"Trots" tror jag inte ett skvatt på. Varför trottsa i ena varvet med en sån sak? Isf är det trots pga smärta/obehag eller liknande.
En bidragande faktor som man ofta glömmer vid problem är RYTTAREN. Själv har jag fått erfarat det åtskilliga gånger. Man tror att hästen har ont, man byter sadlar, rider bettlöst och gör allt möjligt utan resultat. Och så sitter problemet i en själv. Jag har aldrig haft problem med att rida och dessutom har jag ridit in min häst själv så han är lärd från grunden av bara mig och min syster. Ändå fungerar inte galoppen i höger varv. Problemet är min egen snedhet. Trots att det fungerar på alla andra hästar jag rider. Min häst har inte möjlighet, ork och fysik att jobba emot min sits.
Som ryttare bör man regelbundet kolla sin egen fysik hos kiropraktor eller liknande. Din fysik är avgörande för din hästs välmående och hur han fungerar under dig som ryttare. Jag snedrider min häst väldigt illa. Turligt nog har jag tagit tag i problemet och behandlar mig mot detta, samt genomgår stretching och annat för att hela tiden underhålla höften så att den inte hamnar för mycket ur position. Denna snedhet är inget som jag i övrigt märker av eg, men den är mkt påtaglig för min häst.
Så är det inget fel på sadel, häst eller annan utrustning - rannsaka dig själv. Det finns ingenting som talar för att en häst skulle "trottsa" utan anledning. Det är främst en påhittad bortförklaring som lata ryttare använder när de inte vet vad de ska göra längre, eller inte orkar ta tag i ett problem.