Sv: Vill veta allt om Monté!
jag har redan svarat på Travgnägg men om du inte såg det så kopierar jag över här:
Det står att för att få tävla en travhäst i monté måste den ha kvalat in till ett lopp tidigare.
Ja det måste den. Om den inte startad inom 8 månader efter kvalet/starten så måste den kvala om.
Hur kvalar man in en häst till ett monté lopp och vad anses som en hyffsad prestation på ett sånt lopp?
Varmblod (4-10 år ston, 4-12 år hingst + valack): 1.25,0
Kallblod (5-15 år): 1.45,0
Kvalet går över 2140 m voltstart.
För att dom ska ha nån chans i löpen sen så tycker jag att varmbloden ska kunna iaf gå 1.20, även om den inte gör det i kvalet så måste den kunna gå det i löpen för att få pengar
Det stod också att för att få kvala måste hästen ha kvalat in i ett travlopp, har jag för mig. Hur kvalar man in en häst till trav och vad anses där som lyckad prestation?
Ja, det måste man. Det spelar ingen roll när i livet när den är kvalad bara den har kvalat för sulky, för att få kvala i monté.
2-åriga varmblod: 1.28,0
3-åriga varmblod: 1.25,0
4-åriga och äldre varmblod: 1.23,0
2-åriga kallblod: 1.55,0
3-åriga kallblod: 1.50,0
4-åriga och äldre: 1.42,0
Kvalet går över 2140 m voltstart.
I sulkykvalen så bör en debutant vara god för neråt 1.18-1.19 (även om dom inte oftast kvalar på det) för att ha nån chans i loppen sen, och en häst som startat brukar oftast kvala på 1.18-1.20.
När börjar man köra in en travhäst och när är den gammal nog att kvala in till lopp (tävla)?
Man kör in hästen som 1 1/2 åring eller precis innan dom blir släppta på bete. Både varmblod och kallblod får kvala som 2-åringar, men endast varmblod får starta som 2-åringar. Men jag tycker att man ska vänta med start tills dom blir 3 för dom är oftast inte mogna för start som 2-åringar.
När sadelvänjer man och rider in en travhäst som sen ska gå monté?
Det vanligaste är att man rider in dom som 3 eller 4-åringar.
När börjar man tävla en monté-häst (ålder)?
Varmblod 4 år. Kallblod 5 år. (Som tidigast)
Hur gammal får man vara för att ta licens i trav-och montélopp?
Numera så får man ta licens när man är 16 och då får man en såkallad F-licens (ungdomslicens, 16-och 17åringar) men då får man bara köra i löp som är utskrivna för den licensen. Övriga licenser (A, B, C, D och E) får man ta när man är 18.
När ungefär börjar man avla på en montéhäst som är "slut" på travet?
När den är färdigtävlad. Dom får starta tills dom blir 10 (varmblodiga ston), 12 (varmblodiga h/v) eller 15 (kallblod) men alla brukar inte utnyttja hela sin tävlingskarriär, t ex på grund av skador, hästen har tröttnat mm.
Och när anses en montéhäst ha tävlat färdigt inom det?
Se ovan.
Vet någon någon bra sida där jag kan få svar på alla mina frågor eller någon bra person inom monté som jag kan mejla? Jag hoppas att någon där ute i soppan kan hjälpa mig med det här, för jag är riktigt intresserad och vill veta Allt!!