vill inte svänga åt höger!

Baddy96

Trådstartare
har ett problem med min nya häst. Hon är rent allmänt väldigt svårriden men vi passar bra ihop och jag har inga problem att rida henne. Men när jag galopperar henne i höger varv så vill hon inte svänga. Alltså typ om jag galopperar på fyrkantsspåret och ska svänga in och göra en volt i höger galopp så protesterar hon och vägrar svänga. Tror inte att hon har ont eftersom hon gicks igenom av veterinär för två veckor sedan och sadeln är utprovad så det kan inte vara det heller. Är det bara trots? Eller kan det vara så att hon inte är tillräckligt stark i ena bakbenet och helt enkelt inte orkar svänga? I vänster varv är det inga problem.

Sv: vill inte svänga åt höger!

Jag ska inte måla f-n på väggen men ta ut en equiterapeut/kiropraktor/massör som får gå igenom hästen, min började så och slutade med headshaking syndrom...
Vet. såg inget på bes. utan hon gick igenom ua på allt.

Det enda "märkbara" var att hon gick med huvudet en aning åt vänster....

oki..tack för savret..ja equpterapeuten kommer på tisdag....använder henne regelbundet till mina hästar men det hr blir första gången hon sak titta på den här hästen

"Trots" tror jag inte ett skvatt på. Varför trottsa i ena varvet med en sån sak? Isf är det trots pga smärta/obehag eller liknande.

En bidragande faktor som man ofta glömmer vid problem är RYTTAREN. Själv har jag fått erfarat det åtskilliga gånger. Man tror att hästen har ont, man byter sadlar, rider bettlöst och gör allt möjligt utan resultat. Och så sitter problemet i en själv. Jag har aldrig haft problem med att rida och dessutom har jag ridit in min häst själv så han är lärd från grunden av bara mig och min syster. Ändå fungerar inte galoppen i höger varv. Problemet är min egen snedhet. Trots att det fungerar på alla andra hästar jag rider. Min häst har inte möjlighet, ork och fysik att jobba emot min sits.

Som ryttare bör man regelbundet kolla sin egen fysik hos kiropraktor eller liknande. Din fysik är avgörande för din hästs välmående och hur han fungerar under dig som ryttare. Jag snedrider min häst väldigt illa. Turligt nog har jag tagit tag i problemet och behandlar mig mot detta, samt genomgår stretching och annat för att hela tiden underhålla höften så att den inte hamnar för mycket ur position. Denna snedhet är inget som jag i övrigt märker av eg, men den är mkt påtaglig för min häst.

Så är det inget fel på sadel, häst eller annan utrustning - rannsaka dig själv. Det finns ingenting som talar för att en häst skulle "trottsa" utan anledning. Det är främst en påhittad bortförklaring som lata ryttare använder när de inte vet vad de ska göra längre, eller inte orkar ta tag i ett problem.

"Trots" tror jag inte ett skvatt på. Varför trottsa i ena varvet med en sån sak? Isf är det trots pga smärta/obehag eller liknande.

En bidragande faktor som man ofta glömmer vid problem är RYTTAREN. Själv har jag fått erfarat det åtskilliga gånger. Man tror att hästen har ont, man byter sadlar, rider bettlöst och gör allt möjligt utan resultat. Och så sitter problemet i en själv. Jag har aldrig haft problem med att rida och dessutom har jag ridit in min häst själv så han är lärd från grunden av bara mig och min syster. Ändå fungerar inte galoppen i höger varv. Problemet är min egen snedhet. Trots att det fungerar på alla andra hästar jag rider. Min häst har inte möjlighet, ork och fysik att jobba emot min sits.

Som ryttare bör man regelbundet kolla sin egen fysik hos kiropraktor eller liknande. Din fysik är avgörande för din hästs välmående och hur han fungerar under dig som ryttare. Jag snedrider min häst väldigt illa. Turligt nog har jag tagit tag i problemet och behandlar mig mot detta, samt genomgår stretching och annat för att hela tiden underhålla höften så att den inte hamnar för mycket ur position. Denna snedhet är inget som jag i övrigt märker av eg, men den är mkt påtaglig för min häst.

Så är det inget fel på sadel, häst eller annan utrustning - rannsaka dig själv. Det finns ingenting som talar för att en häst skulle "trottsa" utan anledning. Det är främst en påhittad bortförklaring som lata ryttare använder när de inte vet vad de ska göra längre, eller inte orkar ta tag i ett problem.

Mycket klokt skrivet. Det är alltför många som skyller på hästen när det är fel på en själv. Värt att tänkas på! :)

Den mest tänkbara orsaken är ju helt klart att den inte kan svänga till höger. Om det beror på att den är stel, har ont i ryggen, munnen eller någon muskel eller någon annan anledning, är helt omöjligt att säga utan att en equiterapeut eller kiropraktor gått igenom hästen.

har ett problem med min nya häst. Hon är rent allmänt väldigt svårriden men vi passar bra ihop och jag har inga problem att rida henne. Men när jag galopperar henne i höger varv så vill hon inte svänga. Alltså typ om jag galopperar på fyrkantsspåret och ska svänga in och göra en volt i höger galopp så protesterar hon och vägrar svänga. Tror inte att hon har ont eftersom hon gicks igenom av veterinär för två veckor sedan och sadeln är utprovad så det kan inte vara det heller. Är det bara trots? Eller kan det vara så att hon inte är tillräckligt stark i ena bakbenet och helt enkelt inte orkar svänga? I vänster varv är det inga problem.

Jag har (och har fortfarande lite eftersom jag är för lat för att göra mina övningar helt och hållet :o) haft svårt att svänga åt ett håll (tror det är höger, måste alltid ställa mig upp å känna efter..), vilket berott på att jag har någon sorts låsning och stel muskel i ryggslutet, har varit hos naprapat som kännt egenom och behandlat fel, blivit mkt bättre sedan dess! :bow:
Så om du tagit ut kiropraktor/et och inte hittar något på hästen skulle jag tipsa om att söka egenom dig, kanske är precis som på mig, att du har något litet som du inte ens känner av som stör hästen ifrån att svänga?

hej hej
ja ska börja med at lugna dig. jag tror med stor säkerhet att din nya häst är frisk!
men till problemet, har du funderat på hur du själv sitter?!
tänk på att trampa ned i inner stigbygel ordentligt. det gör du enklast genom att titta utåt. tänk axlarna i jämnhöjd men att du näästan sneglar på ytter axeln. det gör att du skjuter fram innerhöften. trampa ned inner häl. och när du svänger ta båda händerna något höger om manken, höj innerhanden pyttelite.

svänger hästen i hörnorna utan problem? gå därifrån och korta av din ridbana till bara en volt och rid där.. jobba med ett minska volten och öka den..

rid även i förvänd galopp i båda varven, det både stärker och rakställer hästen..

men ja, låt kiropraktorn gå igenom hästenen först..

Skitenkelt, ta hästen i longerlina i höger varv. Kan den galoppera där utan svårigheter så skulle jag nog leta lösningen på problemet i sadeln och inte under.

uppdatering av min lilla polle: equiterapeuten var här idag och konstaterade en låsning i bakdelen så det var inte konstigt att hon tyckt det var jobbigt. det är något som vi kommer att lösa alltså. Vad gäller mig själv så är jag väl medveten om att jag är sned, går regelbundet till kiropraktor och har hjälp av en sjukgymnast. men jag vet att jag aldrig kommer bli helt rak och därför påverkar hästen en del.

Mycket roligt att höra att du gör någonting åt problemen. :bow: Det finns få som du.

måste oxå få passa på att berömma dig för att du klokt nog tog tag i det hela på rätt sätt från början! har hört alltför många ggr att "hästen är kollad av vet så jag VET att det inte är något fel på den", men en vet ser inte alltid det en ET/kiropraktor ser! har oxå köpt hästar som gått igenom ua på bes och sedan när man tagit ut kiropraktorn direkt efter så har de haft en massa låsningar och annat skräp som funnits där mkt länge.

måste oxå få passa på att berömma dig för att du klokt nog tog tag i det hela på rätt sätt från början! har hört alltför många ggr att "hästen är kollad av vet så jag VET att det inte är något fel på den", men en vet ser inte alltid det en ET/kiropraktor ser! har oxå köpt hästar som gått igenom ua på bes och sedan när man tagit ut kiropraktorn direkt efter så har de haft en massa låsningar och annat skräp som funnits där mkt länge.

Har vetat länge att jag är sned....röntgat mej flera gånger och går nu som sagt regelbundet hos både sjukgymnast och kiropraktor. Tyvärr har det visat sig at jag alltid kommer att vara sned eftersom mitt ena ben helt enkelt vuxit mindre än det andra. Det sitter alltså inte i bäckenet som på många andra. Men med mycket träning så kan jag enligt min kiropraktor bli mer liksidig om jag tränar ordentligt:smirk:

så både hästen och jag får hjälp..hihi:)

jag tror helt enkelt hon inte orkar, det är nog bara att fortsätta träna, rider en häst som har liknande problem, brukar ha ett spö i ytterhanden när jag rider på volt så man har något mothållande :P

det förstås bara om hon inte har några krämpor

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka