Vill inte ha något på ryggen

D

Diamons

Hej, det är så att vi börjat hänga på våran ungponny, gick ganska bra, men han vill inte att man sitter på honom, vill skall förtsätta hänga men har någon några tips?

Sv: Vill inte ha något på ryggen

pröva att "gå över" honom med filtar, vojlockar, plastpåsar etc. så att han vänjer sig vid att ha saker på och runt sig. Gå framifrån och bakåt, en kroppsdel i taget, ex. börja inte med magen förrän han är lugn vid halsen.
Hoppas du förstog vad jag menade, och moppas det kan fungera.
Jag hade alltid en massa saker på o runt min häst när han var liten, sen var det i princip bara att sitta upp och rida iväg..:)

Han kanske reagerar på att ha någonting över sig. Vissa hästar tycker det är jättelästkigt. Prova med att stå brevid honom på en pall eller liknande så att du kommer upp en bit. Klappa, häng över honom. rör försiktigt armarna i luften ovanför ryggen o,s,v så att han vänjer sig vid det. Hästarna ser ju oss inte mer än som en skugga när vi sitter däruppe och det kan skapa stora reaktioner hoss vissa hästar.

så länge han är lugn och glad när ni hänger - fortsätt med det, häng från olika håll, häng upp och gå ner, häng igen etc, håll på och böka. När han är 100% van vid detta och lugn och glad kan man en vacker dag bara från hängande läge smyga sig upp och sitta framåt lutad över halsen. skillnaden blir minimal.

Diamons skrev:
Hej, det är så att vi börjat hänga på våran ungponny, gick ganska bra, men han vill inte att man sitter på honom, vill skall förtsätta hänga men har någon några tips?

när ni suttit, reser ni upp er överkropp direkt?
det ser många hästar som en fara, från förr i tiden då rovdjur hoppade upp över deras ryggar.

ni måste böja er nerår när ni sitter på hästen första gångerna och sedan resa er upp mkt försiktigt.

men då det inte verkar som hästen är klar för sin uppgift får ni forsätta hänga ett tag

Bästa tipset - sätt en tröja eller jacka på en uppochnervänd sopborste och vänj honom vi den innan ni sitter upp. Man kommer så nära med den att man kan simulera ryttare på ryggen tom.

Nu vet jag ju inte exekt hur ni har gjort, kanske har ni redan testat alla mina tips :) Jag brukar alltid börja med att klappa hästen på hela kroppen, från nacke till svans på båda sidor, även på sidorna och lite under magen. Absolut inte så hårt att du slår på hästen, bara så den känner och accepterar. sen brukar jag börja flaxa med sadelns kåpor, låta med stiglädren och lite allmänt 'störa' hästen. Glöm inte bort att berömma under tiden ! Efterhand går jag vidare till att hoppa jämte hästen, också på båda sidor, och sen att banka försiktigt på sadel och flaxa med handen ovanför sadeln så att hästen ser. Allt detta gör jag för att jag vill ha misstagen gjorda innan man kommer upp på ryggen. Det får inte bli så att man tar allting såååå försiktigt hela tiden, och väl uppe råkar man lägga skänkeln mot hästens sida och PANG ligger man där och en skrämd häst kutar runt. Bättre att 'terrorisera' lite innan! Vad gäller själva uppsittningen får man ta sig upp snabbt och smidigt, utan att peta hästen i revbenen med tån, och sen luta sig framåt ordentligt första gångerna. Prata med hästen, klappa och berätta att det är du som sitter där. Efterhand hästen accepterar kan man räta på sig, men först då. Skynda långsamt och lycka till med inridningen !

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama