Vinterhagar.

axel

Trådstartare
Vet inte om detta har rätt placering.

På vilken typ av mark går era hästar på vintern eller kanske året om?

Har ni möjlighet att byta när leriga hagar fryser till ett enda knöggel?

Jag har läst om många som har skogshagar, men en övervägande del av de bilder som visats har varit skogsfri skog.

Mao Kalhyggen! Jag tycker att det verkar farligt med alla stubbar som försvinner under snön o verkar som snubbelklotsar. Har sett hästar som brutit benen för mindre.

Sen om det ligger kvar Grenar av Furu, som tar lång tid att brytas ned. De är så hårda att stakningsskador kan uppstå.

Mina går på Vall endast, men har lä från skog o ett vindskydd.

Sv: Vinterhagar.

Mina hästar går på vall vilket funkar väldigt bra, tyvärr har hagarna en tendens att bli lite leriga på höst och vår kanten då, våran gård ligger i en djup svacka och mkt av skogens vatten rinner ner i hagarna. Men vi har 1 skogs hage, är dock lite mindre, där har vi hästarna under varma sommar dagar eller under avmaskningsperioderna, annars går dom på vallen som är ca 2-3 hektar och det är 2 stora har och 1 lite mindre, vi brukar se till att aldrig låta hagarna bli förstörda. Är det varmt och lerigt går dom i lilla hagen och en del av den större, (då har vi hängnat in marken) för att spara så mkt som möjligt. fryser det till låter vi dom gå på mkt större, men så fort deyt blir mjukt åker dom in i den mindre hagen för att inte ta sönder mer mark, att det blir mkt gräs spelar inte så stor roll, det brukar bli lagom för oss, har tävlings hästar och vill inte att dom går och får gräsmage osv. :) men vill endå ha dom på stora hagar!

Våra går (tyvärr) på enbart vall, ca 1 ha. De har dock alltid möjlighet att ta skydd i sin lösdrift. Större delen av hagen håller sig fin (bara lite blöt, ingen lera) och uppe vid lösdriften är det grusat, alltså lerfritt där också. En bit mellan blir det dock lerigt, men det känns inte som ett bekymmer eftersom de alltid har alternativa ställen att vara på. Då det är fruset och snö öppnar vi upp till någon av sommarhagarna och grabbarna har då 2-3ha att röra sig på. Jag hade dock önskat att vi hade lite skog också¨, har haft det tidigare och hästarna har älskat det. Trots terräng som i våra ögon sett livsfarlig ut så har de aldrig (peppar peppar) skadat sig.

Jag har två vinter hagar
En större gräs hage som är i dåligt skick. Skall dreneras mm till våren.
Han även en grus en mindre hage som vi har hängnat upp i en slänt också.
Gruset får de gå på när det är riktigt lerigt.
Släpper upp dom i slänten först när snön är borta.
Gruset har vi även till rid bana. Något i minsta laget.
Skall öka ut den på längdenmed mer grus.

Men denna vintern har varit kanon ingen lera att snacka om. Kommer nog vid snösmältning och kärlen går ur marken.

Jag har ju alldeles för mkt hagar till det hästantalet jag har (4 st) och minsta hagen,dvs den jag kallar stallhagen är på ca 0,5 ha den är endast som en uppsamlingshage/lathage på kvällen eller nått sånt,används mkt mkt lite.
Sen har jag en bakom huset,också på ca 0,5 ha,sluttande så den blir sällan lerig på det sättet,men används inte heller så mkt.
Del av hushagen,sett igenom ena sovrumsfönstret.
franfonstret2004.jpg

brunokliar200440.jpg

valterapplen200443.jpg

Sen har jag den ordinarie vinterhagen på 3,5 ha med mkt skog och en del ängsmark,används flitigt,den blir söndertrampad runt 10 meter in i en cirkel från grindhålet men sen håller den sig fin.

"Baksidan av hagen ena delen mot höger"
vinterhagenigen200426.jpg

Ochså "baksidan av hagen,men delen mot vänster" här ser man också min lada uppe i vänstar hörnet.
vinterhagen200425.jpg

Sen har jag vallen/sjöhagen på ca 2 ha,dammhagen (finns en damm i angränsning till hagen) på ca 1 ha,och så sommarhagen på 11 ha.. (snacka om att leta hästar :crazy: )
Så om ngn behöver bete i Sörmland.. ;)

Vilka vyer!

Det är med lera runt grinden.

Jag har gjort en liten fålla 5x5 m. innanför grinden.

Det är jättefiffig:) t. det blir inte upptrampat när de inte kan stå där o häcka.
Bra också om man vill slussa in eller ut en häst o inte få med alla på köpet.

Om man behöver stödfodra ngn.

Ingen belastning på grinden då den är svagaste länken i staketet.

Vi har två vinterhagar, och två flockar, så de tar upp varsin hage. vinter hagarna är varje hage uppdelad i en mindre del som är på en höjd, så vattnet rinner av ganska bra även om det blir jättelerigt i mars/april en period. sen har varje av dessa två hagar en angränsande hage som den ena är gammal äppel trädgård och den andra en vall. dessa delar får hästarna gå på kombinerat med hagarna "på höjden" så fort marken tål det, dvs så fort det är tjäle/minusgrader. denna vinter har de med andra ord gått i de stora hagarna (bägge kombinerade) hela vintern. räknar med att det blir någon månad i vår när de enbart går i den mindre delen, för att spara marken och betet.

så fort vi har bete så släpps de ut i sommarhagarna. stora hagar på vall kombinerat med skog - underbara hagar! där går de till långt in på hösten, ofta början av november, sen blir det för blött och de förstör marken, så då är det tillbaks till vinterhagarna.

här får ni en ide om hur vinter hagarna ser ut:

ena vinterhagen, nedifrån vall delen sett. (ni ser höjden i bakgrunden, den mindre hagen mot stallet som angränsar och kan öppnas till vall delen):
HelenaochGossen2.bmp

Här är vi uppe "på höjden", i den mindre delen av ena vinterhagen, som angränsar till ovan vall:

eftermiddagisnn.jpg

Här är vi fortfarande uppe "på höjden" - angränsande vall från bild ett, ligger i bakgrunden bakom träd partiet.
bstakompisar.jpg

Här har vi angränsande trädgård, motsvarande vallen, i den andra vinterhagen (som ligger i bakgrunden upp mot stallet och huset). de går här även på våren så fort betet tagit sig, vi "betar in dem" här innan de släpps i sommarhagarna.

Gossensommar003.jpg

det var allt från mig!

axel skrev:
Vet inte om detta har rätt placering.

På vilken typ av mark går era hästar på vintern eller kanske året om?

Har ni möjlighet att byta när leriga hagar fryser till ett enda knöggel?

Jag har läst om många som har skogshagar, men en övervägande del av de bilder som visats har varit skogsfri skog.

Mao Kalhyggen! Jag tycker att det verkar farligt med alla stubbar som försvinner under snön o verkar som snubbelklotsar. Har sett hästar som brutit benen för mindre.

Sen om det ligger kvar Grenar av Furu, som tar lång tid att brytas ned. De är så hårda att stakningsskador kan uppstå.

Mina går på Vall endast, men har lä från skog o ett vindskydd.

Våra hästar går på lösdrift i en hage som är mestadels skog, men de har även "platt" yta att röra sig på. Det bästa med skogen är att den aldrig blir upptrampad, så jag har i princip aldrig några leriga hästar :D Mina hästar har aldrig skadats i hagen, de lär sig och är istället väldigt säkra på hoven. ;)
Till våren har vi en liten gräshage som man kan beta in dem i, där får de gå några timmar om dagen och äta gräs, eftersom det inte finns så mycket i skogshagen tyvärr. Sen får de gå i sommarhagen som det är både öppna marker och skog på, de kan gå ner till sjön också om de vill. Har två sommarhagar för att kunna ha växelbete med korna, perfekt mot parasiterna. Har absolut inga hästar i vinterhagen, så att den får en chans att vila, och dels för parasiterna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka