T

tessan_julia

Hej, jag är medryttare på en 16-årig och väldigt pigg travare. Han rids nästan bara i skogen och på lugna uteritter, min kompis (som äger hästen) säger att det är jätteviktigt att han ska ha en vilodag i veckan då han bara ska stå och vila..men jag tycker att det är väl bara skönt för hästen att få komma ut på en liten tur om dagen istället för att stå i stallet och glo!? Vad tycker ni?

Sv: Vilodag?

Hej.
Jag har en vilodag för min häst, Fast han jobbas ju andra dagar så det är nog skönt för honom.
Men vadå stå och glo? Går han inte i hagen?
Det är nog lite friare för en häst att gå i hagen en dag än att ridas varje dag.
Men att ta en tur i skogen är ju inte häller farligt.

Jo då, han går ju i hagen till 3 men sen får han ju stå i stallet. Jag kan ju förstå om en häst som jobbas mkt kan behöva en vilodag, men chewan rids ca 45 min i skogen om dagen!

Ja okej. Ja det funkar väl om man rider han lite varje dag i skogen.
Men Vad gör det att han står en dag. Jag tror att det är skönt för honom.;)

Håller med dig om att den hästen nog mår bäst av att gå en stund varje dag utan vilodag. Dock blir han ej förstörd av en vilodag heller. Men en äldre häst blir lätt stel och det bästa för att motverka detta är då regelbunden motion. Hästen rids så "lindrigt" anser jag att den förmodligen mår bäst av att motioneras varje dag i någon form.

Det blir skillnad med en tävlingshäst eller ridskolehäst som ofta jobbar hårt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka