Vinter "Brrr"

B

Bumbiiii

Vad brukarb ni göra nu när det blir vinter och kalt? vart rider ni då? Nå bra mysiga knep?

Sv: Vinter "Brrr"

Tja, det som gäller är väl att sätta på sig så mycket kläder som går... och som sagt, galoppera i snön eller jobba långa travpass i kort trav :)

När det är kolmörkt och stenhårt i backen (minusgrader utan snö) och det är som svårast att rida ordentligt brukar jag power skritta nån dag i veckan som omväxling och avkoppling från arbete i ridhus.

Vi har en upplyst asfalt väg som sträcker sig ca 2,5 km ute på landsbygden där det i stort sett inte är någon traffik alls. Man kan rida i lugn och ro, dessutom upplyst som sagt. Sen får man vända och rida tillbaks, inte särskilt spännande i sig, men pålle vet att det är skritt vägen, och ÄLSKAR det. Sträcker ut i glad, ambitiös skritt, man behöver inte driva, kan bara sitta där och umgås. Brukar bylta på mig varmt och ibland rida barbacka för värmen också. det är vår "mysrunda" när det inte går att göra ngt annat ute, och ger dessutom en del, då det är arbete för pållen, totalt tar det 50 min att skritta fram och tillbaks i god takt. vi pratas vid och umgås på vägen, bra avkoppling för mig, och ändå bra arbete för pålle, om än i ett annorlunda format.

På veckodagarna blir det ridning i paddocken, har bytt stall och har tillgång till en paddock som inte fryser + att den har belysning :love:
Tycker det är jättemysigt att skritta vägen till ridbanan när det är mörkt och minusgrader, titta in i husen och se hur mysigt alla har :) För att sedan komma fram till paddocken och köra ett pass för att sedan skritta hem igen, alldeles vaarm :D

På helgerna blir det ut i skogen. Vill att det ska komma snö. För om det bara är fruset i marken så blir det ju att ta det lugnt. Men att galoppera i snön :love: Det finns inget roligare .

Eftersom jag är väldigt frusen av mig har jag laddat upp ordetligt iår. Thermoridstövlar, isolerande sula, och några värmande ilägg man lägger fram under tårna (:confused: , funkar iaf) också stigbygelmuffar ;)

Första gången jag och pållen min fick tillgång till att rida i ridhus förra veckan under de 3 år jag haft honom. Och både tyckte det var sååå roligt :d Avundar er med ridhus

Svar mackan!

Oj vad mysigt det lät ska nog ut på en sån runda ja med i vinter tror ja så stilla och tyst tack för att du skrev ;)

Tack alla andra för era underbara tips ser att det är många som gillar att galopera i snön det kan jag hålla med om men det kan vara riskfyllt :cool:

Älskar att vara ute och rida på vintern! På med varma kläder och en rejält broddad häst så går det fin fint!

är mycket ute och konditionstränar på vintern, långa travsträckor och mycket ute i skogen.
Pulsa i djupsnö och tolka :love:

Håller med övriga! Det är bara att klä på sig varmt, sen på med öronmuffar på hjälmen, rejält med broddar på hästen, thermoridbyxor,thermoridstövlar, tumvantar för ridning, rumpvärmare, stigbyglar i trä och stigbygelmuffar. Ett tjockt ylletäcke att dels ha på hästen samt linda runt ens egna ben. Då klarar man en hel del och det är supermysigt att rida ut då! :love:

Galoppera i djupsnö är en väldigt härlig upplevelse men få förunnat pga spralliga hästar. Jag har galopperat i riktig djupsnö, då gick det nästan till magen på 155 cm stor häst, då gjorde det inget att hon bockade och höll på för det var för mkt snö för att hon skulle orka få av mig.
Jag brukar mest trava i snön. Annars är det jättemysigt att enbart skritta ut på en långtur och se allt vitt runt omkring :love: Extra härligt tycker jag det är att skritta i skogen där grenarna är täta :love: , stor varning dock för snö innanför kläderna :crazy:

Konditionsträning funkar ju i stort sätt lika bra på vintern som resten av året, dvs om det är snö alltså.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
373
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
392
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama