med en homeopat för hästar de kanske kan koka ihop något som hjälper.
Annars så har ju vädret inte vatt så där hissnande bra i år så min polle har redan börjat fälla hon med.
 
Hästar som kommer upp i åren får ju oftast mer päls så det behöver inte vara någon obalans alls.
Kan någon av orsakerna t ex. vara hästens tänder, dess ämnesomsättning eller utfodring eller blodcirkulation eller...?
Att den äldre hästen, precis som andra äldra varelser, har gått och samlat på sig blockeringar, små funktionsnedsättningar, som gör att kroppen inte funkar lika effektivt som i ungdomens dagar? :confused:
 
:rofl: :rofl: Det värsta är ju att han inte är speciellt hingstig ens :rofl: :rofl: så den terorin sprack direkt :D
men det är samma varenda jäkla år...hb på 110 ung mot 140-45 normalt annars...nåja , nu är han 11 år och har bara 1 år kvar att tävla( det enda som märks är ju på upploppet, inte annars)
 
Jag kan faktiskt inte svara på vad det beror på exakt. Dock tror jag bara att det är ett olderdomstecken såsom vi får rynkor...
 
Intressant!

Vi har ett antal islandshästar här. De är uppdelade i eksemfria och de med eksem.

De eksemfria går ute dygnet runt i beteshage, de har kort blank päls inte en antyan till vinterpäls. De kommer in kortare stunder i stallet varje dag och äter då hö och kraftfoder.

De med eksem går ute 08-00-ca 20.00. De går i beteshage men får hö och kraft på kvällen. Samma som de andra hästarna.
De har eksemtäcke på sig i hagen.
Dessa hästar började fälla sommarpälsen i början av juni och har nu betydligt tjockare/längre päls än de andra. Sådan päls man normalt ser på dem islandshäst i september!

Hästarna äter samma typ av foder och är alla i god kondition, bra hull, avmaskade samtidigt osv.
Enda skillnaden är att eksemhästarna har täcke, men det brukar ju snarare göra att hästarna sätter mindre päls!?

Det handlar om 5 eksemhästar och lika många utan, så det bör ju inte bero på slumpen.
 
Ja, men jag kan inte låta bli att undra ifall det är något som till viss del beror på den mänskliga faktorn, och att vi också kan underlätta för hästen...?
Men vet kan svara på sånt?
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 030
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 918
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag fick igår hem en omplacering som förhoppningsvis ska bo hos mig nu, bara det funkar med min nuvarande hund :) hon har varit stressad...
2
Svar
23
· Visningar
10 689
Senast: Bison
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 039
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp